Vår tre-åring får inte sova tillräckligt!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Sullan

Vår tre-åring får inte sova tillräckligt!

Inlägg av Sullan »

Hej!

Har ett dilemma, vår son på tre år får i dagsläget inte den sömn han behöver. Han har alltid sovit fantastiskt, ha nsov tolv timmar i sträck av sig själv vid 5 månader.
Som det är nu går han på dagis, började i augusti på avdelning för större barn. Han brukar lägga sig vid 19.00, vakna ca 06.30 och sova en timme mitt på dagen.

Nu till dilemmat, han somnar inte längre på dagis, för han har inte tid, han vet att de som inte hasomnat får gå ut.

Vi håller på att kura lillebror 4 månader och det är lite liv i luckan under vargtimmarna så storebror vaknar numera mellan 05.30 och 06.00. Han är jättegnällig på eftermiddagarna (dagis ti -fre 09.00 - 15.00) eftersm han är så trött, någongång har han somnat i min famn. Jag tycker så synd om honom :( och det känns så fel att ha nska behöva vara trött.

Vi har börjat lägga honom vid 18.30 i stället och det hjälper lite. Har ni några tips? Ska vi lägga honom 18.00 istället? (det känns bara så tidigt). Kan han få en minilur på eftermiddagen (20 min) utan att det påverkar hans läggningstid???

Alla tips är välkomna!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Sullan :!:

Min första tanke är att kanske skulle det vara skönt för storebror att få "slippa" dagis nu, när du ändå är hemma? Göra en paus... eller kanske ändra hans dagistider iallafall, så att han t ex går mellan 9-12, och sedan hem och sova... Lite funderingar bara, treåråldern med begynnande trotsperiod ÄR inte så rolig, och kan man hålla det lugnt omkring honom underlättar det.

Annars, visst kan du låta honom ta en 20-minutare på eftermiddagen - men utan att stå med pekpinnen så tänk över det här med dagis en gång till...

Kram Mia :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sullan

Halloj!

Inlägg av Sullan »

Tak för snabbt svar :) Trotsåldern är redan där med buller och bång! Har funderat över dagissituationen oxå men har problem med lillebror som under en period gallskrek så fort han skulle äta, nu går det bättre men fortfarande kan det inte vara för mycket stoj runt omkring så därför är det just nu tyvärr bra om storebror är på dagis på dagarna tills det har löst sig helt.

Du tror inte en 20-min lur påverkar nattning vid 19.00???
miar70
Kontakt:

Re: Halloj!

Inlägg av miar70 »

Sullan skrev:Tak för snabbt svar :)
Du tror inte en 20-min lur påverkar nattning vid 19.00???
Nej, det tror jag inte :!: Alternativet är om du väljer att göra natt 18.00 - men då blir det kanske korta dagar med er :?:
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sullan

Tack för svar!

Inlägg av Sullan »

Jag ska testa det!

Kram
Sullan
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "