C-vitanminbrus till barn?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
anna
Kontakt:

C-vitanminbrus till barn?

Inlägg av anna »

Godmorgon! :D
Är det någon som vet om man kan ge C-vitaminbrus till barn?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gablex

Inlägg av Gablex »

Jag ger det till min 8-åring! Vi har ett par olika "vitamin-drickor" (som han kallar det :wink: ) och på en, som är en kombination av vitamin+mineral står det iofs från 10 år, men jag har trotsat det rådet och gett honom ändå. Han äter en lite speciell kost och behöver få i sig "extra-allt" känns det som. På det andra röret står ingen ålder angivet.
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Det står ingen ålder på mina rör.
Jag har bara för mig att det inte är bra till för små barn?? Eller är jag fel ute? Barnen är 3,5 år och 5,5 år, och vill gärna smaka av min dryck, och helst ha eget glas, men jag tvekar :?

anna
mammapamma

Inlägg av mammapamma »

Hejsan!

Mina barn har fått C-vitamin - brus ibland men allra bäst är säkerligen vanlig frukt! En apelsin om dagen t ex eller varför inte Annas variant: ett snapsglas med JOS?!
Men mina barn har tyckt att det varit gott och lite spännande med brustabletterna när de varit sådär 7+. Så nån gång har vi köpt ett rör och i början tog jag en halv tablett, det stod ingen ålder vad jag minns på de vi köpte.

Nu i förkylningstider och vintertider är det ju inte fel att ha lite koll på att man får i sig tex frukt och grönt!

Ha det gott!
Lås inte in dina plantor i ett drivhus.... Låt den du Älskar få pröva sina vingar, en dag så flyger din älskade rätt, vill du bli respekterad av din avbild får du visa din avbild respekt! / ur "Ikaros" av Björn Afzelius
Mamma till stora barn nu: :26 ,19,14 och 12år gamla,tre grabbar och en tjej.
blomman

Inlägg av blomman »

MIna pussgurkor har en liten lagom stor juicepress (en sån där "hatt") och ääälskar att pressa apelsiner. De pressar massor och sen kan hela familjen dricka god och nyttig juice!
Perfekt i förkylningstider, jag är lite rädd för allt i tablettform... :wink: även om det är vitaminer!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jo, förstås är det bäst med frukt i dess naturliga form, det får flickorna förstås :D
Det var bara det att jag startar dagen med en C-vitaminbrustablett, medan jag gör välling till tjejerna (äter frukost en timme senare) och de tycker det är så intressant och spännande, och vill så gärna ha lite själva, så det var det jag undrade, om det kan vara skadligt på något sätt?

anna
kerstin

Inlägg av kerstin »

Hej anna!
Jag hade med gott samvete gett dem varsin halv brustablett!!
Det är vad jag vid förkylningar osv ger mina små.

(Vid ett test i Norge visade det sig att ett lass apelsiner innehöll nästintill noll C-vitamin...De är hårt fram odlade o besprutas i massvis.
Säker är det inte så med alla apelsiner som anländer oss i norden, detta var ett test utfört på ett lass...jaja lite sidospår bara.. :wink: )

Ha de//
blomman

Inlägg av blomman »

Har du nån aning om hur det är med KRAV-apelsinerna?
Nyfiken... man hoppas ju att det är bättre!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"