Vi är lite bekymrade för Ida, nu 3,5 år. Hon är sig inte riktigt lik...
Hon började trotsa först vid 3 år, det är dagar som är trotsiga, men inte så mycket faktiskt.
Hon började på dagis i slutet av januari (fyllde 3 år den 9 april, så hon var nästan 3 år då) Hon (och storasyster Clara 5,5 år) går på dagis mellan 14-16.30, 4 dagar i veckan. Inga långa dagar alltså.
Men hon har gått BAKÅT i sin utveckling den senaste tiden. Hon pratar bebisspråk, och vill leka bebis hela tiden. Vi säger inget om detta, förutom att när hon är FÖR otydlig i orden säger vi vänligt "Prata vanligt gumman, jag hör inte"
Hon var väldigt tidig med att prata och säga långa meningar, det är därför detta känns så konstigt!
Hon har alltid, när vi haft "mammaträffar" varit lite enstöring, gillat att gå undan och leka för sig själv. Nu har vi fått reda på att hon även gör så på dagis. Hon är ofta ensam, och sitter tyst och leker i sandlådan (ute-dagis)
På kvällarna, när vi äter kvällsmat, brukar vi fråga vad de gjort på dagis under dagen, och vem de lekt med. Ida säger ofta att hon inte fick vara med och leka.
Vi fick ett papper med frågor vi skulle fråga Ida inför samtal med fröken.
På frågan "Är det något du inte tycker om", svarade hon:
Detta låter inget vidare
Hon har alltid varit i sådan otrolig harmoni!
Men nu verkar hon vilsen och ledsen.
Idag sa fröken till Per när han hämtade barnen att hon oftast är för sig själv, och pratade mycket bebisspråk. Hon undrade om Clara möjligtvis var väldigt dominant mot henne hemma?
Och det är hon. Clara bestämmer ALLT vad de ska leka, och HUR de ska göra det. Gör inte Ida som Clara vill, får hon utbrott, och Ida fogar sig.
Fröken trodde att det kanske kunde bero på det.
Kan det ligga något i detta
Såhär ser våra dagar ut:
8.00 uppstigning och välling.
8.30-9-30 ensamlek för oss alla tjejer
Under förmiddagen pysslar vi i hemmet, tömmer diskmaskinen (flickornas egna uppgift) lagar mat tillsammans, städar upp, och gör något arbete med min firma. Tillsammans jobbar vi, och mellan jobben tar de "semester"
11.30 lunch
12.00-12,45 Ida sover middag, och jag och Clara jobbar. (har precis i dagarna kortat luren från tidigare 1,5 tim)
Lite småpyssel, och sedan dags att åka. Påklädning o.s.v.
Lämnar barnen strax före 14.00, och åker och jobbar. Per hämtar 16.30.
Bolibompa och då kommer jag från jobbet, kvällsmat, o.s.v, sedan godnatt 20.00.
Vi är dåliga på att dela på tjejerna, och ta dem åt varsitt håll
Jag tror det kan behövas lite då och då, för de nöter på varandra och bråkar en hel del
kram anna