Kan et barn bli understimulert?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
theresemor

Kan et barn bli understimulert?

Inlägg av theresemor »

Venter mitt tredje barn om et par uker. Har en jente på tre og en gutt på snart to fortsatt hjemme.
Og til mer jeg nærmer meg termin øker stedig presset på utenfra fra velmenende venner og familie at barna må få begynne i dagis/barnehage o.l. At de ikke har godt av å være hjemme med meg og babyen, at de rett og slett tar skade av det :cry:

Har frem til nå prøvd å gå ut hver dag , ta de i bruk og gjort det mulig å treffe andre barn noen ganger i uken.

Men vet ikke om jeg kan tilby de så mye den første tiden etter babyen kommer. Hadde vært lettere om det var sommer og varmt, men nå kommer vinteren.

Kan de to andre ta skade av å gå hjemme med meg, rett og slett bli understimulert?? Burde jeg gitt de et tilbud utenom?? Har så å si null avlastingsmuligheter i familie :(
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag tycker dina barn har tur som får vara hemma med dig och i lugn och ro bekanta sig med den nya krabaten i familjen :D !

Inte kommer dom ha tråkigt! Dom har dig, lilla bebisen att sköta om :wink: och sig själva att vara tillsammans med! Jag förstår att det kan kännas tungt att inte ha avlastningsmöjligheter nära till hands. Finns det nån snäll granne som kan ta ut de större barnen någon gång :wink: ? Själv skulle jag bli överlycklig om jag fick ta hand om någon bekants barn på ålderns höst..

Stort lycka till med bebisen!
Åsa
Therese

Inlägg av Therese »

Hej!

Jag håller helt med Åsa! Inte ska de in på dagis nu när det sker en sån stor händelse i familjen. Den vill de vara med o dela.
Jag tror att det vore att be om bekymmer faktiskt. De har varandra o en massa saker som man kan göra hemma, diska, baka, skotta snö mm.

Jag har oxå fått många frågor om varför vi valt att ha barnen hemma så mycket, o jag är innerligt trött på att förklara o försvara mej. Jag VET att vi gör rätt, det märks ju tydligt på barnen!
Så det är det bästa råd jag kan ge dej, -GE DOM CHANSEN ATT VARA HEMMA! :D

Ha lite saker/aktiviteter i bakfickan för de dagar då det blir lite upp o ner. Trötthet, förkylningar, snöstormar mm kan ju göra vardagen lite motig för vem som, då kan det vara bra att ha nåt nytt spel, dvd, saga el dyl att presentera.

Så överlåt stressen med att hämta o lämna barn på dagis åt andra, o ha ett lugnt familjeliv istället. :D
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"