Vår underbara lilla tjej sover och somnar klockrent fram tills för några dagar sedan då nattningen strular.
Rutiner sitter bra på dagarna förutom maten som går trögt och det känns som hon är trotsig med det mesta just nu.
Vid nattningen sjunger hon upp rejält och håller på typ 20 min, lite förvirrad har jag gått in några gånger och lagt henne till rätta då man inte klarar av att höra henne skrika.
Finns det ngt samband med den sk 18-månaders trotsen som kanske kommit tidigt, hon testar gränser hela dagarna och blir jättearg om hon inte får som hon vill.
Vad är bästa receptet när nattningen gått från lägga ner och i princip knäpptyst till sjunga opera i 20-30 min?
hej och tack
16 månaders i trots vid nattning
16 månaders i trots vid nattning
Pappa dotter f?dd 050628
Hej
Öva ramsan! Hon frågar vad som gäller och det måste du svara på. Det är natt och hon ska sova. Jag antar att du menar att hon skriker. FÖr sjunger hon så får hon sjunga, inte göra något väsen av det.
En 16-månaders testar inte gränser. I alla fall inte i den bemärkelsen att hon behöver motstånd. Hon utforskar världen och vill veta hur saker och ting fungerar. Blir hon arg och ledsen känner hon sig missförstådd.
Läs garna tråden Gå i pakt med barnet.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4743 Här finns exempel på hur man hanterar vardagssituationer.
/LO
Öva ramsan! Hon frågar vad som gäller och det måste du svara på. Det är natt och hon ska sova. Jag antar att du menar att hon skriker. FÖr sjunger hon så får hon sjunga, inte göra något väsen av det.
En 16-månaders testar inte gränser. I alla fall inte i den bemärkelsen att hon behöver motstånd. Hon utforskar världen och vill veta hur saker och ting fungerar. Blir hon arg och ledsen känner hon sig missförstådd.
Läs garna tråden Gå i pakt med barnet.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4743 Här finns exempel på hur man hanterar vardagssituationer.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum