Hej, måste ställa en kanske konstig fråga.
Men det känns som om vår lille kille lär sig att gå varannan vecka och slutar en vecka senare.
Eftersom vår lillkille kanske inte var först av alla att gå, (han har dock knallat med gåvagn eller med någon av oss föräldrar i ena handen sen han var 10 månader)
Så blev i vi iallafall i eld och lågor av lycka när han tog sina första steg när han var 1 år och 2 månader.
Sen gick han och kröp ibalnd, men vi peppade verkligen honom massor.
Nu går han inte längre, han är 15 månader precis, han slutade gå i helgen. Och vägrar... Han lyfter upp fötterna från marken, och benen blir som spagetti.
Han är förkyld nu, kan det ha med det att göra? att han är slö och förkyld och trött?
Är det vanligt att barn lär sig att gå och sedan känner att det var skönare att krypa.
När ska man oroa sig? Hur sen kan utveckligen vara?
/Mamman
att gå eller inte gå
att gå eller inte gå
Mamma till två pigga och glada söner,2005 + 2010
-
Gäst
Hej!
Jag tor inte att du behöver vara orolig det minsta.
Han har nu upptäckt att han KAN gå men behovet för det verkar inte finnas för honom än. Jag vet ett grannbarn som tog sina första steg vid 13 månader (inomhus) men fortsatte sedan krypa tills hon var 18 månader. Då fanns behovet för hon ville inte krypa utomhus på stenplattor. Det var på sommaren och hon hade bara blöja på.
Det har kanske också hänt något som du inte var medveten om (han trillade kanske) och därför behöver han lite mera tid på sig att få säkerheten tillbaka.
Jag tor inte att du behöver vara orolig det minsta.
Han har nu upptäckt att han KAN gå men behovet för det verkar inte finnas för honom än. Jag vet ett grannbarn som tog sina första steg vid 13 månader (inomhus) men fortsatte sedan krypa tills hon var 18 månader. Då fanns behovet för hon ville inte krypa utomhus på stenplattor. Det var på sommaren och hon hade bara blöja på.
Det har kanske också hänt något som du inte var medveten om (han trillade kanske) och därför behöver han lite mera tid på sig att få säkerheten tillbaka.
tack
han har ju såklart ramlat ett par gånger, men det är klart, jag ser ju inte allt han gör.
ja, han får väl ta den tid han tar på sig att gå, nu vet vi ju iaf att han Kan.
han skolas in på dagis i december då kanske han blir mer sugen, när alla andra barn går och springer.
han har ju såklart ramlat ett par gånger, men det är klart, jag ser ju inte allt han gör.
ja, han får väl ta den tid han tar på sig att gå, nu vet vi ju iaf att han Kan.
han skolas in på dagis i december då kanske han blir mer sugen, när alla andra barn går och springer.
Mamma till två pigga och glada söner,2005 + 2010
Enligt BVC ska man inte bekymra sig överhuvudtaget förrän barnet är 18 månader. Så vänta lite till innan ni börjar oroa er! Det kan gå från en dag till annan, helt plötsligt föredrar han att gå framför alla andra färdsätt.
Vår 2,5-åring blir ibland lat och kryper från ett rum till ett annat när han har legat på golvet, bytt blöja el likn. - och då kan han både springa, gå och hoppa sedan länge! Och lilleman (10 mån) är normalt en fena på gåvagn, men nu när han är sjuk står den bara och han masar sig runt på alla fyra. Det kommer.
lillith
Vår 2,5-åring blir ibland lat och kryper från ett rum till ett annat när han har legat på golvet, bytt blöja el likn. - och då kan han både springa, gå och hoppa sedan länge! Och lilleman (10 mån) är normalt en fena på gåvagn, men nu när han är sjuk står den bara och han masar sig runt på alla fyra. Det kommer.
lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.