Spjälsäng till snart 3 åring!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Bjorna

Spjälsäng till snart 3 åring!

Inlägg av Bjorna »

Vi tog bort spjälsängen till vår son som snart fyller 3 år. Mest pga att maken ville det, han tyckte att sonen inte är någon bebis längre att ALLA andra slutat med spjälsäng för länge sen i den här åldern.

Så jag gav efter ett visst motstånd med mig och tänkte att han är ju ändå snart 3 år. Resultatet har inte blivit så där jättelyckat. Sonen somnar fortfarande fint och går aldrig upp ur sängen vid läggdags, men vid 4-5 tiden börjar cirkusen. Då vill han att jag eller pappan ska ligga bredvid honom och han låter verkligen ledsen och övergiven. Vi brukar då (mot bättre vetande :oops: ) lägga oss i sängen, vänta tills han somnat om och sen krypa tillbaka till vår säng, ganska så snart så gastas det igen och så börjar cirkusen om. Snacka om att jag kände mig träffad av novemberkrönikan (oj är du rädd för lejon, nu lägger jag mig bredvid dig så kan vi vara rädda tillsammans, visst är lejonen farliga - jag vet, det är budskapet han får nu....).

Men vad göra? Är det helt nödvändigt att återinföra spjälsängen (och hjälp mig då att motivera det för maken)? Vad ska vi göra sedan, jag tänkte parkera mig på en madrass utanför hans rum och helt enkelt säga till honom att sova när han vaknar och försäkra honom att jag håller vakt. Tror ni på det? Måste jag vara vaken? Ge mig lite goda råd nu både sonen och vi behöver få tillbaka vår goda nattsömn. :cry:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ge tillbaka sängen!
Där känner han sig trygg och lugn. Det är hans plats.
Det är bra att vänta till efter trotsen att införa stor säng - jag misstänker att hans säng är stor eftersom ni får plats bredvid. Det blir som en stor öppen plats. (är sängen lite avskärmad och liten så behöver det inte krångla)

Ni får säga att sängen varit på lagning och nu är hel igen. :D

Vad du ska säga till maken - sonen känner sig otrygg och sover inte bra på nätterna. Vill han (maken) behålla stora sängen så får han ta nattpassen.
Det är klart att det kommer att fungera med stor säng också om man ger sig den på det, men det kan ta sin lilla tid och då måste budskapet vara att det är ok att sova i den stora sängen och allt är lugnt och tryggt.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "