Hej! Jag håller ju egentligen inte på med någon regelrätt kur. Däremot har jag infört fasta tider för mat och sömn och igår tog vi bort nappen för elvamånaderspojken. Båda barnen sover i samma rum och vi har med gott resultat infört godnattramsa vid läggdags och eventuella uppvak.
Vi har natt 19-07. Plus middagssovning 11.30-13.30. Problemet är att det verkar inte räcka. Pojkarna har nog sovit betydligt mer än så per dygn när vi haft ostrukturerade tider. Funderar på om det är bäst att låta dom sova tills dom vaknar eller förlänga tiden till 2,5 timmar. Båda är väldigt aktiva och har sovit mycket sen dom föddes. Rekomenderad tid är ju 1,5 timme, eller kanske ännu mindre, för tvååringen.
Hur mycket sömn?
Hej!
Det är några andra trådar igång i ämnet just nu.
Det verkar som flera av oss här (jag med
) har/har haft barn som sovit längre än det rekommenderade.
Ingen fara, låt dom sova!
Men ta ledningen och bestäm vilken tid det ska vara. Alltså inte tills barnet vaknar, utan förekom.
Förläng middagssömnen till 2,5 tim till att börja med.
Krånglar det, så minskar du, men utvärdera inte innan det gått en vecka.
Jag antar att den lille sover mer än ett pass/dag? Eller funkar det med endast middagslur för honom också?
Jag har en snart 3,5-åring, som fortfarane sover 1,5 tim middag, och 12 tim natt
kram anna
Det är några andra trådar igång i ämnet just nu.
Det verkar som flera av oss här (jag med
Ingen fara, låt dom sova!
Förläng middagssömnen till 2,5 tim till att börja med.
Krånglar det, så minskar du, men utvärdera inte innan det gått en vecka.
Jag antar att den lille sover mer än ett pass/dag? Eller funkar det med endast middagslur för honom också?
Jag har en snart 3,5-åring, som fortfarane sover 1,5 tim middag, och 12 tim natt
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
-
Gäst