livlig bebis plötsligt lugn

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
LindaVega

livlig bebis plötsligt lugn

Inlägg av LindaVega »

Hej alla kloka :D

Är nu i v 29+ 3 och bebsien i magen har sedan de första fosterrörelserna varit väldigt livlig. Det bökas och stökas MYCKET. Idag, helt plötsligt är jag osäker på hur det var varit. Började tänka på det efter middagen och efter det är jag osäker på om den har sparkat alls. :shock: Kanske lite, men svagt...Tog en dusch förut och då kunde jag ev känna något. I vanliga fall är det ordentliga sparkar...

Var på mvc i måndags och då var allt ok ( hon lyssnade på hjärtljuden) igår bökades det runt som vanligt.

Har någon annan upplevt "lugna" dagar så här långt in i graviditeten. :roll: Än är väl bebsisen inte stor nog väl för att ha ont om plats.

Är detta normalt eller bör jag vara orolig. I så fall ska jag ringa förlossningen redan nu- eller till bm imorgon.

Tacksam för lite råd
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej LindaVega!

Jag har varit med om precis detsamma så jag tror inte du behöver vara orolig.

Men om magkänslan säger nåt annat så är det så klart bättre att ha ringt en gång för mycket än för lite. Det är det barnmorskorna har betalt för. :lol:

Kram Jannika
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack Jannika :D

Min sambo kom in från garaget för en stund sedan och la sina iskalla händer på magen. Oj vilken reaktion :shock: :shock: bebsien sparkade till ordentligt. :D Efter det lugnt igen.

Kan slappna av inför natten i alla fall. Ska nog ringa imorgon om det fortfarande bara är glesa sparkar/rörelser.

Linda
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej du!

Jag har den där upplevelsen från förra gången. Men: Hugo låg i säte, och hade inte så mycket plats att sno runt på... frågan är i vilken vecka han bestämde sig för säte. :?

Nu går jag in i vecka 34 på fredag, och det är mycket lugnt i magen nu - och har varit under den senaste veckan. Var hos BM idag, och hon tyckte inte det var något underligt alls. Hjärtljuden hördes som vanligt.

Men som sagt: om du är orolig så ring en gång för mycket än för lite, absolut.

Och tro nu inte att din bebbe har lagt sig i säte... :roll:

:heart:
kattklo

Inlägg av kattklo »

karla hade lugnare perioder ända tills hon föddes.
men nått som alltid väckte henne och lugnade mig var om jag drack ett stort glas iskallt vatten, gärna med kolsyra i.
tillsätter du dessutom saft, så det blir riktigt sött och starkt så ska den lille reagera!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag hade också samma grej med Anton i vecka 30. Alldeles plötsligt var allt lugnt i magen, läskigt som tusan. Det var lugnt i lite mindre än ett dygn innan vi ringde förlossningen (det var en måndag morgon kl 6.30) och det var lugnt där så vi fick komma in och få kollat allting noga. Det var superskönt, dom gjorde ul och ctg. Allt var ok.

Bättre få det kollat en gång för ofta! Gå inte och var orolig utan att göra något åt det. :D
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:lol:

Tack för lugnande besked, att ni har varit med om liknande vill säga. Idag har det sparkat på lite, inte jättekraftigt, men ändå såpass att jag är övertygad om att den lilla/e har det bra.

Ska tilläggas att jag är stor som ett hus, kan ju vara så att det är mindre plats= stor bebis. Jag har ju inte så mycket erfarenhet av att det "lugnar ned sig". Vega tittade ju ut v 30+2 och där var det full action in i det sista, men så var hon en väldigt liten bebis också.

Päivi, jag hoppas verkligen INTE att det är säte. :shock: Östersund är en av få landsting/sjukhus som låter kvinnor föda vaginalt trots säte. Jag kommer dock propsa både på vändningsförsök samt snitt om det inte skulle lyckas.
Jag har ju övat på så bra med andningen också, :D så det skulle kännas ganska snopet om man inte får praktisera i verkligheten.... :x

Ska till mvc på måndag, avvaktar tills dess om det inte blir allt för lugnt igen.

Tack igen

Linda
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"