Hej alla kloka,
har aldrig tidigare skrivit om sonen på den här sidan (däremot om dottern ibland), för han är verkligen en säker sovare ända sedan han standardmodellerades! Har aldrig kurat eller inför några verktyg. Först för att jag inte visste och sedan för att jag inte behövde.
Men nu! Nästan varje natt de senaste veckorna vaknar han och ropar "jag är rädd!". Ibland flera gånger. Hittills har vi gått dit, tänt sänglampan, sjungit hans godnattvisa och lämnat honom. En minut - in och ut. Men nu börjar jag tröttna även på denna lilla insats. Vad kan vi göra för att slippa? Det vi gjort hittills är att vi satt upp en sänglampa som han själv kan tända (det gör han oftast och ett tag efter vi satt upp den var det bättre, men sedan återföll han). Han har också en liten nattlampa som är tänd hela natten. I morse gav jag honom dessutom ett gosedjurslejon som vi "pratade" länge och väl med och som har lovat att vakta honom hela nätterna. Han äter bara odjur, monster och spöken.... Och så sover han hela dagarna för att orka vara vaken på nätterna. Vi får se hur det funkar.
Fler tips? Vad gör vi för att öka hans känsla av trygghet och slippa knata upp natt efter natt?
Allt gott!
Pea
"Jag är rädd!!!" Varje natt.
Hej!
Får jag skälla lite på dig
Bra, då gör jag det
Om ni går in, tänder lampan, och sjunger en vaggvisa, vad ger det då för signaler?
Jo, att det är faligt att sova, och att det är farligt att ha mörkt.
Ni bekräftar alltså hans rädslor.
Det är naturligtvis inte bra! Detta kommer bli värre och värre, större och längre insatser (och oftare), kommer förmodligen att krävas av er, inom en väldigt snar framtid!
Så - ta tag i detta NU, och kör en liten kur!
Jag är ingen "fan" av nattlampa, på natten sover man, och på natten är det mörkt. Men o.k, ha kvar nattlampan, om du tycker det. Men jag tycker INTE han ska ha en lampa över sängen som han kan tända själv. Visa vad som är dag och natt, och ta bort sänglampan helt, skruva ur den på natten. Han sätter annars i system att tända lampan, och då kan han ju inte sova!
Och så bestämmer ni att det är dags att kura.
Under dagen berättar ni för honom att "Ikväll, ska du sova så gott HELA natten, DET blir skönt!!"
Litet förhör "Hur gör man när man sover?"
Man ligger ner.
Man blundar.
Nattlampan lyser, men INTE sänglampan, bara nattlampan.
Man sover.
Flera gånger under dagen går ni igenom vad som händer på natten, och hur BRA och skönt allt ska bli!
Inga frågetecken hängande, bara den berömda Attityden av självklarhet
Och så kommer natten.
När han ropar, svarar ni utifrån, med ramsan, och bara ramsan.
Har ni ingen, så hitta på en. Oavsett vad han säger svarar ni ramsan, möjligtvis "Det tittar vi på imorgon"
Gosedjurslejonet kan ni ju utnyttja, det är ju världens bästa monsterjägare!! Eller kan ni säga att ni tar hand om monstren, han behöver inte vara orolig, för dom kommer INTE =; förbi mamma och pappa!! [-( Det ska ni se till!
Inga resonemang där mitt i natten, det tar ni på dagen, på natten ramsar ni BARA! Gå alltså inte in där över huvudtaget!
Lycka till!
kram anna
Får jag skälla lite på dig
Om ni går in, tänder lampan, och sjunger en vaggvisa, vad ger det då för signaler?
Jo, att det är faligt att sova, och att det är farligt att ha mörkt.
Ni bekräftar alltså hans rädslor.
Det är naturligtvis inte bra! Detta kommer bli värre och värre, större och längre insatser (och oftare), kommer förmodligen att krävas av er, inom en väldigt snar framtid!
Så - ta tag i detta NU, och kör en liten kur!
Jag är ingen "fan" av nattlampa, på natten sover man, och på natten är det mörkt. Men o.k, ha kvar nattlampan, om du tycker det. Men jag tycker INTE han ska ha en lampa över sängen som han kan tända själv. Visa vad som är dag och natt, och ta bort sänglampan helt, skruva ur den på natten. Han sätter annars i system att tända lampan, och då kan han ju inte sova!
Och så bestämmer ni att det är dags att kura.
Under dagen berättar ni för honom att "Ikväll, ska du sova så gott HELA natten, DET blir skönt!!"
Litet förhör "Hur gör man när man sover?"
Man ligger ner.
Man blundar.
Nattlampan lyser, men INTE sänglampan, bara nattlampan.
Man sover.
Flera gånger under dagen går ni igenom vad som händer på natten, och hur BRA och skönt allt ska bli!
Och så kommer natten.
När han ropar, svarar ni utifrån, med ramsan, och bara ramsan.
Har ni ingen, så hitta på en. Oavsett vad han säger svarar ni ramsan, möjligtvis "Det tittar vi på imorgon"
Gosedjurslejonet kan ni ju utnyttja, det är ju världens bästa monsterjägare!! Eller kan ni säga att ni tar hand om monstren, han behöver inte vara orolig, för dom kommer INTE =; förbi mamma och pappa!! [-( Det ska ni se till!
Inga resonemang där mitt i natten, det tar ni på dagen, på natten ramsar ni BARA! Gå alltså inte in där över huvudtaget!
Lycka till!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
-
Gäst
Hej anna,
tack för klokt svar! Du har så rätt, förstås! Inatt sov han hela natten med goselejonet under armen (och sänglampan tänd
). Men kommer det tillbaka så kör vi igång!!!!
Det jag tycker är lite svårt är att ibland (inte så ofta) så drömmer han ju riktiga mardrömmar! Han skriker/gråter halvt i sömnen och då känns det helt naturligt att gå in och hålla om tills han lugnat ner sig och vaknat till lite. Ibland är det svårt att veta vad som är vad: bara allmän oro eller svår mardröm. Ja, ja, jag finner nog vägar att märka det!
Tack igen!
Pea
tack för klokt svar! Du har så rätt, förstås! Inatt sov han hela natten med goselejonet under armen (och sänglampan tänd
Det jag tycker är lite svårt är att ibland (inte så ofta) så drömmer han ju riktiga mardrömmar! Han skriker/gråter halvt i sömnen och då känns det helt naturligt att gå in och hålla om tills han lugnat ner sig och vaknat till lite. Ibland är det svårt att veta vad som är vad: bara allmän oro eller svår mardröm. Ja, ja, jag finner nog vägar att märka det!
Tack igen!
Pea