Sömnproblem vid 1år

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Ettan

Sömnproblem vid 1år

Inlägg av Ettan »

Hej!
Vi har en dotter som blev ett år i augusti. I juni kurade vi henne utan några större problem. Visst vaknade hon och skrek eller gnölade, men inget som inte ramsa och solfjäder kunde fixa. Så hela sommaren har vi njutit av att Clara somnat 19 och att nattningen inte tagit mer än 5-10 minuter. Hon har sällan sovit ända till 7 på morgonen, men vi har varit nöjda med 6-6.30. :) I augusti återgick jag till arbete och min sambo stannade hemma och tog hand om Clara. Första veckan var visst hemsk, men allteftersom har det gått bättre och nu är hon riktigt pappig. Vi har dock fått problem.
I början av september var jag hemma en vecka, karln stack på älgjakt. Mitt i natten den veckan vaknade jag av att Clara gallskrek som hon aldrig skrikit förr. Jag kastade mig upp och in i hennes rum i tron att något riktigt allvarligt hade hänt, så där har hon aldrig låtit. Hon stod upp i sängen och grät, men verkade vara ok. Eftersom jag läst att man inte ska ta upp barnen tröstade jag på plats, vilket var som att hälla bensin på elden. Hon GRÄT verkligen. Jag blev faktiskt så paff och förvirrad att jag plockade upp henne ur sängen. Trots det tog det minst 20 minuter innan hon slutade hulka och gråta. Hade aldrig varit med om tidigare. När jag skulle lägga ner henne igen började hon om från början. Jag försökte lägga henne på mage för att göra solfjädern men hon ålade sig undan och gallskrek. Jag gick ut ur rummet och ramsade vilket verkligen satte igång henne. Hörde efter bara någon minut att hon började kippa efter andan och då gick jag in. Hon höll nästan på att kräkas så upprörd var hon. Så jag tog in henne till mig och hon fick sova i vår säng resten av natten.
Måste erkänna att jag inte vet riktig hur pass min sambo har hållt på tider och ramsande under tiden han varit hemma. Jag gissar att den biten kanske inte har gått sååå bra. Men jag har tyckt att han måste få sköta Clara på sitt vis. :oops:
Nu till det verkliga problemet. Sedan september fungerar inte ramsandet längre. Min sambo säger att han söver henne genom att ”hoppa” henne till sömns (göra hoppsa steg) istället om dagarna, och det börjar bli det enda sättet på kvällarna också. Vilket är JÄTTEjobbigt för honom och omöjligt för mig (hon väger 9 kg nu så…). Dessutom vaknar hon någon gång mellan 23 och 02, och har inte gått att söva om utan då har hon fått komma in och sova hos oss. Somnar om som en klocka, men vi sover ju urdåligt. Har gjort enstaka försök med ramsandet men det är som att piska henne. Kan inte ens lägga henne på mage för att göra solfjädern längre, då ålar hon sig bort och GALLskriker.
Så, snälla, vad ska vi göra? Jag kommer att vara mammaledig igen i november och vill gärna få igång ramsandet igen, om det går. Ingen av oss är en fan av att låta barnen sova i föräldrarnas säng, så det här är verkligen ett straff.
:cry:

Trött men hoppfull mamma
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Ettan och välkommen :D

Nog ska ni kunna vända denna skuta rätt, och såklart kommer ni att få ramsan att börja funka igen :!:
Problemet är, att er tös har ställt frågor till er, vilka ni med olika besked försökt besvara, men inte framhärdat tillräckligt! Hoppsa-hoppsa steg föra tt kunna somna är kanske inte idealiskt :wink:

Att barn vaknar och skriker otröstligt, är inget konstigt, och en gång är ingen gång - men AW´s regelatt ALDRIG ta upp ett barn ur sängen, om det inte är för att åka till akuten, tycker jag är jättebra!
Nu ska du/ni bestämma er för,att er dotter ska sova i sin säng, för sin och er skull! NI vet att hon mår bra där - och nu måste hon få det bekräftat, eller hur :?: Så kom ihåg: ta inte in henne till ersäng, eller lyft inte upp henne för "tröst" - det är sömn hon behöver!

Jag skulle vilja att du/ni läste på kuren igen, skippa buffningen vid läggning, solfjädra henne till hon är lugn avslappnad (lugtn, statiskt - vänta ut henne!) gå ut med ramsan! Följ sedan kuren som vanligt - när du känner att du MÅSTE gå in till henne - DÅ ramsar du! Hög röst, rejält magstöd - din röst ska lugna henne, och var beredd på att hon kommer att ställa stooora frågor, hennes förvirring är antagligen ganska stor nu...

Se nu inte bakåt, utan ha målet - den GODA nattsömnen - för ögonen, och plugga på och plocka fram attityden nu :!:

Många kramar Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ettan

Inlägg av Ettan »

Hej igen.
Jag ska göra som du säger, läsa på och peppa upp både mig och karln för att vända skutan. :lol: Men, det är en sak jag vill ha mer hjälp med. Du skriver att jag ska solfjädra henne lugn. Situationen har ju varit att så fort jag lagt henne på mage kryper hon undan i ett hörn och skriker. Ett par gånger har jag VERKLIGEN försökt att hålla fast/ner henne men då har jag fått använda mycket större styrka än jag velat :evil: , och hon har skrikit av skräck! Å vem skulle inte göra det; bli nertvingad i sängen på det viset :?:
Anser du alltså att jag ända ska tvinga ner henne och hålla fast henne i förhoppningen att hon ska lugna ner sig :?: Eller ska jag "trösta" henne i sängen tills hon blir lugn och sedan försöka solfjädra? Eller ska jag gå ut tills hon eventuellt lugnat ner sig :?:
Som du hör är det inte helt enkelt. Jag vet att jag låter negativ men det är jag inte. Vill bara ha så klara direktiv som möjligt innan jag sätter igång, och veta hur jag ska hantera olika situationer som jag vet kommer att uppstå. Ska ladda nu och fram till november då jag återgår till min mammaledighet, men då "smäller" det! :wink:
Tack på förhand! Ska tänka på dig i november då jag är hemma!
Ettan
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen ettan :D
Ska försöka svara dig...
Ettan skrev:Anser du alltså att jag ända ska tvinga ner henne och hålla fast henne i förhoppningen att hon ska lugna ner sig :?: Eller ska jag "trösta" henne i sängen tills hon blir lugn och sedan försöka solfjädra? Eller ska jag gå ut tills hon eventuellt lugnat ner sig :?:
Du ska inte HOPPAS på att lugna henne, utan du SKA lugna henne med solfjädern! Det handlar inte om någon brottningsmatch, eller att du ska känna dig elak, du ska med dina händer lugna henne - om det så tar 20 minuter, så ska hon slappna av. Du ska vara tyst, lugn och fast! Tänk som så att hon frågar, och du ska ge lugnt tryggt besked med solfjädern! Och när (inte OM :wink: ) hon slappnar av, DÅ går du ut med ramsan!

Och du ska inte trösta henne - för det är ju inte synd om henne - eller hur :wink:

Och en jätteviktig sak du inte får glömma; skrattet,riktiga tokskrattet,till godnattet, heeela vägen till sängen! :D

Bra att du förbereder dig, det kommeratt gå galant!
Glad att du ska tänka påmig,det känns som om jag behöver det då :wink:

Fråga gärna igen :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "