Hejhej!
Lillsprudlis skrev:De gäller vad jag förstår åt "båda håll" det har jag tolkat som att barnet kan läggas 15 minuter innan och även låtas sova 15 min längre. Antingen det ena eller det andra eller båda under samma sovpass. Rätt
Rätt. Marginalkvartarna kan utnyttjas på före och efter lur. Men 30 min extra sömn är ju rätt mycket, och används mest på små sjuklingar. Vill också lägga till att detta gäller långlurar. 20- och 45-min-lurar skall man sova just 2o eller 45 minuter.
Lillsprudlis skrev:Sen ska man hålla sig till schemat, då innebär det att barnet ska läggas vid schematiden direkt efter att man utnyttjat kvartarna men då blir ju konsekvensen att barnet bara är vaket 1 timma och 45 minuter istället för 2 timmar. Rätt
Rätt. Om sömnen blir längre, så måste ju vakentiden kapas. Dygnet har ju inte mer än 24 timmar, så med 30 min extra sömn, så blir det 30 min mindre vakentid.
Lillsprudlis skrev:Men som idag då Victor ville sova 15 minuter innan han skulle och dessutom sov 15 minuter längre än vad han skulle. Då var han ju pigg efter 2 1/2 timmas sömn istället för 2. Att lägga honom efter 1 timma 45 minuter istället för 2 timmar vakentid låter för mig väldigt konstigt. Han kan ju ändå inte somna då han inte är trött

. Stå och vagna ett barn som bara vill vara uppe och göra roliga saker är väl inte meningen, eller
Fanns det någon anledning till att han fick sova så mycket mer? T ex att han sovit dåligt tidigare eller är sjuk? Annars hade det rätta varit att väcka enligt schemat när luren var slut. Då hade det bara blivit 15 min extra sömn, och det påverkar inte lika mycket som 30 min.
Att lägga 15 min för tidigt har förekommit flitigt hemma hos oss, då vi har haft en sömnig liten kille. Men då har det varit desto viktigare att väcka på rätt tid, för att inte helt komma på kant med schemat.
Ett annat alternativ hade varit att minska nästa lur med marginalkvarten, då hade han ju fått vara uppe sina 2 timmar. Fast det tycker jag är att göra det lätta lite för svårt. Bättre att försöka hålla tiderna från början

.
Är du med
Kram Jenny