Säte!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
miar70
Kontakt:

Säte!

Inlägg av miar70 »

Jaha, varit inne på koll hos BM, och såklart ligger lill*n i säte - igen :roll:
Vid nästa koll om två veckor, skickas jag ner på vändningsförsök om h*n inte behagat vända sig själv - suck!
Mina tre senaste har blivit vända, men dock så sent som i vecka 41-42, nu blir det redan i vecka 37, har nån av er vänt bebis den veckan :?: Ligger de kvar i så fall :?:
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Jag vet inte svaret på din fråga, hoppas någon anan vet.
Jag vill bara säga - var GLAD att dom upptäckte det :!:

Det gjorde dom inte på mig, Ida var fixerad med huvudet neråt sedan vecka 34, sas det. Men det var inte huvudet, det var rumpan :shock:
Jag hade blivit enormt tacksam om någon upptäckt det innan det var skarpt läge...

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mia!

Har en kollega som vände sin bebbe i den veckan! Visserligen var hon förstföderska, men det gick bra och bebben stannade snällt kvar i den givna positionen. :wink:

Själv var jag inne med Hugo för vändningförsök i vecka 39, vilket inte gick alls: stor bebis och sparsamt med fostervatten. :roll: Hoppas att det går bra för dig! [-o<
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och tack för svar :D

anna - hur födde du din dotter :?: Blev det akutsnitt då, eller? Visst tycker man att det är skandal när de inte upptäcker ett säte, båda mina två sista har vänts så sent pga att de inte upptäckts ligga fel förrän på överburenhetskontrollen, barnmorskan har "försäkrat" att det varit rätt läge :? Denna gång känner jag ju redan själv att bebben ligger fel, så därför sade jag det till BM innan hon ens undersökte mig - annars har jag säkert fått höra att den här också "ligger rätt"!

Päivi - Blev du snittad? På vårt sjukhus (Sundsvalls) förlöser de inte längre sätesbjudningar. Min yngsta vägde 4400 g när hon vändes (dagen innan hon föddes) så jag måtte ha gott om plats :wink: Hoppas jag har samma tur som din kollega :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D Jag födde med enbart profylax, i säte :wink: Jo, det gick faktiskt :shock: Se under profulaxtåden, längst upp för vidare detaljer.
BM sa, när hon upptäckte det, under själva krystningen :twisted: , "hade vi vetat detta hade det blivit snitt, vi förlöser inte sätesbjudningar längre"
Japp!!Det var PRECIS det man ville höra i det läget! :twisted:

kram anna
Gäst

Inlägg av Gäst »

Japp- det blev snitt. (I Varberg föder man inte med säte.) Säte upptäckt sista dagen i v. 38 :roll: , vändningsförsök två dagar seanre, sex dagar senare snitt. :shock: Vaddå hinna ställa om mentalt från vaginalförlossning till snitt? :roll: Äsch!

Önskar dig all lycka till! :!:
Miani

Inlägg av Miani »

Min lilla tjej låg också i säte och vändes i v 37. Jag fick höra att det är ganska sällsynt att de "vänder tillbaka sig" efter en vändning, men man vet ju aldrig... :) Jag är diabetiker och kontrollerades därför noggrant hela tiden på specialmödravården, och tillväxt-UL visade att hon vägde ca 4,5 kg i v 37. Det beslutades då om igångsättning i v 38, eftersom de vill undvika att diabetiker får kämpa med stora barn särskilt när det är första barnet som det var i mitt fall. Blev igångsatt och låg med kraftiga värkar i ett dygn utan att det hände ett endaste dugg mer - så det slutade i ett akutsnitt. Och det var ju tur det, för det visade sig att de räknat fel på tillväxten - hon vägde 5 kg! :shock: Så kan det gå! Hoppas det går bra med din bebis! :D
Lycklig mamma till storasyster R född i maj -06 och lillebror I född i maj 2011! Barnaboksbarn båda två.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Miani skrev: för det visade sig att de räknat fel på tillväxten - hon vägde 5 kg! :shock
Ja du, Miani, mina barn har vägt ca 3300-3500 när vi varit inne på överburenhetskoll - men när de kommit ut har det varit 4000-4400 :shock:
Lite väl stora differenser, tycker jag :!:

Tack för lyckönskningarna :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Mia :D
Två vändningar i v 37 och båda har stannat kvar.

Men den informationen jag har idag så skulle jag inte (frivilligt) föda sätesförlossning.

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
J och Å

Inlägg av J och Å »

Har ingen egen erfarenhet. Men vet dock att den TCM utbildade jag går till för akupunktur sa till mig att om det skulle bli fråga om säte så kunde hon fixa det. Frågade inte vidare eftersom det inte blev aktuellt. Kan ju vara värt att kontakta ngn och fråga.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Min akupunktör sa att: vid vändningsförsök så tar man en nål och sticker på en punkt i lilltån/tåna, man sticker så att det kommer fram en droppe blod, då vänder sig fostret. :idea: Ska naturligtvis inte praktiseras av vem som helst hur som helst :P
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :D

anna - har läst din förlossningsberättelse i profylaxtråden nu - vilken tur att allt gick bra! Och att du fick profylaxen att funka, trots den situation du hamnade i :thumbsup: Det bådar ju gott inför nästa :wink:

och Päivi, jag tycker det är bra att du fick snittas, när de nu upptäckte sätet... Här hemma var det en bebbe som dog efter en sätesförlossning :cry:
Konstigt är det att har man en gång haft sätesbarn,verkar det fortsätta så...

Vilken tur att dina vändingar lyckats, Susanne*, och att de behagat ligga kvar :wink: Och nej, jag vill INTE föda säte jag heller...

J och och *frieda*, jag tror stenhårt på akupunktur, men bor ju långt ute på vischan, och närmsta akupunktör finns i Sundsvall - 10 mil bort! Så det får vara sålänge... Men efter vad du skrev om stortån, *frieda*, så fick min sambo massera min lilltå :shock: , och det blev ett jäkla liv i magen :!: Kanske slänger jag fram den andra lilltån till han sen, så får vi se :wink:

Ni skulle se min mage, den ser JÄTTEKUL ut, bred, låångt ner,så jag måste gå som en pingvin :roll: Det är alldeles tomt upp mot bröstkorgen, så jag tror h*n ligger med ryggen neråt :!: Lille busbebis :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

jo, det var tur att det gick bra! Hade jag vetat i förväg hade det varit ett svårt beslut. Samtidigt som jag vet att det är stora risker med sätesbjudning, hade det varit vedervärdigt trist att inte få profylaxa när jag övat så frenetiskt :wink:
Min BM jag hade under graviditeten, började gråta på efterkontrollen när hon fick veta hur det blivit. Det var ju hennes fel som inte upptäckt det, och hon visste hur hysteiskt livrädd :shock: jag var efter första förlossningen. Det drabbade fel person om man säger så...
Men tyvärr...någon tredje blir det inte... :cry: Far i huset vägrar :cry:

kram anna
Mule

Inlägg av Mule »

Hej!

Båda våra har legat i säte också. Varför??? Är det något med livmodern, eller?Den första trodde barnmorskan låg rätt, men det var rumpan precis som någon tidigare var med om. Hemskt att upptäcka att hon låg fel när man kom in till sjukhuset och vattnet hade gått. Akutsnitt var inte det man ville vara med om när man övat så noga på andningen länge. Men! Andra gången hade vi fått tid för kejsarsnitt (det var jag som märkte att bebisen vänt sig) och när de undersökte mig dagen före hade han vänt sig själv! Det var i v. 40. Han föddes vaginalt bara två dagar efter det och det var så otroligt skönt att slippa snitt!

Hälsningar Carola, mamma till Selma (juli -04) och Waldemar (juli -06)
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Vår första son låg i säte hela vägen, trots stort utrymme att vända på :lol: .
Vår andra son snurrade bara runt, varken eller liksom :lol: .

Jag tror att det finns en anledning till varför barnet lägger sig som det gör.

Har du varit på kontrollen än, Miar70?

/ Mamman till sönerna :D
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"