8½ timmes natt, TJOHO!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Petra32

8½ timmes natt, TJOHO!!!

Inlägg av Petra32 »

Ville bara tala om att Vera har nu 2 nätter på raken hoppat över 2-målet å äter först vid 5-tiden. Hon somnar vid 20:30 = 8½ timmes oavbruten sömn!!! :D :D :D Nu håller jag tummarna för att det fortsätter gå bra.

Visserligen var hon ganska grinig igår på dagen men jag tänker mig att det är rätt normalt vid en så stor förändring som det ändå är.

Vargtimmen verkar hon inte känna till än; när hon ätit klart lägger jag ner henne å hon somnar om på stört till 8 ungefär :!:

Hon har självmant valt bort 2-målet och jag är 100% säker att det inte gått utan att jag använt mig av standardmodellen som vi kör dagtid. Hon älskar sina rutiner å jag trodde aldrig att jag skulle säga det men man kan nästan ställa klockan efter henne (å då har jag inte kärt standardmodellen från start utan började för 2½ vecka sedan) då hon visar när hon vill sova. Tittar jag på klockan kan jag se att visst; nu har hon varit vaken 2 timmar!

Är bara så glad!
Vera född 24 Aug 2006 - standardmodellad från 7 veckor
Axel född 11 Sep 2010
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Visst är det härligt, Petra :!:

Ska länka hit när någon funderar på om standardmodellen funkar :wink:

Bra jobbat =D>

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Grattis Vera och grattis mamman :lol:

Visst är det underbart! Fortsätt så och vid 4 månader har ni hela härliga nätter på 12 timmar (eller 11,5 eller 11, vad ni önskar)!

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Petra32

Inlägg av Petra32 »

Hej igen!

En liten rapportering från oss: vi är nu inne på 4:e veckan å allt går hur bra som helst; Vera vaknar fortfarande bara 1 gång på natten för mat (vid 5-tiden) å fortsätter sedan att sova till 8. :D

Jag var lite orolig i början att det skulle vara en engångsföreteelse men icke sa nicke!

Kramar från oss!
Axel född 11 Sep 2010
Kristin

Re: 8½ timmes natt, TJOHO!!!

Inlägg av Kristin »

Petra32 skrev:Tittar jag på klockan kan jag se att visst; nu har hon varit vaken 2 timmar!
Hej Petra!

Har några frågor till dig då våra barn är nästan exakt lika gamla:

1) Ovan citat: Är det svårt att hålla henne vaken i 2 h? Måste du "underhålla" mycket?

2) Har du ett fast schema till henne? Hur ser det ut i så fall?

3) Äter hon ingenting från 20.30 (ingen slurk i sömnen innan ni går och lägger er?)?

4) Har ni behövt vagna er fram till kl 05 eller har hon alltid sovit non stop till 05?

Jätte tacksam för svar.

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Petra32

Inlägg av Petra32 »

Hej Kristin!

Va roligt att de är lika gamla nästan. :) Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan:

1) Ovan citat: Är det svårt att hålla henne vaken i 2 h? Måste du "underhålla" mycket? Ibland måste jag underhålla en hel del för att hon inte ska somna. Framförallt vid hennes vakenpass mellan 15-17. Vi har våra stationer hemma: Skötbordet, babygymet, babysittern, sitta i soffan etc. Jag bär inte runt på henne mycket då jag har problem med ryggen så jag vågar inte paja den igen. Om vi är ute å går har jag sufletten nerfälld (om vädret tillåter) men det händer att hon somnar iaf. Då brukar jag väcka henne efter ett litet tag...

2) Har du ett fast schema till henne? Hur ser det ut i så fall?
Ja, jag har ett schema som jag följer men hon har börjat vakna efter 45 minuter (VARJE sovpass, grr...) å är då jättesvår att söva om. Ibland hinner jag ut innan 45 minuter å då sover hon tiden ut men annars sover hon 45 mintuer å sen börjar "kampen". Hon får ligga kvar i vagnen tills sovtiden är ute även fast hon kan vara vaken. Jag tycker att även fast hon inte sover, utan bara vilar så är det en sorts sömn ändå... Men jag låter henne aldrig ligga å skrika upp sig utan jag vagnar å buffar om så behövs. Fuskar även med nappen som hon bukar få när hon vaknar i sovskarven. :P

Eftersom hon sover så bra på nätterna har jag blivit lite mer "slarvig" på dagarna. Om hon inte sover så gör hon inte det. Huvudsaken att hon VET att det är sovtajm så att säga...

Så här ser schemat ut:
08:00 - 09:30 Vaken
09:30 - 11:00 SOVA 1½h
11:00 - 13:00 Vaken
13:00 - 15:00 SOVA 2h
15:00 - 17:00 Vaken
17:00 - 18:30 SOVA 1½h
18:30 - 20:30 Vaken
20:30 - 05:00, 05:30 - 08:00 SOVA (ibland kan hon vakna halv 5 å ibland halv 6)

3) Äter hon ingenting från 20.30 (ingen slurk i sömnen innan ni går och lägger er?)? Nej, hon får ingen nattslurk. Innan jag tidigarela hennes natt la hon sig vid 22-23 tiden för att vakna kl 2. Sen började vi lägga henne tidigare (stegvis 21:30, 21:00: osv) å då vaknade hon fortfarande samma tid, dvs vid 2. Efter några dagar med läggning 20:30 hoppade hon självmant över 2-målet å då visade hon ju att hon klarar så lång tid utan mat så därfar har jag inte brytt mig om att införa det. Jag kanske gör fel men för henne fungerar det.

4) Har ni behövt vagna er fram till kl 05 eller har hon alltid sovit non stop till 05? Jag har inte behövt vagna om till 5 nån gång men min tanke var ju att jag skulle ta bort 2-målet med vagning när hon var 2 månader men hon hann före :wink:
Nångång har hon vaknat vid 3-tiden men då stoppade jag in nappen på henne å hon somnade om till 5. Jag vet att napp inte är att föredra kanske men för oss fungerar det; hon får den när hon ska somna på kvällen å sen spottar hon ut den självmant efter en stund å jag behöver inte gå in för att stoppa in den igen.

Jag kan ju oxå tillägga att jag inte ammar (har inte gjort det över huvud taget) och jag vet ju att hon får i sig all tänkbar mjölk hon kan vilja ha vilket säkert kan ha en orsak till att det har gått så smidigt...

Det är oxå mycket därför jag låter henne ha nappen, för hon kan ju inte ligga å snutta på vällingflaskan. När maten är slut är det oxå slutsnuttat; annars skulle hon nog se ut som en ballong med all luft hon sväljer :D

Låååångt svar men det var lite svårt att få det kortfattat; vill ju ge så mkt info som möjligt.

Kram!
Axel född 11 Sep 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"