Behålla middagssömnen- förkorta natten?

Skriv svar
Gäst

Behålla middagssömnen- förkorta natten?

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag har börjat jobba som översättare igen, efter att ha sysslat med annat i ganska många år. Det är oerhört givande, men det bästa av allt är att jag kan vara hemma med barnen lääänge.

Som det är nu jobbar jag när pojkarna sover middag 11-13.30 samt några timmar på kvällen. Barnen sover natt 18.30-06. De där middagstimmarna är väldigt viktiga för att jag ska få jobbet att flyta. Man arbetar på ett visst sätt mitt på dagen och ett annat på kvällen. Åtminstone jag :wink:
Kan man behålla långluren genom att förkorta natten när sömnbehovet blir mindre? T ex elva timmars natt och två timmars middagssömn? Eller blir det helt fel för barnen? Tycker att de allra flesta här verkar vara mycket noga med just tolv timmars natt.

Kram
Malva
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du kan absolut ha elva timmars natt så länge du kan behålla en rejäl middagssömn.

Jag hade tolv timmar natt för de små och jobbade när de sov middag - det var bara 1,5 tim, mellan 12 och halv 2. Jag önskar jag hade haft det som du :roll:

Men jag klarade mig bra på mina 1,5 timmar. Jag gjorde fyra sidor då, det var bara vrålbestämt. Fyra sidor om dagen gjorde 20 sidor i veckan, med lediga helger. 20 sidor i veckan gjorde 80 i månaden. 80 sidor i månaden gjorde 480 sidor på ett halvår - vilket gott och väl var råmaterialet för en bok. Så skrev jag om alltsammans under de följande månaderna och fick ut en bok per år.

På kvällarna ibland skrev jag artiklar och krönikor. Jag var mer produktiv med mina sex barn hemma och 1,5 tim arbetstid och ibland någon timme på kvällen än de flesta av mina manliga författarkolleger, som hyrde stugor långt borta från den störande familjen för att få skrivro :shock: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Malva! :D

Roligt att höra av dig, och grattis till jobbet :!:

Jag håller med Anna - 11 timmars natt går bra, det är den sammanläagda sömnen/dygn du behöver ha koll på. Alltså natten + långluren :wink:

Kram!!!
/Fjällmor
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Malva!
Kul med en översättare till! Jag har haft min firma rätt vilande ett par år och återvänt till min gamla bransch, mycket för att få ihop en vettig SGI. Men nu funderar jag också på att göra som du. Det är ju så fantastiskt om man kan hitta något bra som man kan göra hemifrån. Enda nackdelen som jag såg det när jag drev firman tidigare var avsaknaden av arbetskamrater. Men nu har man ju annat sällskap om dagarna så då blir nog inte den saknaden så stor, misstänker jag. Hur som helst, ville bara säga lycka till! :wink: :D
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Malva!
Kul med en översättare till! Jag har haft min firma rätt vilande ett par år och återvänt till min gamla bransch, mycket för att få ihop en vettig SGI. Men nu funderar jag också på att göra som du. Det är ju så fantastiskt om man kan hitta något bra som man kan göra hemifrån. Enda nackdelen som jag såg det när jag drev firman tidigare var avsaknaden av arbetskamrater. Men nu har man ju annat sällskap om dagarna så då blir nog inte den saknaden så stor, misstänker jag. Hur som helst, ville bara säga lycka till! :wink: :D
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Stort tack för svar :D

Anna- jätteintressant att få höra om dina erfarenheter. Jag klarade inte av att arbeta hemifrån innan barnen kom. Det var som att jag behövde livet med dem för att få något gjort.
En sak jag tänkt på är hur väl allting fungerar nu när det verkligen är _viktigt_ att det flyter på. Det är aldrig trassel med ensamlekar eller middagssömn, vilket det kunde vara förut med jämna mellanrum. Jag antar att det är jag själv som inte hinner med överkoncentrationen...

Fjällmor- tack för att du fanns för mig i alldeles rätt ögonblick. Jag kan inte ens beskriva vad ditt stöd betydde för mitt och barnens liv tillsammans :heart:

Ewa- vad roligt att du håller på med samma sak! Jag känner som du att arbetskamrater saknar man inte alls på samma sätt nu för tiden. Däremot den ekonomiska tryggheten då och då...
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Malva skrev: Fjällmor- tack för att du fanns för mig i alldeles rätt ögonblick. Jag kan inte ens beskriva vad ditt stöd betydde för mitt och barnens liv tillsammans :heart:
Rörd till tårar blev jag nu :heart: :cry: :heart: Innerligt tack för dina vackra ord...

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"