Hjälp!! från vagn till spjälsäng funkar inte på 3 månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TinaT

Hjälp!! från vagn till spjälsäng funkar inte på 3 månaders

Inlägg av TinaT »

Sedan två veckor (sedan omställningen till vintertid) strular min sons nattsömn rejält. Han är nu 3 månader och en vecka och har innan dess sovit hur fint som helst. Han läggs vid 19 och vaknade tidigare vid 3-3.30 ibland tom 4.30 för ett nattmål och somnade sedan om till 6.30. Före omställningen till vintertid sov han några nätter i spjälsäng och det funkade bra (han låg tidigare i vagnen på mage med larm). Innan omställningen sköt jag på läggningen en kvart per dag för att ställa in hans "klocka".

Men efter en resa i samband med helgen vid vintertidsomställning då vi körde bil halva natten har sömnen börjat strula rejält. Det har eskalerat med uppvaknaden vid 1, 2 och 3 och nu senast två nätter då han vaknat en gång i timmen :!: . Det mår varken han eller jag bra av. Nätterna funkar inte längre och jag är rådvill vad jag ska göra.

Till saken hör att min son har ett enormt sugbehov. Jag har undvikit att ge napp vid insomnadet. Han har tidigare fixat detta själv genom att suga på tummen. Detta har jag välkomnat eftersom han då kan ta tummen själv på nätterna då han går upp i ytligare sömn och söva om sig själv. I samband med att det har börjat strula har sonen också blivit mer rörlig och accepterar inte längre tillrättaläggandet. Så fort jag har lagt honom till rätta far armarna ner och han sover som en säl. Följden blir då att han inte hittar sin goa tumme att suga på. Han blir rasande och kan absolut inte komma till ro själv som tidigare genom att suga på tummen.

Jag har buffat i spjälsängen men det tar inte. Han bara skriker upp sig. Det enda som har hjälpt för att lugna honom har varit vagning (lagt över honom i vagnen och sedan tillbaka när han kommit in i djupsömn) eller napp.

Vad ska jag göra för att få de fina nätterna tillbaka? :? Jag är i desperat behov av hjälp. Jag känner mig rådvill och osäker och det märker han säkert när jag försöker lugna honom.

:?: Är det fel att ge napp vid insomnandet? Ikväll har jag testat att ge honom nappen och han lugnade sig direkt och somnade in. Har inte vaknat ännu. Oroar mig dock för att han ska vakna under natten så att jag ska behöva peta in nappen. Det har jag ingen lust med. Samtidigt är det tydligt att han har ett starkt sugbehov och det känns fel att inte tillfredsställa detta. Skapar man en dålig vana så här tidigt? När bör nappen senast bort?

:?: Är det för tidigt att buffa vid 3 månaders ålder? Vill inte låta honom sova i vagnen på natten för han kan nu häva sig upp på armarna och jag är rädd att han ska kunna ramla ur. Kan jag ha vant honom vid vagningen (har tidigare mest behövt vagnat på dagen, och lite på nätterna men sällan vid läggning)

:?: Kanske gör jag fel vid buffningen? Sonen drar upp benen och rumpan och lyfter huvudet och jag lyckas inte hålla honom nere så att han ska bli lugn av buffandet. Ska man verkligen trycka ner honom med milt tvång? Jag har hittills inte lyckats alls att lugna honom med buffning om han inte suger på nappen samtidigt. Finns det några "buffningsambassadörer" som kan visa och se om jag gör rätt? Jag har tittat på buffningsfilmen och läst på om och om igen.

:?: Jag har också tänkt att han kan vara hungrig och har gett honom extra mat i flaska på kvällen (helammar annars), men han vaknar likadant oavsett tillägg eller ej. Kan/bör man börja med smakportioner tidigare än 4 månader?

Långt inlägg med många frågor men jag är i desperat behov av hjälp och stöd. Vill ha våra fina nätter tillbaks (och helst att de ska bli längre, 10 timmar) men vet ej hur. :?:

Tina
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Tina :D

Jag har haft vagn till mina barns 12-timmarsnätter suttit ordentligt - jag tror du ska gå tillbaka till den, har svårt att tänka mig att han ska kunna häva sig ur den :?: Det ÄR mycket lättare att vagna än att buffa ett sånt litet skräp!
Och visst kan du ge honom nappen, om du tycker han behöver den, har han stort sugbehov så har han, det ser du bäst själv :!:
Det bästa är att plocka bort nappen efter fyra månader, i samband med att du inför 12-timmars natt!
Bra om du ger en extra slatt till kvällen, så magen är full!
Lycka till
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Linnan

Inlägg av Linnan »

Min minsting har haft precis samma problem verkar det som. Jag tror de är jämngamla. I går hade hon också svårt att komma till ro, och buffningen tycktes mest störa henne. Hon har just börjat suga frenetiskt på sina fingrar och då ligger det ju nära till hands att tro att den lilla är hungrig. Därför tog jag upp henne för en ytterligare amningsstund :oops: det var väldigt dumt gjort. Hon blev nästan hysterisk av att inte få hjälp med själva insomningen. Så nu har jag kommit på att det är bättre att amma regält tidigare på "målet" då hon fortfarande är pigg, annars sitter iallafall jag där med ett litet "hungerstvivel" som ställer till det.
Nu ikväll buffade jag ytterst lite sen fick hon ligga där och gnälla på sina fingrar. Det verkade inte som jag var till någon hjälp utan hennes gnällsång tycks vara ett sätt att komma till ro. Jag hade heldre sett att hon tog napp, för den kan man ju ta bort sen. Så ge du honom napp om det är suga han behöver.
Jag har också vant henne mer vi sängen genom att lägga henne där på dagslurarna i några dagar nu. Då känns den mer hemma tror jag. Innan låg hon alltid i vagnen.
Kanske du ska stålsätta dig och verkligen bara amma på bestämda tider under natten. Jag brukar tänka att om nu den lilla åt för en timme sen så kan han inte vara hungrig nu, iallafall kan han vänta en timme till. Annars blir det väldigt lätt ett evigt ätande på natten och nästan inget på dagen.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D TinaT - har svarat dig på annat ställe och grälat på dig för att du startat ny tråd kring samma barn och samma bekymmer :roll: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TinaT

Inlägg av TinaT »

Tack Mia och Linnan för era svar. :D
(och Anna som jag svarade på andra tråden - förlåt att jag rör till det med två trådar)

Natten gick inte alls bra med napp. Sonen vaknade en eller två gånger i timmen och ville att nappen skulle stoppas tillbaka. Så nu har jag bestämt mig för att återgå till ordningen som funkade innan vår resa. Han ska få sova i sin vagn utan napp. Mat får han inte före kl 3, och snart klarar han ännu längre. Håller tummarna för att lugnet ska lägra sig igen för fler sådana här nätter mår varken jag eller lillkillen bra av.

:?: Mia, hur länge bör man vänta med spjälsängen efter att 12timmars nätterna väl sitter? Hur har du gjort om barnet har vaknat i spjälsängen och behövt hjälp att komma till ro (efter 4 månader)? Har du buffat då eller lagt över i vagnen och sedan tillbaka igen till sängen?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Tina :D

Vad skönt att du bestämt dig - bara det kommer att göra att allt går mycket bättre, attityden, du vet :wink:

Jag har sett till att 12-timmarsnätterna suttit riktigt, en vecka drygt, innan vi invigt spjälisen, och jag har gjort lite olika :roll: Några av barnen har aldrig krånglat, kanske behövt sig nån liten buff vid halvkris, men jag vet att när en av dem varit sjuk och det blev struligt på nätterna i spjälsängen, då tog jag in vagnen och hade den några nätter igen.

Jag tror du kan bestämma dig för att OM det behövs, så buffa honom i sängen från det att han sover i den, om inget alldeles extra inträffar :!: Du har ju tid på dig nu att buffträna honom, t ex på köksbordet vid ev. kvällstrassel :wink:

Bra att du bestämt dig för att skippa nappen också, jag tror nog det här fixar sig per omgående :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"