Bli en privat dagmamma

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Charlott

Bli en privat dagmamma

Inlägg av Charlott »

Hej på er!

Vad kul att detta ämne kommer upp, här behöver vi "hemma-älskare" lite stöttning mot den förbluffade omvärden!

I den kommun jag bor (Linköping) kan man relativt enkelt starta upp som privat dagmamma - ett jättebra alternativ både att använda och framförallt själv göra. Jag planerade att göra det, iallafall hade jag tänkt vara dagmamma tills mina tjejer var 3-4 år gamla för jag har egentligen en helt annan yrkesinriktning. Man är ju bara småbarnsmamma en gång så varför inte passa på och ägna sig åt något helt annat än sitt ordinarie yrke ett par år - så tänkte iallafall jag, inspirerad av Annas och forumets alla tankar och idéer om barn :heart: .
Det som lockade mest var förstås att få vara hemma med barnen, uppleva dem och tillsammans med några andra dagbarn få härliga dagar tillsammans istället för att "jobba bort" deras värdefulla första år. Nu blev det tyvärr så att jag inte kunde genomföra mina planer pga hälsoskäl, så idag är barnen hos en dagmamma några hus ifrån oss och jag är halvtidssjukskriven.

Jag vill verkligen rekomendera alla som är intresserade att kolla upp om den här möjligheten finns i din kommun! I stora drag går det till så att man startar en enskild firma (ganska enkelt - gå in på bolagsverkets hemsida för mer info) och man ansöker om tillstånd för att bli dagbarnvårdare hos kommunen. För att få detta tillstånd krävs egentligen ingen större erfarenhet eller utbildning som förskolelärare: att vara förälder är en mycket bra merit :D

På detta sätt fixar man ju en ok månadsinkomst också. Det är ett ganska tryggt sätt att vara egen företagare på eftersom man får samma peng som dagiset annars fått för varje dagbarn, även de egna barnen. Så med 4-5 barn går man runt.

Lycka till! :thumbsup:

Kram!!
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Hej Charlott,

Det låter ju jättebra att kunna vara hemma med barnen och samtidigt få betalt för det.
Jag har inte forskat djupare i det i min kommun eftersom en annan mamma frågade om dagmammor här i kommunen - finns inga :( - och att om man själv ville bli dagmamma måste man vara utbildad barnskötare plus att man inte fick vara dagmamma själv. Det måste finnas minst en eller om det var två andra så att man kunde träffa andra om dagarna och göra gemensamma aktiviteter med dem.
De verkar inte vilja ha dagmammor här eftersom de tagit bort de som funnits och försvårar att man ska kunna ha barn hemma.
Det går inte ens att ansöka om dagmamma på blanketten när man vill ha dagis- eller dagmammeplats.
Man får skriva i att man vill ha dagmamma själv men man får då svaret att det inte finns några.
Men samtidigt har de sagt att om tillräckligt många skriver att de vill ha dagmamma kan de tänka sig att anställa det. Men om ingen vet att man ska skriva på det själv på papperet och om man får svaret att inga finns så hur ska det gå till då? :roll:

Det verkar som att eran kommun har en bra inställning till dagmammor tycker jag :D

Sophie
Charlott

Inlägg av Charlott »

Ja, jag har förstått att Linköping är väldigt bra på det här med dagmammor jämfört med många andra kommuner. Här finns ca 11 privata dagmammor och ett flertal kommunala, och kommunen vill gärna ha fler privata dagmammor efter vad jag har förstått.

:evil: Det är verkligen trist och skrämmande att dagis-principen "alla ska med - vare sig de vill eller inte" tillämpas till fullo i så många kommuner att det slår ut alla andra alternativ. :evil:

Med den nya regeringen hoppas man ju på en förändring med mer valfrihet, men risken är väl att det går väldigt långsamt.

:idea: Vi borde skriva ihop ett brev till Reinfelt och Göran Hägglund och berätta vad många föräldrar tycker och att vi hyllar valfriheten, så kanske förändringarna kommer lite fortare. Annars vet ju de i toppen inte så mycket om vad vi verkligen tycker.

Linköping kan gott få bli föregångare för andra kommuner, här finns ju bevis för att den här formen av barnomsorg fungerar och inte blir ett dugg dyrare än vanligt dagis. Jag tror att många föräldrar är intresserade och med lite inspiration och peppning också vågar försöka :thumbsup:

:D Här är en länk till en artikel om tre privata dagmammor i Linköping:
http://www.corren.se/archive/2006/10/25 ... 6984640-78
Lottan

Inlägg av Lottan »

Hej!
har varit i kontakt med Herman Fältström tillhörande nya moderaterna, angående hur det fungerar med vårdnadsbidrag om man vill vara hem´ma med sitt barn. (Jag tänker på oss som bor i kommuner med socialdemokratiskt styre). Han svarar då på detta "Vi gör vårdnadsbidrag lagligt, sen är det upp till varje kommun att använda sig av det".
Men han trodde inte de kunde neka till det, maxtaxan är ju ett exempel.

Hej hej på er.
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"