Mitt livs värsta beslut! HJÄLP!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
anna
Kontakt:

Mitt livs värsta beslut! HJÄLP!

Inlägg av anna »

Hjälp mig, vänner, i mitt livs svåraste beslut!
Jag vill ha vinklar, lösningar, tankar!

När jag var ung hamnade jag, mellan jobb, som butikssäljare hos min pappa i hans och farfars golvbutik. Det skulle vara tillfälligt, tills jag kom tillbaka till blomsteraffärsyrket igen.
Men jag blev kvar…och har varit där i 20 år nu! :shock:
Jag var hemma med barnen i nästan 5 år, och fick då lite fart på min egen firma, som är handpapperstillverkning, med inriktning på bröllop. Jag inser dock att jag aldrig kommer kunna leva på min egna firma, och det har varit bra att ha en bas, en halvtid hos pappa.
Har alltså börjat jobba igen, sedan slutet av januari. Jobbar 14.00 - 18.00. Barnen är på Ur och skur-dagis 2,5-3 tim/dag 4 dagar/vecka. Det funkar utmärkt!

Vad är då problemet?
Jo…pappa är 66 år, och vill dra ner. Vi är 3 systrar, de andra två jobbar inom vården, och är inte aktuella att överta golvfirman. Frågan har kommit upp, och jag bad om detta år som ”prövo/betänkeår”
Året börjar gå mot sitt slut och JAG VET INTE HUR JAG SKA GÖRA??? :shock: Fruktansvärt detta, att allt hänger på mig! :twisted:
En firma som levt i 45 år! Det kan man väl inte bara lägga ner/sälja!
Gav dessutom farfar hopp om att jag skulle fixa detta, på hans dödsbädd… :cry: Nu känns det bara som kaos :!:
Jag trivs med att jobba i butik, det är dessutom det enda jag ”kan”, har bara 9 års grundskola. Har även gett mig in i arbetsplaneringen för de anställda golvläggarna, och det är roligt, tycker jag!
Men det är skillnad på att bara jobba, och att äga!

Sedan då, om man kommer förbi detta, och känner att –”jo, jag kommer att fixa det”, så kommer nästa skov av känslor, som jag inte helt enkelt tillåtit mig att tänka på förrän nu! :shock:
Hur blir det med barnen? :shock: Hur blir det för familjen? :shock:
Fram tills nästa höst kommer det flyta fint. Men sedan börjar ju Clara i förskolan! Och sedan skolan! Och det är förlagt på förmiddagar! Vips, kommer hon behöva vara där hela dagarna! Och jag kommer bli en sån där mamma jag absolut inte vill vara, som träffar sina barn 1 timme varje kväll + stressiga mornar…och som ska kompensera allt på helgerna. Men helgerna, ja, då är det ju öppet på lördagsförmiddagar…

Jag hör ju på mitt eget resonemang att detta inte låter bra…men vill inte heller ha på mitt samvete att det var jag som sabbade ett 45-årigt företag! JAG GÅR SÖNDER!! :shock: :cry:
Men hur gör man då? För att få saker och ting att gå ihop, med affärstider och familj??
Min sambo är ekonomichef, och kan inte sluta före 16.30 på dagarna. Han sliter som ett djur under arbetstiden, för att slippa jobba över.

Snälla...ni som orkat läsa detta...hjälp en trasig människa!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

ojojoj.
Ja, jag vet inte om jag kan hjälpa dig, men här är lite lösa tankar:
Det verkar ju faktiskt som om du gillar ditt jobb, du skriver att du gillar arbetsplanering etc.

Den första tanken som slog mig är, kan inte din pappa stå kvar som ägare, trots att han ska pensioneras? Du kan bli delägare, men för den delen behöver du ju inte vara VD. Kanske finns det någon pålitlig, duktig medarbetare som kan vara VD, eller så kan din far var VD, du ta över vissa arbetsuppgifter men bara stå som delägare. Det finns ju andra lösnignar tror jag som inte innebär att du måste bli totalt överhängd med jobb. Samtidigt är det viktigaste att du mår bra och att din familj mår bra. Skulle din sambo var intresserad av ert företag?

Framförallt tycker jag att du ska prata med din pappa om det här, berätta precis hur du känner. När det gäller din farfar så tror jag att han helst av allt vill att du ska vara lycklig, tror du itne det?
3 fina...2005, 2007, 2010
br

Inlägg av br »

jag kan inte råda dig vad du ska göra och vilket som är bäst för dig. Men ditt beslut måste grunda sig på vad du och din familj tycker är bäst. Bygg inte ditt liv på att uppfylla (eller tro dig uppfylla) andras förväntningar och önskemål.
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
anna71

Inlägg av anna71 »

Jag tycker att det låter helt underbart med ett familjeföretag, skulle ge vad som helst för din situation. Klart du fixar detta! Och inte behöver du väl göra allt själv, jag menar skatteplanering och annar administrativt har man väl revisorer och advokater till?

hälsningar
en annan Anna
-----------------------
Flicka f?dd juli 2002; kurad vid 7 m?nader
Pojke f?dd april 2004; verktygad sen han f?ddes
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Vet inte om det är en dum ide, men om du äger stället, kan inte barnen vara hos dig på företaget och "hjälpa till". Så är de socialt delaktiga och du får tillbringa mer tid med dem?
kokos

Inlägg av kokos »

Måste du vara i butiken hela arbetstiden? Eller finns det vissa arbetsuppgifter du kan sköta hemifrån? Arbetsplaneringen för de anställda borde t ex kunna skötas hemifrån?

Kanske någon annan anställd kan få lite mer ansvar och få titeln butikschef och ha ansvaret när inte du är på plats? Då kanske du kan planera din arbetstid och inte vara där alla butikens öppna timmar? Finns det personal så att det räcker för ett sånt "tänk"?

Finns det sysslor som tjejerna kan hjälpa till med i butiken? Om de är där 1 timme per dag eller ett par gånger i veckan och gör något som måste fixas i butiken? Någon tid då det är lite lugnae. Ställa fram varor, städa, plocka etc.

Framför allt vill jag säga GRATTIS till möjligheten - för om det här är något som du verkligen vill så har du ju en utmärkt möjlighet att försöka ordna det för dig. Lås dig inte vid att allt behöver skötas så som din pappa gjorde det bara. Om du tar över så är det nya tider och nya idéer. Du får se till att deleger och ge befogenheter så kanske andra i personalen växer som människor också!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej anna
Jo vi pratade om detta för ett år sedan.
Jag tycker fortfarande att du måste göra det för din skull. Faktiskt bara för din skull.
Visst måste du tänka på tjejerna och jag vet att ni inte har riktigt samma syn på tillvaron därhemma, men ni har ändå ett delat ansvar. Det är tufft att vara chef, men även chefer har rätt att vara föräldraledig och/eller gå ner på deltid. Enligt arbetsrättslagen! (Det är betydligt tuffare för egenföretagare.)

Vad gäller din pappa så tror jag faktiskt inte att han skulle vilja sälja firman till digt om du inte verkligen vill ha den.

Prata med männen i ditt liv - och kanske mamma också.

Kram!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Anna,
inte lätt men som alla andra sagt du måste gå på vad du själv vill. En gång när jag hade svårt att välja vilken väg jag skulle ta så föreställde jag mig 2 senarier. Dvs att någon sa till mig att nu är det så här alt. 1 och sedan alt. 2.

1. Att jag hade tagit beslutet och valt den ena vägen (på riktigt :wink: ) och hur jag kände då. Glad, ledsen, lättad, orolig etc?!

och sedan

2. Att jag beslutat att ta den andra vägen. Å samma sak här.

Det kanske är lite svårt i ett sådant här fall. Men det hjälpte mig, för när jag verkligen föreställde mig enbart i den ena situationen så insåg jag, hjälp nej, här vill jag inte vara och då var det så självklart vilken väg jag skulle gå.
Jag säger som LO du måste göra detta för din skull!

Men när jag läser ditt inlägg så ser jag mera oro än lycka om jag ska vara ärlig, om jag får det?

Allt hänger inte på dig! Dina systrar har redan tagit sina beslut. Och nu måste du ta ditt, sen att du tar ditt beslut sist kan ingen klandra dig för.

Farfar, är jag övertygad, om att han vill att du ska vara lycklig oavsett firman eller inte. Eller hur!

Du kommer aldrig att bli en sådan mamma du inte vill vara, du kommer aldrig att tillåta det oavsett vad du väljer, så det så!

Och JA man kan sälja ett 45 årigt företag, om man vill.

Din handpapperstillverkning (det är ju något du verkligen vill göra, antar jag eller?) tror du att du kan leva på den i framtiden eller kan du backa upp den med ett extra jobb? Om du nu vill satsa på det?

Vet att det är svåra beslut men det känns som om du grottat ned dig i praktiska saker. Vad vill du? Vill du ta över? Eller vill du göra något annat här i livet? Utgå bara ifrån det och inget annat om att det kommer att bli si eller så eller hur det blir med arbetstider etc. Som tidigare talaresäger man behöver ju inte vara VD själv!

Lycka till!
Kram
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Mindy

Inlägg av Mindy »

Hej Anna! :D

Jag hakar nog på Kokos och Sarikas tankegångar lite.

Först, jag har ju "följt" dig lite här på forumet och håller med Sarika att jag har svårt att se att du kommer att bli en mamma som du inte vill vara. :D Nix, tror inte jag :!:

Däremot, tycker jag INTE att du ska ge dig in på det här om det bara är för att tillfredsställa andra och för att bevara ett familjeföretag. Absolut inte. Det är det knappast värt om det inte finns ett eget (helt eget!) intresse och en sann glädje i satsningen. Bort med skuldkänslor och funderingar kring vad andra (levande och döda :roll:) ska tycka. Du lever DITT liv och man lever bara en gång!
Men, om du känner att det här verkligen är något som DU vill satsa på, då lovar jag att allt det andra faktiskt löser sig. Med den självklara attityden du vet. :wink: Det fixar ni :!:

Affärstider är igen lek vare sig om man är ägare, chef eller anställd. Jag vet ju inte riktigt hur företaget och ekonomin ser ut men visst är det en stor fördel för dina praktiska bryderier om det finns möjlighet att leja bort t ex ekonomi och t ex lördagar samt att kunna sköta en del administrativa sysslor hemifrån.

Lycka till med vad du än väljer! :heart:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:heart: :heart: :heart: :D =D>
Ni är underbara! :heart: Helt underbara! :D
Här har man ett gäng "främlingar" (förutom /LO som jag träffat) som engagerar sig med sån liv och lust, att jag blir helt tårögd!!
Nu ska jag sortera vart och ett av era svar:

Mamma S:
Ja, jag trivs med mitt jobb! Tycker det är roligt och inspirerande med inredning och färgval! Och planering har också varit roligt!
Jo, det skulle absolut kunna bli så att pappa står kvar, så vi båda blir delägare, ett tag till, kanske något år till. Han kommer inte lägga av från en dag till en annan helt brutalt. Han kommer stå vid min sida. Som det är nu, så har han slutat tidigare vissa eftermiddagar. Han åker motorcykel, bowlar, går matlagningskurs (tänk! Han som aldrig haft några intressen i sitt liv! :D ) Han tycker det är skönt att jag har butiken, då behöver han inte gå kvar till 18.00. Ingen av de anställda är tänkbara som VD.
Min sambo är inte intresserad av företaget.
Jo...farfar hade nog velat att jag skulle vara lycklig...förstås...

br : Jag och min mamma hade ett samtal om precis detta i början av året. Ett innerligt samtal då hon visade sig vara betydligt mer lyhörd än jag någonsin trott :heart: Hon sa precis så: Gör aldrig någonting för ANDRAS skull, känner du så här, gör det inte, det går faktiskt att sälja!

anna71: Jo, det känns rejält och tryggt med ett familjeföretag! Visst gör det det! Och de där tråkiga ekonomi-bitarna, ja där hjälper min sambo till! :heart: Sånt kan han! Han räknar ut moms och arbetsgivaravgift varje månad, och gör bokslutet. Jag har inte minsta intresse/kunskap om sådant, så jag är honom innerligt tacksam! Jag sköter det löpande, fakturering, betalning av fakturor, löner.

susanneethel: På fredagar har vi en "glapp-timme". Jag börjar 14.00, och Per slutar 15.00. Då är barnen med mig på jobbet för det mesta. Det funkar 50/50...Ibland är det ett fruktansvärt liv på dem, och ibland är de små ängla-barn O:) Har jag däremot bara en av dem med mig, funkar det HUR bra som helst! :D I fredags var Per hemma med influensa, och när jag skulle åka och jobba, ville Clara följa med, och det gick fantastiskt bra, och det var 4 timmar! Bara sista halvtimmen blev dryg.

kokos: Jag tänker ju framåt här, flera år i förväg, då barnen kommer gå i skolan. Då har jag tänkt ut, precis som du gör här: på förmiddagar, när de är i skolan, kan jag sköta kontor/planering o.s.v, en del hemifrån, en del från jobbet. En av de anställda har uttryckt en önskan att få styra mer själv över sina jobb. Han vill gärna ha en bunt arbetsordrar i handen, och planera upp veckan själv. Då kan han t.ex spackla på ett ställe, och medan spacklet torkar, kan han åka och mäta på ett annat ställe...ja, få mer flyt, och inte så mycket "dö-stunder". Fast i butiken tror jag inte han passar, och inte den andre anställde heller. Dessutom behövs dom "ute på fältet". Jag kan inte lägga golv...Däremot skulle man ju kunna tänka sig att anställa någon, ett par e.m/vecka, och kanske varannan lördag, så man fick vara med barnen då. Butikspersonal borde ju också gå arbetslös, så det borde kunna få tag på någon kan man tycka, som avlastar för mig.
Sysslor tjejerna kan hjälpa mig med finns det naturligtvis! Städning, sortering av prover, upp-packning av varor, mäta stuvar...ja, det finns mycket, och det har jag även tänkt på. Att de skulle kunna vara med mig då och då.
Ja, det där sista är svårt...min pappa är lite av en bakåtstävare, som vill köra firman som det alltid varit. Han hummar lite om någon kommer med någon ny idé, sedan blir det inget av det...

/LO: Ja, vi har pratat om det...och jag är inte klokare nu än jag var då...
Men för min skull...jag har väldigt, väldigt svårt att tänka så. Det ultimata för mig hade nämligen varit att någon annan ägde, och jag bara var anställd...Och det är ett scenario som inte kommer kunna hända (om man inte drar in konkurrenten med någon slags samkörning)
Ang. hemma: Vi har ju samma syn om att barnen inte ska behöva gå långa dagar på dagis i alla fall! :wink: Som ekonomichef har man mycket på sitt ansvar, som man MÅSTE göra själv. Tidspressen är stor med bokslut och annat. Han sliter som ett djur för att kunna sluta 16.30 var dag, och slippa jobba över. Men jag förstår också mellan raderna att han har lite svårt att delegera, och tar på sig mer än nödvändigt själv.
Ang. pappa...jo, så är det ju. Men jag vet ju att han hoppas! Men han är väldens lugnaste och snällaste! :heart: Ja har sett honom arg EN enda gång i hela mitt liv! Men det är klart han skulle bli besviken!

Sarika: Det där med att välja och känna in de 2 alternativen, är bra, det är bara att jag känner samma sak med båda scenerna. Ta över: Total jävla (förlåt :oops: ) PANIK!!! :shock: Sälja: samma, total jävla panik!!! :shock:
Ja, då får vara ärlig, det är det jag uppskattar med ditt svar, och alla andra här! Och, ja, det är mer oro än lycka, mycket mer...Min dröm har alltid varit att min egen firma, med det handgjorda pappret skulle gå att leva på! Då skulle jag ju kunna jobba hemifrån och finnas där för barnen!
Men jag inser att det aldrig kommer bli så! :cry:
Tack för dina ord om att jag aldrig kommer bli den mamma jag inte vill vara! :heart: Det värmde. Trots all ångest jag haft sista tiden känner jag ju att det måste kunna gå att pussla/lösa på bästa vis för familjen!
Ang. att man visst kan sälja ett 45-årigt företag: Man skulle ju kunna ta över, och känner man att det bara helt enkelt inte funkar - sälja. Så har man i alla fall försökt!
Ja, jag har grottat ner mig i praktiska saker! Men jag måste ju det! Jag har hittills vägrat att tänka på de praktiska. Jag har gått i 3-veckors-skov och känt än att jag kommer fixa detta, och än att jag inte kommer klara av det. Då har jag bara känt huruvida jag fixar det eller ej. Det var ju när jag började tänka på praktiska detaljer jag bröt ihop :shock: Stod nere i källaren i min pappersverkstad, och lyssnade på DiLevas nya skiva, och de texter han sjöng talade direkt till mitt hjärta!! Jag grät så det skvalade i min ensamhet! Hemskt, och samtidigt befriande!

Mindy: Vad dina ord värmer, och vad de väcker mycket känslor i mig. Det var ju inte meningen att jag skulle hamna här egentligen...Det var det ju inte, jag bara blev kvar...Men samtidigt trivs jag ju med jobbet.
Det är så svårt att tänka bort skuldkänslor, för det är ju inte bara mig det drabbar om jag bestämmer mig för att inte ta över! Det drabbar pappa. Det drabbar de två anställda, som har familj och barn!! Den ene är dessutom min svåger!
Ja, det där med att leja bort vissa bitar svarade jag ju på ovan, det skulle kunna funka. Jag får fundera vidare!

TILL ER ALLA: Ni är underbara! :heart:
Jag har fått så oerhört mycket vettiga tankar, och det är SÅÅÅ bra att ni ser det från ett objektivt håll! Ni känner mig inte, men kan se situationen från ovan. Jag ska sätta mig ner, för nu har jag precis vad jag önskade mig i mitt första inlägg: tankar, vinklingar och lösningar!
TACK!!!!

kram anna
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen anna.
Min mamma drev butik - av helt annat slag - i nästan 20 år. Sedan sa kroppen och hjärnan stopp. Det funkade inte längre. Hon orkade inte. Så hon sålde OCH blev anställd i sin gamla butik. Hon är nöjd, ägaren är nöjd och kunderna är nöjda.

Så visst går det.

Men det finns ju en möjlighet. Det är ju att inte välja nu. Dvs. Ta över butiken och se om det funkar. Funkar det inte så får du helt enkelt sälja. Då har du prövat och verkligen känt efter. Går det bra så är det ju toppen.

OCh skulle det inte fungera, låt säga efter några år, så tror jag faktiskt att din pappa föstår det och dessutom (förhoppningsvis) inser att det är din butik, din rörelse och ditt beslut.

Kram!
/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej /LO! :D
Jo, det var den tanken jag hade lite i mitt svar till Sarika ovan...det är en bra idé, det är det!

kram anna
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag såg det sedan. När jag läste i efterhand :oops:
Då är jag ju i alla fall inte helt ute och cyklar med den tanken.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur går det, anna :?:
Har du kommit till nåt beslut - eller råder fullständig förvirring fortfarande :wink:
Lite nyfiken, bara :oops: :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D Tack för omtanken!! :D
Jag håller på att sorterar ihop alla fantastiska idéer/råd jag fått, och ska gå igenom allt med sambon när han frisknat till från influensa.
Han sköter ju ekonomin i firman, och har koll på den biten, lönsamheten o.s.v.
Så, nej...inga beslut tagna ännu...

kram anna
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"