Behöver min dotter mindre sömn?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Gäst

Behöver min dotter mindre sömn?

Inlägg av Gäst »

Hej!

Min flicka är nu 2 år 9 månader och har på senare tiden fått väldigt svårt att somna på kvällen. Det tar ca 1 timme, ibland 1,5 timmar från det att hon ätit välling tills hon sover. Det är för länge tycker jag. Hon har somnat inom 20 minuter tidigare. Nu undrar jag om det är så att hon inte är lika trött på kvällen längre, behöver hon kanske mindre sömn? 8-[ Är det någon som vet ungeför hur mycket sömn barn i denna ålder behöver. På dagis sover hon ca 1 timme.

Har även börjat kura henne lite igen då hon ville att jag skulle sitta vid sängen tills hon somnar, vilket jag inte tänker göra. I förrgår och igår grät hon sig till sömns :( , ikväll var hon inte ledsen, hon bara lekte med sitt kramdjur i en timme innan hon somnade.

Är det någon som har tips på vad jag kan göra?

Ha det bra!

Cecilia
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Ge henne förutsättningarna att sova och låt henne vara.
Vera är ju precis lika gammal. Hon gör också så ibland, igår låg hon och sjöng och pratade i minst en timme, men idag frågade hon redan 18.15 om hon fick sova. Färdigt 18.30 och somnade direkt.

Det är olika varje dag tycker jag. (Fast det är INTE vanligt att hon somnar 18.30 (natt 19.)

Håll tiderna och låt henne sköta sig själv, när hon väl ligger i sängen.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Som svar på din fråga om hur många timmar hon behöver, är det 12 tim natt. Många behöver även sova middag fortfarande i den åldern. Mellan 45 min-1,5 tim.

Det som gäller i "kur-form" är ramsan.
Sitt utanför och ramsa om hon pratar, eller vill något.
Svara bara med ramsan, och gå inte in.

Är hon lugn och nöjd, låt henne varva ner själv, det kan ju ta en stund att komma till ro. Men se till att det är mörkt i rummet, så hon inte ser sina saker.
Gråta sig till sömns utan att man gör något åt det, låter ju inget kul...Därför tycker jag ramsan är bra. Då svarar man med att verkligen GÖRA något.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hoppsan, där skrev vi samtidigt, jag och LO! :wink:
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack så mycket för svaren. Då vet jag vad jag ska göra. :lol:

Cecilia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "