Vad kul att detta ämne kommer upp, här behöver vi "hemma-älskare" lite stöttning mot den förbluffade omvärden!
I den kommun jag bor (Linköping) kan man relativt enkelt starta upp som privat dagmamma - ett jättebra alternativ både att använda och framförallt själv göra. Jag planerade att göra det, iallafall hade jag tänkt vara dagmamma tills mina tjejer var 3-4 år gamla för jag har egentligen en helt annan yrkesinriktning. Man är ju bara småbarnsmamma en gång så varför inte passa på och ägna sig åt något helt annat än sitt ordinarie yrke ett par år - så tänkte iallafall jag, inspirerad av Annas och forumets alla tankar och idéer om barn
Det som lockade mest var förstås att få vara hemma med barnen, uppleva dem och tillsammans med några andra dagbarn få härliga dagar tillsammans istället för att "jobba bort" deras värdefulla första år. Nu blev det tyvärr så att jag inte kunde genomföra mina planer pga hälsoskäl, så idag är barnen hos en dagmamma några hus ifrån oss och jag är halvtidssjukskriven.
Jag vill verkligen rekomendera alla som är intresserade att kolla upp om den här möjligheten finns i din kommun! I stora drag går det till så att man startar en enskild firma (ganska enkelt - gå in på bolagsverkets hemsida för mer info) och man ansöker om tillstånd för att bli dagbarnvårdare hos kommunen. För att få detta tillstånd krävs egentligen ingen större erfarenhet eller utbildning som förskolelärare: att vara förälder är en mycket bra merit
På detta sätt fixar man ju en ok månadsinkomst också. Det är ett ganska tryggt sätt att vara egen företagare på eftersom man får samma peng som dagiset annars fått för varje dagbarn, även de egna barnen. Så med 4-5 barn går man runt.
Lycka till!
Kram!!