Acceptabla sätt att visa ilska?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
lillith

Acceptabla sätt att visa ilska?

Inlägg av lillith »

Hej igen

Nu när vi har fått styrfart på tillvaron igen har jag tittat närmare på dynamiken vid förvisning när barn slåss. Man visar klappa fint, "varnar", och på tredje gången är det förvisning. Men jag undrar, varför visar man inte vägen till acceptabla uttryck för ilska "på plats" istället? Jag har ju själv ingen lust att klappa fint när jag är skitarg - men jag slår heller inte. Däremot svär jag något alldeles fruktansvärt, talar med hård fast stämma, agerar konstruktivt för att stävja orsaken till ilskan. Fadern i huset gör precis likadant. Han hyttar också med näven i skyn ibland..! (Vi har redan sagt att barnen måste få vara arga när de är det och de kommer att få svära - det går inte att bo i den här familjen annars. En familjenorm hos hetlevrade typ-Amänniskor...)
Problemet är att storebror, som inte pratar så mycket ännu (och således inte kan ta till väl valda verbala yttringar), sparkar, kastar saker, bits, springer ut ur rummet skrikandes, samt smäller i dörrar när han är arg. Mycket har vi avhandlat i förra megatråden om syskon som slåss, men han kan ju fortfarande bli arg ibland. Det enda av hans beteenden som är acceptabelt är att springa ut - resten utgör "grunder för förvisning". Men man måste få bli arg och uttrycka annat än "klappa fint" och kram, vilket inte är uttryck för ilska utan försoning. För arga blir vi, och kommer att fortsätta bli, och storebror måste också hitta socialt acceptabla uttryck som speglar ilskan. Eller tänker jag fel? För som det är nu känns det som om han förvisas för att han är arg eftersom han inte har en accepterad väg ut "på plats"när han kokar över. Det vore mer raffinerat ifall han enbart förvisades för "icke-accepterade uttryck för ilska" och att han också hade några acceptabla uttryck att välja på så att han kan vara arg OCH vara kvar med oss.
Tack!
lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
blomman

Inlägg av blomman »

Jodå, här finns en familj till med humör... :lol:
Här är det OK att vara arg, sura, muttra, stampa i golvet MEN INTE SLÅSS!
Har alltid sagt till mina ungar att man får vara hur arg som helst men inte slåss. Det är totalt oacceptabelt, och då blir det kramar och klappar oavsett om de har lust.. :wink:

Om sonen slår i dörrar, springer ut skrikandes etc, och ni tycker det är ok beteende när man är arg, så är det väl ok. :?:
Men kasta saker och bitas, som du också skrev med, är väl typiska saker som INTE är ok?
Sen kan man ju se förvisningen som så, att är man urförbannad så kan man gå undan och vara det tills man är färdig. Alltså inget "straff", ibland gör vi vuxna så med ju! Går undan och svär för oss själva.

Nu måste jag rusa, det blev kanske lite rörigt svar det här... :)
LisaB

Inlägg av LisaB »

Intressant fråga. Jag är nyfiken på svaren som kommer upp. Har också tänkt att "klappa fint" kan vara motsägelsefullt i bland när ungen är arg. Min tjej brukar gömma sina händer bakom ryggen när hon anar att "klappa fint" är på g. Dock slåss hon inte när hon är arg, då skriker hon så att fönstrerna skallrar. Hon slåss ibland men då för att visa att någon ska gå iväg eller försvinna.. verkar det som. Att hon inte har orden och tar till sina händer istället.

Jag hoppas på många svar på denna fråga!
/Lisa
mamma till två små goingar födda 04 och 06.
lillith

Inlägg av lillith »

blomman skrev:
Om sonen slår i dörrar, springer ut skrikandes etc, och ni tycker det är ok beteende när man är arg, så är det väl ok.
Men kasta saker och bitas, som du också skrev med, är väl typiska saker som INTE är ok?

Du läste nog lite fort! Som jag skrev i inlägget - INGET av ovanstående är ok! Att "bara" springa ut är ok, om man vill - utan att smälla i dörrar.

Hälsningar,
lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej :D

förvisningen är ju till för ett oacceptabelt beteende. Så gör man något som ej är "normen" (läs om det i BB, bra kapitel!) i familjen eller där man nu är så varna 3 gånger och sen förvisning som ni ju gör.

Sen ska man självklart kunna få vara arg. Sen är det väl olika i olika familjer och kulturer hur man får utlopp för det och vad som är ok.

Ska försöka hjälpa dig. Du säger att storebror inte pratar så mycket och därför inte kan få utlopp för sin ilska som ni (med tex svordomar) (uppfattar jag ditt inlägg som) men man behöver ju inte språket för att kunna visa sin ilska. Bestäm er för vad som är ok när han är arg. Om man inte får slå i dörrar så tala om det och bestäm er för vad som är ok och visa det. Om det t.ex. är ok att gå in på sitt rum och skrika så säg det och visa honom. Kan du ta ett konkret exempel när han blir arg, är lite lättare att svara så. :wink:

Vilma kan bli jätte arg. Och då får hon skrika på sitt rum (om hon nu vill skrika) men hon blir mest ledsen när hon blir arg. Det kan ju ta sig olika uttryck. Om hon t.ex. inte få på en kloss på en annan kloss eller vad det nu kan vara då kan hon skrika rätt ut i förbannelse. Det jag brukar göra är att säga "å vad ska du göra åt det då?". Det ger henne chans att ta sin ilska och försöka göra någonting utav det.

Sen en annan tanke som slår mig, vet inte alls om det är "korrekt" men köp en boxningspåse till honom och ett par boxningsvantar. Å säg "Här får man slå om man blir arg, men man får inte slå på människor, slå i dörrar etc." Det viktiga är ju att visa en väg ut även fast man ska få vara arg tycker jag. Om Vilma ramlar på en sten och blir arg och ledsen så kan vi tillsammans antingen säga oj hoppsan vilken knäpp sten som ligger där eller bli arga och slå på stenen tillsammans och sedan lämna det och gå vidare.

Hoppas det inte blev rörigt. Ser gärna fram emot fler svar för det är ibland svårt att veta hur man ska göra men som sagt var tror jag att det viktigaste är att bestämma sig hur får man uppträda i den här familjen när man är arg och sen gå efter det. Men om man slår, sparkar någon etc så måste man ta handen om handen dvs kram för att försonas men efter det så kan man ju gå in på sitt rum och skrika.

Du skriver: "Det vore mer raffinerat ifall han enbart förvisades för "icke-accepterade uttryck för ilska" och att han också hade några acceptabla uttryck att välja på så att han kan vara arg OCH vara kvar med oss". Absolut bestäm dem bara för vad ni tycker är acceptabla uttryck. Barn gör som vi gör och lär dem, till slut i alla fall. :D :wink: :D

Sara
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Sarika

Inlägg av Sarika »

Tänkte på det att man kan ju vara arg för olika saker. Man kan ju vara arg för att man "testar" om det verkligen ska vara så här, dvs står mamma och pappa verkligen för vad de säger?! Och då är det ju viktigt att visa att man gör det.

:D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
blomman

Inlägg av blomman »

Förlåt Lillith, jag läste för fort (hade lite bråttom)! Själv hatar jag ju när folk slarvläser inlägg... och så gjorde jag det själv... :roll: Ska inte hända igen (hoppas jag :wink: )

Boxhandskar och boxsäck! Det hade vi när jag var liten!
Min mamma sa precis så som Sarika. "Här får man slå om man är så himla arg så man bara inte vet vart man ska ta vägen. "
Funkade kanon i min familj, men alla får hitta sin väg!

Sen har jag tagit mina ungar till skogen i stort sett varje dag, men det har ju inte alla möjlighet till. För där kan man få banka med stora pinnar på berg, och verkligen FÅ slå på saker. Om man vill!
Och titta på små små myror som man måste ta försiktigt, försiktigt i...
:D

Hoppas jag inte var fullt så rörig nu som förut...
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Skulle vilja dela med mig av en incident som hände i somras:

Vi har en hög med kullerstenar på vår tomt. Vår son tog upp en sten och kastade den mot en grannson som också var på vår tomt. Vår son var nästan 2 år och grannsonen 1 år. Det var ett klassiskt fall av prova-vad-som-händer-om-jag-gör-det-här-grej. Pappan till grannsonen är rätt mycket vän-av-ordning, men även väldigt "human" som vi :wink:. Han reagerade ju instinktivt med ett kraftigt NEJ. Jag såg inte händelsen "live", men sprang fram när jag hörde grannens reaktion. Ingenting allvarligt hände, tack å lov. Jag minns inte riktigt vad jag sa till vår son, men jag antar något i stil med bla bla bla klappa fint typ. Dagen efter frågade grannen om vår son hade fått någon konsekvens av sitt handlande. Öh...nej sa maken.....

Hm...vi diskuterade detta just. Vad borde vi ha gjort? Jag antar att grannen ville att vi skulle ha förvisat sonen på direkten, på stört. Sprungit in med honom och hävt ned honom i sängen ARGT.

Han har ju liiite rätt. Det funkar ju inte att varna i ett sådant här läge. "Nästa gång....". Tänk om han träffar någon riktigt illa nästa gång.

Vad skulle vi ha gjort?

Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Oups! Mitt inlägg skulle bli en egen tråd. Jag skrev en egen tråd.

Sorry!

//K.
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag brukar använda rummet som en frizon!

:arrow: "Alltså - jag ser att du är arg. Men man slår inte på saker här. Vill man slå får man gå upp på rummet. DÄR kan du slå och skrika hur mycket du vill :D !" Sedan ser man till att det händer och vad som händer där inne - det lägger jag mig inte i! När de är färdiga så brukar jag tom säga typ "Hur kändes det att vara så arg? Kändes det jobbigt? Kändes det bra? För SOM du slog och skrek där inne :wink: ! Det är en jobbig men rätt skön känsla - eller hur? Vet du vad?! Det tycker jag också kan vara skönt ibland och hundan vet om du inte var bättre på att vara arg än mig :wink: :lol: ! Så, kan du...? BRA! Kom så ska vi....!" Så kan det låta i Mammutborgen!

8) Jag har också en frizon i mitt rum - eller i hönshuset :roll: :lol: :lol: :lol: !
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"