säker 1-årig sovare är nu orolig

Skriv svar
anna77

säker 1-årig sovare är nu orolig

Inlägg av anna77 »

För 3 veckor sen åkte vi utomlands för ett halvår. Början blev lite snurrig då det körde ihop sig med boendet, och efter att ha bott i 3 olika sängar på 2 veckor är lillan äntligen på ett och samma ställe. Hon är nu drygt 13 månader och har sovit fint sedan kurning vid 9 mån ålder :D . Men i och med flytten till sista stället har hon börjat bli orolig på nätterna. Jag undrar om det beror på alla omställningar, eller att hon blev rejält förkyld och fick ett virus (fast hon har inte störts av det förut), eller ett utvecklingssprång (är på väg att gå nu) eller en drömfas? Känner att jag behöver lite peppning då jag börjat släppa lite på vissa saker jag höll stenhårt på förut. Jag har nog varit snabbare på att ramsa te.x och att gå in till henne. I Sverige gick jag efter kurning ALDRIG in, och nu har det skett varannan natt. Dessutom har hon ibland vaknat tidigare och jag lät henne en gång komma upp 2 timmar för tidigt...men hon grät hela den morgonen och var sig inte alls lik. Min mammas teori var magont av utlandsvirus. Men jag tycker att jag haft fog för det på ngt sätt, att gå in oftare? En gång hade hon armen utanför pyjamasen och båda benen i samma pyjamasben och var så upprörd, en annan gång hade blöjan för första gången läckt och det var blött i lakan, en annan gång var hon riktigt täppt och ledsen. Och inatt gjorde jag det STORA STORA misstaget... hon var hjärtskärande ledsen och min man skulle byta lakan då blöjan hade läckt, och jag ...tog upp henne...jag veeeeet att man inte får, men hon darrade och skakade och nöjde sig inte med att bli kramad i sängen. Hon blev tyst på en gång när jag höll henne och min man bytte lakan, och när jag la ner henne var hon tyst igen. Men oj vad jag fick dåligt samvete. Jag såg Anna framför mig, och blev rädd att jag börjar släppa på denna underbara sovteori vi annamade för 4 månader sen. Men det är lätt att vara stark när man känner igen sin dotter. Nu är hon annorlunda på ngt sätt på natten. Och jag vet att SKN-kuren är ngt man alltid ska jobba med, men det är svårt när ens barn förändras att vara lika konsekvent. Jag har kanske varit lite "svag" då jag också varit lite medtagen av alla förändringar, och därför tyckt synd om henne på ett sätt jag inte gjort i Sverige.

Kan jag snälla snälla få tips, råd och peppning?
Tack alla underbara SKN- kompisar! :D :D :D
anna77

Inlägg av anna77 »

Jag måste erkänna ett till kardinalfel jag gjort...
Jag och min man hade en tid före flytten då vi var vrååååltrötta. Jag klarade inte av att ställa klockan på morgonen :( . Min tös är vanligtvis mkt morgontrött och sussade gärna till halv nio minst efter att ha gjort natt kl 20.00. Jag hade ställt klockan före 08.00 varje morgon de tre första månaderna men det senaste månaden släppte jag på det och lät henne göra morgon själv. Jag veeeeet att det är fel, jag vet det verkligen. Men det var så svårt att ta sig upp när min flicka gratis gav mig minst 30 min till...hennes daglur och läggning stördes ej av den senare morgonen, vilket bidrog till min slapphet att inte ställa klockan...
suck,
peppning o rås mottages tacksamt.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: säker 1-årig sovare är nu orolig

Inlägg av annawahlgren »

anna77 skrev: - - jag vet att SKN-kuren är ngt man alltid ska jobba med, men det är svårt när ens barn förändras att vara lika konsekvent. Jag har kanske varit lite "svag" då jag också varit lite medtagen av alla förändringar - -
:D Kära du, det är inte meningen att du ska se SHN som en påfrestning, varken för dig själv eller lilla barnet. Gjorde du det när du kurade? När man genomfört Sova hela natten-kuren ska man inte alls behöva "alltid jobba" med den. Man behöver bara njuta :!: Och respektera de goda nätterna, förstås, dvs inte riva upp dem. Om man nu vill ha dem kvar. Den goda sömn små barn får som kurats efter konstens alla regler är en tillgång för livet.

Så vad jag vill råda dig till är helt enkelt att tänka efter och komma fram till hur du vill ha det. Vad är du nöjd med? Vad är du inte nöjd med? Det är visserligen Anna nu som frågar, men det är inte Anna som bestämmer. Det är du. Bara du vet vad du vill och vad du helhjärtat kan stå för. Så luska reda på det, tycker jag, och handla därefter :!: Det är det enda raka och det enda försvarbara.

Allt gott i nya landet önskar jag er alla :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

anna77 skrev: Och inatt gjorde jag det STORA STORA misstaget... hon var hjärtskärande ledsen och min man skulle byta lakan då blöjan hade läckt, och jag ...tog upp henne...jag veeeeet att man inte får, men hon darrade och skakade och nöjde sig inte med att bli kramad i sängen. Hon blev tyst på en gång när jag höll henne och min man bytte lakan, och när jag la ner henne var hon tyst igen. Men oj vad jag fick dåligt samvete.
Är det en sak jag ska säga som är bra med en säker sovare så är det att det faktiskt inte gör något om man bryter på vanorna!
Med den rätta attityden så går det och gör inget.
En kväll när vi skulle lägga oss och jag som vanligt gick in för att titta till dottern så märkte jag att det luktade bajs. Klockan var vid 23 och hon skulle då ligga i bajsblöja till 07 och det kändes inte bra.
Gick in, tog upp dottern som självklart vaknade, hade dämpad belysning, gick ner och bytte blöja och så upp och lägga om henne med vanliga nattningsproceduren. Ingen tvekan från oss, inga krusiduller utan bara attityden att vi måste byta blöja och sedan ska man sova.
Och hon var tyst och lugn under bytandet och somnade sedan utan problem om!
Så ha inte dåligt samvete utan ha attityden av självklarhet, vad det nu än gäller så är allt ok! Det är min erfarenhet i alla fall. :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

ms Sophie skrev:[Är det en sak jag ska säga som är bra med en säker sovare så är det att det faktiskt inte gör något om man bryter på vanorna!
Häromnatten vaknade vår (snart) tvååriga tös - vilket nästan aldrighänder - och eftersom jag har sån foglossning, så bara låg jag kvar, och väntade på att ömme fadern skulle "ta itu" med henne!
Vilket han gjorde, han trodde såklart det var morgon (klockan var 1 på natten :wink: ) så ha gick in, tände lyset och utbrast (nåja) glatt: GODMORRON tjejer!!! och lyfte upp lillan ur spjälisen och ställde henne på golvet.
Sen kom han och kröp ner i sängen och jag undrade inte speciellt försynt "VAD gör du :?: klockan är ETT :!: "
Då insåg han sitt misstag, rusade tillbaka in i sovrummet (där stod lillan med väldigt trött och förvånad min), släckte lampan och damp ner tösen i sängen igen... Varpå hon direkt somnade :wink:
Så jag håller med dig, ms Sophie, en säker sovare står ut med det mesta :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

miar70 skrev: Då insåg han sitt misstag, rusade tillbaka in i sovrummet (där stod lillan med väldigt trött och förvånad min), släckte lampan och damp ner tösen i sängen igen... Varpå hon direkt somnade :wink:
Så jag håller med dig, ms Sophie, en säker sovare står ut med det mesta :!:
:lol: :heart: :lol:

Jag håller med fullständigt, det bästa är att det håller i sig hela långa barndomen. Genom sjukdomar och annat elände som livet bjuder är sömnen, den livsviktiga, en självklarhet för stora som små :sleep: :sleep: :sleep:

En kur är en kur - en SS kan alltid leva med "en gång är ingen gång" :!:

/Fjällmor
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härlig läsning :lol: Så ska det vara, och så är det :lol: :lol:

Måste berätta om en händelse jag fortfarande minns med beundran. För min lilla flicka, den yngsta, då fyra år.

Jag hade en man som rymt hemifrån, om man säger. Plötsligt en kväll kom han tillbaka. Han var fullständigt stupfull ("Jag vågade inte möta dig nykter!" Uhuu :shock: ) och dessutom utrustad med dåligt ölsinne. Så innan jag visste ordet av, låg vardagsrummet i spillror. Hela stora spegelväggen raserade han genom att slänga en stålrörsfåtölj i den, och braket var bara sanslöst.

Då kom lilla Lillan, i sin långa vita t-shirt som jag använde som nattlinnen på de små barnen, och ställde sig i dörröppningen och tittade på förödelsen. Och så tittade hon på äkta mannen (inte hennes pappa). Och sa, utan en tår i ögat, sakligt: "Jaså, är DU hemma :!: "

Varpå hon vände på llla fossingen och gck och la sig igen.

Tala om SS... :shock:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna77

Inlägg av anna77 »

Tack för alla läsvärda tankar. Jag förstår att jag kommit bort lite från "njutandet av SHN" och istället blivit styrd av min rädsla för att tappa den= göra fel. Jag anar mig till att jag får jobba lite på Atttiyden av Självklarhet. Men det var lättare än jag trodde att hamna på sniskan när jag trodde att jag var som starkast! När vi var hemma och inga stora utv.språng skedde var jag så stolt och stark i min nyfunna SHN-värld. Men jag blev lite ledsen när jag märkte hur lätt jag vacklade till när omständigheterna ändrades. Så nu tog jag mig i kragen. Vi försökte hitta tillbaka till skrattet till go'nattet och imorse ställde jag klockan på 8.00 och gjorde resolut morgon åt min dotter även om hon gärna sussat vidare :D . Jag tänker tillbaka på senaste tiden och även vad ni har skrivit för svar och kommer fram till följande: att inte slappa till med de goa rutinerna och tiderna för de är guld värda, men inte bli nervös om det blir ngt undantag ngn gång. Men jag undrar fortfarande: när jag läste på som mest inför kuren förstod jag att efter första natten går man i princip aldrig in. Det funkade super för oss. Med lugn lät jag henne stånka på om hon vaknade och hon somnade gott om själv. Men när jag väl varit med om att ha låtit barnet sköta sig själv efter uppvak, och först efter ett tag gått in och sett att oj! jag borde gått in tidigare (t.ex blöt säng och blöja, fixa pyjamas som blivit till en tvångströja) så känns det svårt att få tillbaka det där lugnet. Dvs att lita på att barnet oftast klarar ut sina kriser själv. Jag har blivit lite nojig helt enkelt och går kanske in i onödan, eftersom jag känner att de gånger hon väntat för länge på hjälp så har jag "svikit". Som ni märker har jag tappat lite av självförtroendet som hemma gav mig en bra Attityd av S.
Urk,
finns det lite till peppning där ute?
Tack :D :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej anna77 :D

Lite peptalk här :wink:

Gör som så, att när lillan vaknar, stånkar och donar, låt henne göra det och OM du är orolig att något hänt (kiss, bajs osv...) gå in efter tio minuters tystnad, så behöver du inte vara rädd för att störa henne - då sover hon djupt! 99 gånger av 100 kommer det såklart inte att vara något :!:

Och se till att förebygga sånt som du tror kan hända (t ex pyjamas) genom att klä henne i bara t-shirt och blöja, då KAN hon ju inte snurra in sig :D

Glöm inte att det ITNE är förbjudet att vakna till på nätterna, men det kan vara ganskajobbigt om nån kikar in som gubben i lådan varje gång man vänder sig och bökar på...

Så fram med attityden, nu :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"