Hej
När bör man dra ner på en tvårings dagslur. Min son är 2 år och 3 månader och sover nu natt mellan 19-6.30 och har en dagslur på 1.5 (ibland 2 timmar). Är det för lång dagslur? Han har hyfsat lätt att somna men vaknar ofta tidigare än 6.30 (fast han får inte komma upp förräns det är morgon).
Tina
När ska man minska 2-åringens dagslur?
Eftersom du har 11,5 timmars natt så tycker jag gott att du kan ha kvar luren ett tag till.
När han under en längre tid inte somnar relativt snabbt på kvällen, så kan du dra ner till 45 minuter. VI har gjort det här hemma på 12 timmars natt, men det finns många som har 12 timmar natt och 1,5 timmes lur en bra bit efter tre år också.
/LO
När han under en längre tid inte somnar relativt snabbt på kvällen, så kan du dra ner till 45 minuter. VI har gjort det här hemma på 12 timmars natt, men det finns många som har 12 timmar natt och 1,5 timmes lur en bra bit efter tre år också.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Tack för svar
Då behåller vi dagsluren så länge det behövs. På dagis är de så snabba med att tro att han inte behöver sin sömn när han vaknar innan 1.5 timmar men jag framhärdar med att de ska gunga om vagnen om det bara går (och nu är jag stärkt i min uppfattning att han fortfarande bör sova sin långa lur). Tack!
Då behåller vi dagsluren så länge det behövs. På dagis är de så snabba med att tro att han inte behöver sin sömn när han vaknar innan 1.5 timmar men jag framhärdar med att de ska gunga om vagnen om det bara går (och nu är jag stärkt i min uppfattning att han fortfarande bör sova sin långa lur). Tack!