Tips och kloka tankar mottages tacksamt!
Vi ska flytta!
Vi ska flytta!
Vår lilla familj ska (äntligen) flytta från Stockholm till en mindre ort. Vi har en kille som är snart 4 år och jag undrar om ni kloka har några tips om hur vi hanterar flytten på bästa sätt för honom.
Vi har inte berättat för honom ännu. Hur göra på bästa sätt?
Väl där - vi planerar att göra honom delaktig så att han får vara med och möblera och göra fint i sitt eget rum, i övrigt är planen att ha så mkt som möjligt på plats innan han landar där. Är det rätt tänkt?
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
-
Gäst
Hej!
Först vill jag säga: grattis! Härligt att bryta upp från storstan, säger jag som gärna vill men riktigt inte vågar göra detsamma..
Jag tänker så här:
berätta inte för lång, men inte heller för kort
tid innan att ni ska flytta. Viss vanetid behövs ju, men inte för lång väntetid. Vad det nu är? 3 veckor-1,5 månad?
Jag tycker ni tänker helt rätt när ni inbegriper honom i förberedelserna. Han görs delaktig, och kan kanske få hälsa på i den nya orten/huset innan? Att få försäkringar om att ni kommer fortsätta att träffa kompisar eller familj hemma tror jag är jätteviktigt!
Jag har erfarenhet av att själva flyttdagen kan vara jobbig för ett barn. Det kan vara svårt att se ett helt hem nedmonteras och "försvinna". Kanske kan någon av er åka hemifrån med honom på morgonen, för att bilda "förtrupp" till det nya huset? Väl där kan ni vara i full färd med uppackning och fika när resten av flyttlasset anländer.
Sist och slutligen är det ju er entusiasm som är det viktiga. Ni är övertygade om att den nya orten är toppen, och det kommer även han att tycka!
Lycka till
,
Åsa B
Först vill jag säga: grattis! Härligt att bryta upp från storstan, säger jag som gärna vill men riktigt inte vågar göra detsamma..
Jag tänker så här:
berätta inte för lång, men inte heller för kort
Jag tycker ni tänker helt rätt när ni inbegriper honom i förberedelserna. Han görs delaktig, och kan kanske få hälsa på i den nya orten/huset innan? Att få försäkringar om att ni kommer fortsätta att träffa kompisar eller familj hemma tror jag är jätteviktigt!
Jag har erfarenhet av att själva flyttdagen kan vara jobbig för ett barn. Det kan vara svårt att se ett helt hem nedmonteras och "försvinna". Kanske kan någon av er åka hemifrån med honom på morgonen, för att bilda "förtrupp" till det nya huset? Väl där kan ni vara i full färd med uppackning och fika när resten av flyttlasset anländer.
Sist och slutligen är det ju er entusiasm som är det viktiga. Ni är övertygade om att den nya orten är toppen, och det kommer även han att tycka!
Lycka till
Åsa B
Hej!
Vill bara säga GRATTIS!!!
Vi talar om att göra detsamma innan sonen börjar sexårs/skola så jag hoppas att det blir av! För närvarande är den förstående flytten till hus som planeras. Mest hunden som måste lämnas bort under flyttdagen för hon blir superstressad när vi packar, lilla tjejen.
Det ser ut som du har fått kanontips från Åsa B!
Kram
Jennie
Vill bara säga GRATTIS!!!
Vi talar om att göra detsamma innan sonen börjar sexårs/skola så jag hoppas att det blir av! För närvarande är den förstående flytten till hus som planeras. Mest hunden som måste lämnas bort under flyttdagen för hon blir superstressad när vi packar, lilla tjejen.
Det ser ut som du har fått kanontips från Åsa B!
Kram
Jennie
En goding till son född 0603