Hur många GÅNGER per dag då???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sagomamma
Kontakt:

Hur många GÅNGER per dag då???

Inlägg av Sagomamma »

Nu när Saga börjar närma sig 9-månadersgränsen så tycker jag att hon mer och mer draaaar ut på sina sovtider. Hon är inte alls trött när hon "ska" :evil: (Men hon sover gärna länge när hon väl gör det...) :!:

Går det på detta hållet så verkar det som att vi snart får ha henne till att sova bara en gång om dagen, eftersom det blir för sent att vakna efter den andra luren om vi låter henne sova två gånger...

Nån som fattar :?: :roll:

Hur har ni andra gjort :?: Är det på TOK för tidigt att dra ner sovpassen till ett nu :?:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Håll ut! De brukar ha en sådan period vid den åldern; nojsar mer än sover! Ett pass är på tok för lite och du kommer inte orka med eftermiddagen och inte Saga heller ](*,) !

Vad du kan göra är att du drar ut på vakentiden emellan sovpassen! 3 timmar, drygt, brukar gå bra! Och så kan du förlänga ett sovpass och korta ner det andra.

Jag hade sovtid 10-12 och 15-15.45 (natt 19-07) i den åldern och det strulade vid samma tidunkt i en veckas tid, ca. Därefter lugna gatan igen! Ja, min 13-månaders goding sover fortfarande de tiderna....
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vad har ni för tider?

Här sovs det 19.15-07.15 (den där sista kvarten går inte att få till efter vintertidsinförandet :roll: ) 10 - 11.30 och 14.30 -15.15. Det har hon gjort sedan hon var knappt 8 månader. Men det var lite bökigt för ett tag sedan så det är säkert som Mammut säger.

Just nu är hon JÄTTETRÖTT (är det också en "fas"?) och skulle nog helst sova minst ett pass till, men vi kör med lite kvartar då och då.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Hon sover natt 20.00-08.00 och sen sover hon 11.00-12.30 och runt 16.00-16.45...

Men idag sov hon 13-14 och sen sov hon inte mer alls :shock: :!: Och hon har varit på BRA humör hela dagen... :?: ehh, va..? Fattar ingenting :roll: :!:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hmmm.
13-14 lät skumt... :roll:
Hur kom det sig att hon fick sova då??? :o

Jag skulle nog försöka hålla på tiderna så att hon kan hitta tillbaka igen när hon blir tröttare igen.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:lol: Ja, ibland är jag lite skum :lol:

Idag blev det så :wink: :!:
Eftersom hon inte fått någon sömn innan så var det tänkt som en tjugominutare, men... :twisted: den lilla tjugominutaren blev en timme... :twisted:
*föklarar så jag slipper skäll :wink: *

Jaha, så då är det där det ligger kanske... :oops: :?:
Fast varför var hon inte tröttare den jädrans människan?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tycker nog ändå att du ska hålla på tiderna så gott det går.
Jg skrev just till en annan att pigga barn sover bättre än trötta. pigga barn blir sömniga och trötta barn har svårt att komma till ro.

På med den lugna, avslappnade attityden och lägg henne när hon ska sova. Ge henne en minikur på en dag eller två.

/LO

PS sitter du vid någon annan dator??? Eller har du inte tid?
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

[-X Varningens finger kommer här till Sagomamma :wink: ! Håll tiderna annars så spårar det ur totalt! Hon är "inte trött" för att du låter henne tro att hon inte är det; genom ditt handlande. Vänta dej inte ledning av barnet här - DU har det ledande ansvaret; glöm inte det :D !

Hon kanse är "pigg" :roll: någon dag och sedan kommer stora haveriet... Dit vill vi ju inte; eller hur :wink: !?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Sedan så är det som så att i den åldern "kommer de på" att man KAN hålla sej vaken om man vill :shock: . Det visste de inte innan.... Och när det fattat det så utövar de gärna den konsten och tycker att det är toppen! Därför är det än mer viktigt att hålla på tiderna och visa att man sover ÄVEN om man KAN hålla sej vaken om man vill. Ha därför också rummet riktigt mörkt - synintryck håller en bebis vaken nämligen - och inga leksaker i sängen... :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"