Hej alla underbara!
Jag har vissa problem;
1. Lillis vaknar när jag ska ramsa medan jag går ut ur rummet, är hon för liten för ramsan? Hon är 9 veckor.
2. Ska jag lägga henne även om hon verkar "superpigg" ? Efter badet idag la jag henne på mage i vagnen och gick runt och grejjade lite i sovrummet ett tag, hon följde mig intresserat över vagnkanten med runda vidöppna ögon. Men min erfarenhet säger mig att barn ofta verkar klarvakna innan de somnar så jag ställde mig att vagna och släckte lampan. Efter en stund så somnade hon. Dock undrar jag, man ska väl inte vagna ända tills bebisen somnar? Men om jag inte gungar ganska kraftigt lägger hon sig inte ner. Som det är nu brukar läggandet gå till så här: jag lägger henne till rätta och vagnar ett tag, slutar med en skakning, då börjar hon böka runt och jag säger typ "Nu ska du sova gott", och går ut. Då ropar hon, jag går tillbaka och vagnar lite till - hon lägger sig och jag går ut. Efter en minut vaknar hon igen och då är hon skitsur! Kom och vagna skriker hon och så gör jag det igen... Detta brukar upprepa sig ca fyra gånger. Sen sover hon jättebra hela natten eller vaknar en gång för att äta. På natten är det inga problem för henne att somna om, jag puttar till vagnen en gång och sen sover hon. Om hon gnor runt brukar jag strunta i det och så somnar hon själv.
3. På sista tiden blir hon väldigt arg när hon ska ammas, hon vill inte ta tag, det är som om hon inte förstår att hon är hungrig, men när jag lyckas få henne att ta tag äter hon jättebra och jag har mycket mjölk. Det verkar som hon blir störd när andra är i närheten så jag lägger mig på sängen i sovrummet men hon skriker upp sig jättemycket och vänder bort huvudet även om hon egentligen vill ha. Varför blir det så? Vad kan jag göra åt det?
4. Jag har tänkt göra ett schema med mer fasta mat och sovtider under dagen, är hon för liten för det? Bör man i så fall ha tolv timmars natt? Vi måste upp halv sju på morgonen men om hon ska lägga sig halv sju hinner hennes pappa knappt träffa henne alls vissa dagar.
Ja detta var många frågor, hoppas nån har nått bra råd, Tack!
Lite frågor
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887 här har du massa bra att läsa
..lycka till
mvh t.p
ps hoppas länken funka(första gng jag försökt mej på att länka)
mvh t.p
ps hoppas länken funka(första gng jag försökt mej på att länka)
barn födda 04/06/08
Du fick ju nu det nya fina kompendiet länkat så där har du svar på det mesta som kan dyka upp. Några korta svar till bara, i så mån jag kan:
1. När de är så små söker de rösten till ramsan. AW menar att man därför bör vänta tills de är åtminstone 3,5 månad (om jag minns rätt). Jag smög in ramsan när jag lade henne, genom att säga den x1 när jag lade henne i vagnen/sängen, innan tillrättaläggning. På så sätt förknippade hon den ändå med läggning, utan att böka upp sig efter att jag lagt henne, om du förstår. Inbillar mig att hon då sen tog den bättre när det väl var dags att börja använda den mer aktivt.
2. Hon är så stor nu att hon inte borde behöva vagnas något mycket alls, tycker jag. Gör så lite som möjligt, är mitt råd, så lär hon sig att hon ska sköta det själv. Typ ett par korta drag och 3 skak. Och sen gå därifrån. Blir hon förtvivlad, upprepa proceduren. Dvs ett par korta drag och 3 skak. På så sätt somnar hon inte till vagningen och ska därför inte heller vakna och undra vad som nu står på när vagnen står stilla. Det kan ta några dagar innan hon tar till sig nyläget men om du är självklar i attityden med att här somnar man in så gott själv och följer tider som du gör upp så hon är förvissad om att du bevakar hennes intressen så ska det gå så bra så. (Lååång mening, förlåt). Och därmed svar på frågan om schema också. Det är absolut att rekommendera att du inrättar schema och följer det. 12 timmar natt är nog inte alldeles nödvändigt ännu. Vår lilla knoppade in runt 20.30 när hon var som din och vi gjorde morgon kl 7 då storebror vaknade. Bara hon får sin sammanlagda sömn över dygnet. Det verkar ju som om hon i övrigt fungerar bra med bara 1 nattmål, så ni tycks ju absolut ha hittat rätt!
3. Det där är vi många här på forumet som upplevt. När de små upptäcker världen blir det lite svårt att koncentrera sig på uppgiften, om man säger. Jag har haft det så med min lilla (med den stora var det inga problem) och hon åt finfint om det var tyst och lugnt och inget annat störde hennes koncentration (eller blev mer intressant än att ligga med blicken bortvänd från allt spännande som pågick runtomkring, snarare). Inte så lätt att fixa med flera barn runtomkring. Men kan du ordna det så, är du en bra bit på väg. Jag märkte att det också var lättare att få henne att äta när hon precis vaknat (eller jag väckt henne) och/eller när hon precis skulle till att somna. Sök på matvägran här på forumet så får du upp flera träffar om liknande bekymmer. Det behöver inte bli så nattsvart som det kan låta i en del länkar. Om du bara inte forcerar situationen (då förvärras det bara). Gör något annat en stund och prova sen igen, istället för att envisas. Då går det oftast bättre.
Lycka till!
Kram Ewa
1. När de är så små söker de rösten till ramsan. AW menar att man därför bör vänta tills de är åtminstone 3,5 månad (om jag minns rätt). Jag smög in ramsan när jag lade henne, genom att säga den x1 när jag lade henne i vagnen/sängen, innan tillrättaläggning. På så sätt förknippade hon den ändå med läggning, utan att böka upp sig efter att jag lagt henne, om du förstår. Inbillar mig att hon då sen tog den bättre när det väl var dags att börja använda den mer aktivt.
2. Hon är så stor nu att hon inte borde behöva vagnas något mycket alls, tycker jag. Gör så lite som möjligt, är mitt råd, så lär hon sig att hon ska sköta det själv. Typ ett par korta drag och 3 skak. Och sen gå därifrån. Blir hon förtvivlad, upprepa proceduren. Dvs ett par korta drag och 3 skak. På så sätt somnar hon inte till vagningen och ska därför inte heller vakna och undra vad som nu står på när vagnen står stilla. Det kan ta några dagar innan hon tar till sig nyläget men om du är självklar i attityden med att här somnar man in så gott själv och följer tider som du gör upp så hon är förvissad om att du bevakar hennes intressen så ska det gå så bra så. (Lååång mening, förlåt). Och därmed svar på frågan om schema också. Det är absolut att rekommendera att du inrättar schema och följer det. 12 timmar natt är nog inte alldeles nödvändigt ännu. Vår lilla knoppade in runt 20.30 när hon var som din och vi gjorde morgon kl 7 då storebror vaknade. Bara hon får sin sammanlagda sömn över dygnet. Det verkar ju som om hon i övrigt fungerar bra med bara 1 nattmål, så ni tycks ju absolut ha hittat rätt!
3. Det där är vi många här på forumet som upplevt. När de små upptäcker världen blir det lite svårt att koncentrera sig på uppgiften, om man säger. Jag har haft det så med min lilla (med den stora var det inga problem) och hon åt finfint om det var tyst och lugnt och inget annat störde hennes koncentration (eller blev mer intressant än att ligga med blicken bortvänd från allt spännande som pågick runtomkring, snarare). Inte så lätt att fixa med flera barn runtomkring. Men kan du ordna det så, är du en bra bit på väg. Jag märkte att det också var lättare att få henne att äta när hon precis vaknat (eller jag väckt henne) och/eller när hon precis skulle till att somna. Sök på matvägran här på forumet så får du upp flera träffar om liknande bekymmer. Det behöver inte bli så nattsvart som det kan låta i en del länkar. Om du bara inte forcerar situationen (då förvärras det bara). Gör något annat en stund och prova sen igen, istället för att envisas. Då går det oftast bättre.
Lycka till!
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Tack Ewa för dina fina svar!
Jag har idag gjort ett provschema som jag ska justera lite. Jag "klockade" henne idag efter hennes egna tider. Och det stämde inte riktigt överens. Kvällarna har en tendens att dra ut på tiden hos oss då så mycket ska ske samtidigt med olika barn
Men schema blir säkert finnemang, hon tycks vara en riktig vanemänska
i går fick vi skicka hem gästerna för lillis ville promt ha sitt bad sa hon
och när bad och massage är avklarade blir hon så arg om hon inte genast får sova!
Jag har idag gjort ett provschema som jag ska justera lite. Jag "klockade" henne idag efter hennes egna tider. Och det stämde inte riktigt överens. Kvällarna har en tendens att dra ut på tiden hos oss då så mycket ska ske samtidigt med olika barn