Bra trådar för pappor?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Mamma till två

Bra trådar för pappor?

Inlägg av Mamma till två »

Försöker förberdea oss mentalt på kurning... Skrev tidigare i sensomras om att vi ska flytta och flickorna därmed få eget sovrum och lekrum. Nå, allt drar visst ut på tiden, och nu har maken lovat att flickornas sovrum ska vara klart innan jul. Dessutom har han lovat att kura de två första nätterna, eftersom jag är lite blödig... :oops: MEN, bara om jag kunde på ett lättfattigt sätt presentera kuren för honom, med handfasta råd om vad han ska göra. Han tänker inte läsa SHN-boken. :( Finns här på forumet någon tråd som jag kunde visa honom, printa ut och markera viktiga avsnitt i? Har markerat viktiga ställen i SHN-boken och printat Lathunden, men finns det annat matnyttigt?

För tillfället sover vi alla i samma rum i samma säng. Lillasyster sövs i vagnen och bärs sedan till sängen då vi föräldrar lägger oss. Inte hållbart mer, vi måste få ordning på detta. Storasyster somnar inte ensam, men sover sen för det mesta bra om nätterna. Så våra problem kommer att vara att lämna storasyster ensam då hon ska sova och att få lillasyster att somna i spjälisen. Fattar inte att vi har det så här... :oops: :oops: :oops:

Ska vi kura dem samtidigt (lillasyster kommer säkert att fråga en massa) eller ska vi ta lillasyster först? Å andra sidan tänkte jag presentera sovrummet med pompa å ståt, och då blir det ju dumt om bara lillasyster ska sova där först. Några tankar?

Vad jag skäms då jag skriver detta, tänk att söva en 1 år och 3 månaders tös i vagn... fortfarande.. :oops: Tacksam för era tankar!
Mamma till två tjejer 0308 :heart: & 0507 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

GRATTIS! Skäms inte! Var istället glad och stolt för att ni bestämt er för att göra livet skönare - för er alla. Inklusive den rare maken. Kanske ska han börja med att besöka "Fädernas forum" härinne och be att få handfasta råd från andra fäder som gjort det ni står i begrepp att göra. Då kanske han kommer på att han nog bör läsa på i SHN innan också... För inte tog han väl körkort utan att läsa teorin? :lol: :wink:

Vad gäller frågan om hur att göra med era båda. Ta båda på en gång, tycker jag. Särskilt om de ska sova i samma rum sen. Det är väl toppen. Det finns trådar här inne om att kura syskon så det kan du söka på och få bra råd.

Hör sen av dig om det dyker upp fler frågor!

Lycka till!

Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Mamma till två :!:

Jag undrar jag om det ändå inte är bättre att DU tar de första två nätterna, och maken tar hand om dagarna :?:
Om han nu inte VILL läsa på ordentligt, så är det lätt till att det blir fel, och DET är ju ingen bra början...
Tänk igenom det ordentligt - kanske är du starkare än du tror :!:
Alternativet är ju att ni BÅDA hjälps åt, för att lära varandra :!: Du får backup av honom och du undervisar :wink:
Åtminstone första natten.
Men du kan räkna med att få mycket hjälp här om du behöver, i alla fall :wink:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mamma till två

Inlägg av Mamma till två »

Hmmm... du har nog en bra point där, Mia. Måste nog tänka lite vidare här, tror jag.... För jag vill verkligen att det ska fungera, och eftersom jag väntat länge på att få deras sovrum färdigställt, så har jag också hunnit läsa på en del. För tyvärr vill han nog inte diskutera på forumet för fäder heller... :(

Måste nog läsa på lite till, få mera attityd och försäkra mig om att jag bara ser till flickornas bästa :!: För god nattsömn behöver vi, alla!

Tack, kommer nog att återkomma med frågor. Ska läsa SHN boken ett varv till nu, tror jag... 8)
Mamma till två tjejer 0308 :heart: & 0507 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "