Lillan diskar!
Lillan diskar!
Efter att ha sett mig diska tusentals (nåja...
) gånger har nu lilla tjejen, 5,5 månad, gjort sin debut som diskmedhjälpare! Satte henne lagom uppallad i barnstolen bredvid mig vid diskhon, gav henne diskborsten och en assiett, visade med handen om hennes hur man gör och lät henne försöka (jag höll förstås i assietten tillsammans med henne så det inte skulle ramlas i golvet). Och såg svårt impad på hur lillan, djupt koncentrerad, gnuggade på med diskborsten för fulla muggar!
Uppenbarligen har hon under de 3,5 månader hon fått ägna sig åt "passiv" social delaktighet iakttagit mig mer intensivt än jag förstått... Så nu har vi hjälp i köket! 
Lycklig mamma till storasyster R född i maj -06 och lillebror I född i maj 2011! Barnaboksbarn båda två.
Vilken glädje och härlig delaktighet
Gissa vilken tillgång hon kommer att bli (är
) i köket.
Min 3 åring har nu som "hobby" att öppna tvättmaskinen och kasta in allt i torktumlaren. Utan att jag är med.
Tycker det är helt otroligt. Kan hitta henne där hon studerar lapparna som jag brukar göra. Det gäller förstås att ibland var snabb att ta ut vissa saker - utan att hon ser
eller i instruktionssyfte - beroende på läget.
Kram
Gissa vilken tillgång hon kommer att bli (är
Min 3 åring har nu som "hobby" att öppna tvättmaskinen och kasta in allt i torktumlaren. Utan att jag är med.
Kram
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Diskandet fortsätter...
Lät lilla juvelen diska en stekpanna igår medan jag höll i den. Det tog sin lilla tid! Det är ju lite svårt att måtta rätt med diskborsten när den är så stor, men väl på plats diskades det gravallvarligt på både in- och utsida. Avbrott för avsmakning av diskborsten förstås, och så låter det ju så roligt när man slår med borsten på stekpannan! BANG! När lillan tydligen ansåg jobbet gjort släppte hon diskborsten på golvet och fyrade av ett stort leende - klart!!
Kan man annat än smälta?
Kan man annat än smälta?
Lycklig mamma till storasyster R född i maj -06 och lillebror I född i maj 2011! Barnaboksbarn båda två.