Jag försökte få honom att leka själv när han var några månader gammal, men eftersom han skrek redan efter 10 min slutade jag efter ett tag med det. Är det försent att introducera det nu?
Är det viktigt att välja ut speciella leksaker till honom eller kan man bara ta något i högen av det som vi har hemma men inte blivit använt på länge? Hur många saker ska han ha då? osv...
Jag har läst lite om ensamlek men inte riktigt förstått hur jag kan bli säker på att jag gör rätt så att han börjar njuta av det. Vill inte börja innan jag vet vad jag gör.
Som det är nu brukar han vara inne i lekrummet själv någon gång under dagen. Ibland blir det på förmiddagen och andra gånger blir det på eftermiddagen. Men om jag är borta för länge brukar han ropa efter mig och så kommer han dit där jag är. Han hör min röst där jag berättar var jag är och så kommer han hasandes dit. Om det inte fungerar så kommer jag så klart till honom. Han är aldrig ledsen eller förtvivlad. När vi träffats pratar jag med honom en stund och kramar honom och berättar att allt är som det ska sedan försöker jag fortsätta med det som jag höll på med innan, och han utforskar då mitt rum (område) där jag är. Efter en stund så slutar jag helt då jag märker att det inte går längre och så gör vi lite fika eller byter blöja eller något annat viktigt.
Är det också en form av ensamlek även om den inte är schema lagd?