Förlossning

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Susanne*

Förlossning

Inlägg av Susanne* »

Hej på er alla :D
Står under utredning nu för hur den nye lille ska födas. Vanlig förlossning eller kejsarsnitt... :?: Ska träffa läkaren för diskussion om någon vecka och försöker samla lite mer information innan.

Saken är den att jag vid förra förlossningen blev tillsagd att jag inte skulle föda fler gånger "normalt". "Verkar vara något som är skevt".

Första förlossningen var oerhört utdragen, speciellt vid utdrivningsskedet. Tog ca 5-6 timmar (utdrivningsskedet alltså) och jag fick aldrig krystvärkar. Till slut kom hon ut genom att jag krystade ändå samt att de var ett tungt yttre tryck. Hon mådde dock kanon den lilla dockan. Vid prat efteråt trodde man att det kanske berodde på bedövningen.

Så vid nästa förlossning hade jag bestämt mig. Jag valde Ystad (Signe Janssons hemmabas) för deras personliga synsätt samt hade bestämt mig för ingen bedövning alls, samt att jag skulle stå upp hela tiden. Sade till maken att säga till mig om jag satte/lade mig ner. Ni kan ju föreställa mig hur glad jag blev när han gjorde just det under förlossningen... 8)

Öppningsskedet var segt, men säkert ganska normalt. Dock tog utdrivningsskedet återigen 4-5 timmar, innan de plockade henne med sugklocka. Som extra bonus fastnade moderkakan och jag sövdes för akut operation - förlorade 3 liter blod. Spännande. :shock: Även denna lilla skrutta mådde kanon så inga problem där.

En komplikation vid andra förlossningen kan ha varit att hon kom med ansiktsbjudning, dvs låg inte optimalt och enkelt med huvudet.

Till saken hör också att båda har legat i säte och båda är vända. Man kan ju då undra varför :?: :!:

Så, då är frågan. Vad ska man tro på :?: Bättre flyt nästa gång eller kejsarsnitt :?: För mig är det egentligen sak samma men jag tänker på riskerna för bebisen. Utdrivningsskedet är ju tydligen det mest kristiska av alla och kanske inte denna mår lika toppen av 4-5 timmar. Å andra sidan ska ju inte kejsarsnitt heller vara det bästa för barnet - enligt de senaste rönen.

Har absolut stort förtroende för läkare men vet också att beslut ibland baseras på andra faktorer än jag vill att det ska göras. Så vilket ska man strida för... :?:

Avslappnad och tränad har jag varit, ganska hyfsat. Även om jag nog kan arbeta med det mer.

Kram till alla :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Susanne* :!:
Jag tycker att beslutet ska baseras på vad som är minst riskfyllt för barnet och dig. Tror du inte att det är det förlossningsläkaren/läkarna skulle bedöma? Vad tänker du på för faktorer som du misstänker att de skulle blanda in? Jag frågar för att jag inte förstår vad du tänker på :-k
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Tack för ditt svar. Det är precis det som jag vill att beslutet ska fattas på.

Alla läkare gör ju sina kompetenta bedömningar, men de är också styrda av de direktiv de får av landstingen - och olika som gäller i olika perioder.

Exempelvis i vid sjukhusen i Göteborg så så tas idag inga som helst hänsyn till andra faktorer än de strikt medicinska när det gäller frågan kejsarsnitt. Min gamla barnmorska där har sagt att för mitt "fall" hade det överhuvud taget inte varit något att diskutera. Barnen har ju kommit ut och mått bra :?: Däremot i Ystad sker för närvarande en helhetsbedömning och en riskanalys på ett annat sätt.

Det är många sådana faktorer som spelar in på olika ställen och jag känner därför att jag själv måste kritiskt skaffa mig en uppfattning, för att sedan kunna ställa rätt frågor. Jämför bara med alla som litar blint på BVC etc. Min make är i den medicinsktekniska branschen och de historier som jag ständigt hör ger mig inte särskilt gott förtroende för att det alltid är den kompetente läkaren som kommer till tals.

Vet att det är en svår fråga, men ville bara höra om någon hade någon kunskap/erfarenhet eller liknande som kunde vara bra att veta om innan jag träffa läkarna.

Förstår du hur jag tänker :?: Om jag inte var det förr så har också Anna lärt mig vara kritiskt granskande till allt "som ska vara". :wink:

Kram :D
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Susanne* :!:
Jag har förstås inte något tips i själva frågan, tycker att man måste vara just förlossningsläkare för att ha kompetens att göra en sådan riskbedömning. Men jag har ett tips iallafall, byt läkare om du tycker att något känns osäkert/fel med den första du träffar. Man har rätt till det.

Jag tycker det låter väldigt konstigt som hon sa, att läkarna i Göteborg inte skulle göra en professionell bedömning där de väger in riskerna med ett alldeles för långdraget (troligt) utdrivningsskede. Kan man dra alla läkare i Göteborg över en kam på det viset :?: :-k
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej och tack för ditt svar :D
Håller egentligen helt med dig om att man måste vara förlossningsläkare för att göra den bedömningen. Problemet är väl att jag inte helt litar på att de ser till mitt intresse främst. :? Vill därför försöka skaffa mig en egen bild så gott det går (och det går ju inte så bra :wink: ).

Den läkaren jag har träffat hittills sade bara "ja, men det är ju inte säkert det blir samma nästa gång". Och visst, det är klart att det inte är. Men det räcker inte riktigt som riskbedömning för mig. :wink:

Jag ska träffa en annan läkare och är egentligen inte orolig. Det löser sig säkert på något bra sätt. Men vill ju göra det bästa för bebisen.

Barnmorskan i Göteborg är en mycket erfaren och klok kvinna som har följt mig genom alla mina barn, och nu delvis - fast vi inte bor kvar. Hon är ansvarig för en av stadens större privata kliniker. Hon menar på att de gör enbart strikta medicinska bedömningar, och där skulle jag definitivt inte falla under, då barnen ju kommit ut och mått bra. De lägger heller ingen individuell förlossningsplan där utan "tar det som det kommer". Är säkerligen inte den individuella läkarens bedömning utan beslut från högre ort - som så ofta annars. Kanske beror det på kostnaderna - är ju en oerhörd skillnad i kostnad för en naturlig förlossning mot ett kejsarsnitt. Och kanske vill man också minska antal kejsarsnitt som görs "i onödan". Är väl bra i och för sig, men man måste ju också se en helhetsbild. Andra sjukhus, som ex. Varberg och Ystad, jobbar däremot på ett helt annat sätt.

Tack för ditt stöd...och vi får väl se hur det blir. Vill helst föda naturligt, samtidigt som det nästan verkar lite dumt med tanke på de 4-5 timmarna...

susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hoppas det går bra iallafall, hur det nu blir. Lycka till!
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Återkommer med rapport...om inte annat så vet vi väl i februari.

Jannika

Vad roligt!

Inlägg av Jannika »

Hej Susanne*!

Jag kunde inte undgå att notera att dina barns namn stämmer med två små gryn som jag ställt horoskop på en gång i tiden, och eftersom din signatur är Susanne gissar jag att du är "den" Susanne. :)

Jag kan tyvärr inte ge några råd om hur du ska välja avseende förlossningen men däremot vill jag skicka mina varnmaste välgångsönskningar och massa glada grattis till dig och den nya lilla personen som snart ska komma till världen!

Det är ju så roligt att ha tre! Lyllos Astrid och Louise!

kramar från deras astrotant Jannika
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Jannika :D
Tack och så roligt att höra av dig. Stort grattis till dig och det "nya" lilla krypet. Har ju hört att allt är bra med er och det behövs väl ingen maraton-kurning denna gång :?: Hoppas ni trivs efter flytt också.

Japp - nu är det på G och ska bli så roligt. Går bra men som du ju kanske kommer ihåg så blir alla projekt lite för mycket ibland. :D Vi får väl se om denna lille nya kvalar in på Astrids och Nikes energi-nivå, men det är kanske inte vanligt. Men på sparkarna i magen så undrar jag. :shock: Det kommer i alla fall en beställning när vi vet när/var (och då hur).

Kul att se dig här på forumet. :D

Kramar till er alla :D
Susanne
Jannika

En liten vattuman?

Inlägg av Jannika »

Hej Susanne*!

Ja, det var du? Vad kul! Projekten ja. De flesta går ju alldeles utmärkt, eller hur? Det kommer det här i alla fall att göra. Fotbollsspelare eller inte, erfarenheten av en Astrid eller Nike ger kunskap som kan användas på alla sorter, haha!

Nej, ingen maraton den här gången. Och en gång är ingen gång eller? :lol: Tjocka Milo är en standardbebis av allra mulligaste och muffigaste slag. Just nu en pappagris men några pussar är reserverade för mamma också. Men det är många att dela med nuförtiden! Det är tur att vår sumobrottare gillar att fördela sina gracer. Till och med Anna fick sin beskärda del när hon var här.

Det är verkligen härligt att ha tre och de har så mycket glädje av varandra. Jag skulle gärna ha en fyra men darlingen har inte gett mandat för det än. :lol: Mycket vill ha mer. :) Annars går tre också bra!

Lycka till med allt! Och hälsa familjen!

Kram Jannika
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"