Trotsar mot syskon???

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
JC

Trotsar mot syskon???

Inlägg av JC »

Hej,
min stora flicka fyller fyra nu i oktober och hon har det senaste året varit en riktigt ängel (fostrad helt enl barnaboken). Hon hade en riktigt trotsomgång vid 2½ och senare någon släng av det.

Men kan det vara en trotsomgång till nu? Hon har samma trotsbeteende men det riktar sig mot lillasyster. Hon vill styra lillasyster att göra saker. Hon blir jättearg om lillasyster får något före henne, eller om lillasyster hinner snabbast fram till något.Och hon blir så ARG, hon skriker och härjar och domderar mot lillasyster. Lillasyster ska komma hit, och inte sitta på den stolen och stå där osv...

Jag hanterar det enligt punkterna i trotskapitlet och som vi gjorde då vid 2½ års åldern och försöker få henne att förstå att lillasyster inte ska styras på det sättet. Hon är ju inte riktigt i form att lyssna utan man måste nå fram och bryta först.

Vad har hänt? Gör vi rätt?

TACKSAM för svar!!

Mamma till två änglar, f 02 och 04
Lua

Inlägg av Lua »

Har du läst Lilliths tråd "Vi behöver HJÄLP - syskonbråk" :?: Den finns här under Barnafostran och är alldeles, alldeles fantastisk :!: Om du redan har läst den och inte hittat några tips där så hojta vidare!
JC

Inlägg av JC »

Hej, tack för tipset. Har läst allt och förstår. Ska granska mig själv - ibland ser och hör man inte sig själv. Väldigt fin tråd- rörande in i hjärtat.

mamma till två flickor, 02 och 04
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"