5-minutare, varianter efterlyses

Skriv svar
Ewa

5-minutare, varianter efterlyses

Inlägg av Ewa »

Hej!

Jag har av olika skäl försökt få lillfisan att hålla kvar 3 lurar men det blir ohållbart, märker jag. Och man får ju inte vara dummare än att man kan ändra sig :roll:. Hon har tidigare sovit 45+1,5+20, men kortade för ca 2 veckor sen till 20+1,5+20 vilket hon helt enkelt inte pallar. Det blir FÖR lång tid att klara sig fram till långa vilan och hon är inte någon glad liten lärka på förmiddagarna så det blir ohållbart. Har därför tänkt lägga sovpassen 45+2 tim istället, men kommer då antagligen behöva stoppa in en 5-minutare på seneftermiddagen för att hon ska orka med kvällningen (hon sover 19-07).

Hon sover idag alla sina daglurar ute i vagnen. Det blir väl lite väl bökigt för en liten 5-minutare med alla kläder som ska på. Så jag efterlyser helt enkelt tips på hur ni andra får till 5-minutarna... Hon vagnas ju aldrig så det vill jag inte gärna börja med ifall hon då får för sig att "wow, så mysigt, kan vi inte ha det så här jämt", eller så :wink:. Och lägger jag henne i spjälisen undrar jag om jag kan hålla koll på insomningstiderna. Hur gör ni andra för att kunna hålla koll på exakt när de somnar så att ni kan väcka efter just 5 min. Helt enkelt, hur får NI till 5-minutarna? :shock: :) :?:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Här används det gudabenådade verktyget 5-minutare flitigt på både stora och små :wink: :D

Tillfället avgör känner jag!
:arrow: På vift tas 5-minutare i vagn, jag fäller ner - ger snuttefilt och säger ramsan och går vidare.
:arrow: Hemma vid "totalkrasch"-spjälsäng - går "på känn"
:arrow: Hemma vid mer normaltrött - mys i soffhörnan - ger snutte och säger ramsan - lillhjärtat somnar på min mage

Som sagt, 5-minutaren är kanon att ta till vid behov! :thumbsup:

Vi använder också läggning för natten en halvtimme tidigare både för Lillprins Lo och de större :wink:

Suss gott! :sleep:
/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

p.s

Måste tillägga att när 5-minutaren är självklar tar barna den själva också :P
Min äldsta kunde man hitta var som helst, snarkandes :sleep: :heart: när hon var liten. Än idag (10 år gammal) tar hon sig en lur vid behov, oavsett var vi är :wink: :lol:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tack Fjällfolket! :D

Dig kan man som vanligt lita på för att få ett uttömmande och samtidigt koncist svar. :thumbsup: :D Då kör vi!

Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Åh tack! :oops: :D :oops:

/Fjälmor
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"