Havregrynsgröt för knapp 4 månaders?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Jennieli

Havregrynsgröt för knapp 4 månaders?

Inlägg av Jennieli »

Min (nykurade) lille son fick i förrgår och igår för första gången smaka havregrynsgröt (någon resp några matskedar). Han är knappt 4 månader... Nu under sin middagssömn har han vaknat till och skrikit gällt rakt ut, som om han hade ont, men direkt somnat om när jag ramsade. Kan det finnas en koppling? Var jag för tuff som började med havregrynsgröt och inte den industrilagade från 4 månader? Fick rekommendation från BVC att komplettera amningen med gröt till honom, eftersom han är en välväxt kille som kräver sina kalorier.. :wink:
Hans storebror fick (får fortfarande - älskar det!) havregrynsgröt, men han var lite äldre när jag introducerade detta. Snälla, ge svar - känner mig orolig :?
Mamma till två mirakel - en son född i december -04 och en son född i juli -06.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Kan inte med säkerhet säga vad som orsakade din älsklings uppvak. Kan bara säga att jag gav havregrynsgröt från 4 mån till min lillfisa och det gick bra. För att göra den slät mixade jag gröten lite och gjorde den inte så tjock, men det påverkar ju inte magen. Bara konsistensen... Så jag vet att det KAN gå bra i alla fall. Och du gav ju inte så mycket heller. Har du gett andra smakisar ännu?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej! :D

Började själv med gröt till killen knappt 4 månader men han hade svårt med havregrynen så jag gav industrivarianten på pulver. MEN det tog ett tag innan han klarade av att äta den på kvällen inför läggning. Han blev väldigt orolig och vi la grötmålet vid 15 istället de första veckorna och då funkar det fint. From fem månader fick han havregrynsgröt på mixade gryn varje kväll och det gick strålande! :D

Du känner om uppvaket blir ett mönster och om det kan sättas samman med den nya maten. :wink:
En goding till son född 0603 :heart:
Jennieli

Inlägg av Jennieli »

Tack snälla för svar! Skönt att veta att man inte gjort något heltokigt... :( Tänkte lägga grötmålet vid 16.30 och nattslurk (amning) 18.15 (natt 18.45), för att sen ersätta nattslurken med välling när han är 6 månader.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Jag har gjort som Jennie27 med alla mina 3 - d.v.s mixat de torra havregrynen och sen kokat som vanligt. Dock bara den första tiden :D

/Fjällmor
Jennieli

Inlägg av Jennieli »

Återigen - tack för tipsen och hjälpen! Det hände inte så mycket mer igår, så det kanske inte alls hade med gröten att göra... :oops: Jag gav ingen smakis igår, utan tänkte börja igen idag :D
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hur har det gått med gröten??
Jag är såå nyfiken, jag är där själv just nu!
Karla behöver verkligen något mer än bröstmjölken och efter en veckas tragglande med nappflaska-minst- är vi mycket glada att skeden finns!
Karla vaknar på nätterna och är vrålhungrig.
Igår när hon svalde flera skedar gröt med banan och dessutom klunkade bröstmjölk så det stod härliga till trodde jag att hon skulle sova bättre igen.
Tvärtom! Hon sov sämre än någonsin.
Det var en pina att vänta på hennes nattätar-tid inatt jag bara kände "nej hon är jättehungrig" alternativt " hon har ont i magen"

vi ger med flit gröten sista målet- kl 1700 (sen får hon nattslurk också) för att den ska finnas där inför natten.
undrar om det är rätt eller fel?
kanske gör den lika stor nytta inför natten även om hon får den vid lunch??

Dela din grötvärld med mig! 8)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Jag gav även jag tjejerna havregrynsgröt från 4 månader.
Pulvergröten är ju så mycket elände i, så det ville jag inte ge :cry:

Jag mixade hela påsen gryn på en gång i matberedaren, så slapp man göra det varje dag.
Bara ett extra tips! :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Vi gör också vår egen havregrynsgröt. Är ju inte ett dugg jobbigare. Smart tips om att mixa en hel påse, Hittills har jag mixat så det räcker i några dar men inte mer.

Vi kör på med gröten klockan 17. Hon äter några skedar under belåtna ljud och bubbelblåsande men än har det inte gjort susen under natten.
Hennes oro som jag kopplat till hunger under natten kan ju nu också vara gröten i magen men vi kör på hungerteorin ett tag till... :roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hoppar in här då det om någon månad är dags för lite mer fast föda!
Hur välmixade ska grynen vara? Ska man alltid ge katrinplommonpuré till gröten? Funderar på hur det funkar eftersom man får så många råd om att absolut inte ge något sött för då får dom smak på det etc...
Jennieli

Inlägg av Jennieli »

Sorry - har inte läst på ett tag... Malda havregryn har fungerat toppen! Inget mer hojtande och nu har vi även purétime på lunch. Skall dessutom börja med välling i dagarna tänkte jag.Han är ju stora killen nu :wink:
Jennieli

Inlägg av Jennieli »

...lite goddag yxskaft blev mitt svar... tryckte på skicka-knappen för fort. Fortsättningen på avrapporteringen är :wink:

Jag har inte gett någon katrinplommonpuré alls i gröten. Med hans storebror mosade jag ned en halv banan när han var något äldre, men än så länge är det bara gröt (utan salt!) och lite mjölk, flytande margarin och kallt vatten så att den blir ättempererad och lite lösare. (Mjölk kan stoppa upp lite, så därav vattnet.) Det har i och för sig egentligen inte haft att göra med rädsla för sött (jag tror att fruktsött är helt ok till skillnad från kak-sött), utan det har mer haft att göra med att jag velat att de skulle få i sig gröten i första hand, eftersom den mättar längre och de bara har visst utrymme i magen. Men när de verkar vilja ha mer än grötportionen så har jag alltså lagt till banan.

Däremot har jag märkt (gällande oroliga magar ovan) att han behöver rapa även efter gröten (Lillman äter rätt fort). Kan även komma någon senare när han ligger på magen och grejar senare innan nattslurk etc.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"