Marginalkvartar- vad gäller?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lillsprudlis

Marginalkvartar- vad gäller?

Inlägg av Lillsprudlis »

Har funderingar kring marginalkvartarna.
De gäller vad jag förstår åt "båda håll" det har jag tolkat som att barnet kan läggas 15 minuter innan och även låtas sova 15 min längre. Antingen det ena eller det andra eller båda under samma sovpass. Rätt :?:
Sen ska man hålla sig till schemat, då innebär det att barnet ska läggas vid schematiden direkt efter att man utnyttjat kvartarna men då blir ju
konsekvensen att barnet bara är vaket 1 timma och 45 minuter istället för 2 timmar. Rätt :?:
Men som idag då Victor ville sova 15 minuter innan han skulle och dessutom sov 15 minuter längre än vad han skulle. Då var han ju pigg efter 2 1/2 timmas sömn istället för 2. Att lägga honom efter 1 timma 45 minuter istället för 2 timmar vakentid låter för mig väldigt konstigt. Han kan ju ändå inte somna då han inte är trött :roll: . Stå och vagna ett barn som bara vill vara uppe och göra roliga saker är väl inte meningen, eller :?:

Kan någon förklara......

Kram
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D I det läget kan du ju lägga honom en (marginal)kvart senare. Så får han sina två tim vaken :wink:

Marginalkvart både före och efter en lur brukar mest bli aktuellt om lilla barnet är sjukt och/eller väääldigt trött.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Re: Marginalkvartar- vad gäller?

Inlägg av Gäst »

Hejhej!
:D
Lillsprudlis skrev:De gäller vad jag förstår åt "båda håll" det har jag tolkat som att barnet kan läggas 15 minuter innan och även låtas sova 15 min längre. Antingen det ena eller det andra eller båda under samma sovpass. Rätt :?:
Rätt. Marginalkvartarna kan utnyttjas på före och efter lur. Men 30 min extra sömn är ju rätt mycket, och används mest på små sjuklingar. Vill också lägga till att detta gäller långlurar. 20- och 45-min-lurar skall man sova just 2o eller 45 minuter.
Lillsprudlis skrev:Sen ska man hålla sig till schemat, då innebär det att barnet ska läggas vid schematiden direkt efter att man utnyttjat kvartarna men då blir ju konsekvensen att barnet bara är vaket 1 timma och 45 minuter istället för 2 timmar. Rätt :?:
Rätt. Om sömnen blir längre, så måste ju vakentiden kapas. Dygnet har ju inte mer än 24 timmar, så med 30 min extra sömn, så blir det 30 min mindre vakentid.
Lillsprudlis skrev:Men som idag då Victor ville sova 15 minuter innan han skulle och dessutom sov 15 minuter längre än vad han skulle. Då var han ju pigg efter 2 1/2 timmas sömn istället för 2. Att lägga honom efter 1 timma 45 minuter istället för 2 timmar vakentid låter för mig väldigt konstigt. Han kan ju ändå inte somna då han inte är trött :roll: . Stå och vagna ett barn som bara vill vara uppe och göra roliga saker är väl inte meningen, eller :?:
Fanns det någon anledning till att han fick sova så mycket mer? T ex att han sovit dåligt tidigare eller är sjuk? Annars hade det rätta varit att väcka enligt schemat när luren var slut. Då hade det bara blivit 15 min extra sömn, och det påverkar inte lika mycket som 30 min.

Att lägga 15 min för tidigt har förekommit flitigt hemma hos oss, då vi har haft en sömnig liten kille. Men då har det varit desto viktigare att väcka på rätt tid, för att inte helt komma på kant med schemat.

Ett annat alternativ hade varit att minska nästa lur med marginalkvarten, då hade han ju fått vara uppe sina 2 timmar. Fast det tycker jag är att göra det lätta lite för svårt. Bättre att försöka hålla tiderna från början :wink: .

Är du med :?: :D
Kram Jenny
Gäst

Inlägg av Gäst »

Häpp, dubbelt svar! :lol:
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack Anna :!:

Då vet jag hur det ska vara :) .
Jo, han var väldigt trött idag. Fick ge honom en 5 minutare i morse annars hade han somnat mitt i maten :shock: Konstigt, att han ät trött för jag tycker att lurarna sitter hyfsa (2+2+0,5). Visserligen kan han ibland på lunchluren ligga vaken och titta i 30 minuter innan han somnar igen. På natten sover han ju otroligt bra mellan 10,5-11 timmar :!:
Nåväl, vi har väl alla dagar då vi är mer trötta än annars.
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack Jenny :!:

Jag vet att du hjälpt mig en gång med detta när Victor var förskyld :) . Det är han inte nu. Jo, jag skulle ha kapat den sista kvarten (fick ge en fem minutare i morse också på min axel). Den andra luren som följde är alltid bara 30 minuter. så det fanns inte så mycket att ta av. Han sover aldrig 20 minuter eller 45 minuter som alla pratar om är skarvar. Victors skarvar är 30 minuter från insomnandet. Har kollat detta så många gånger och stå och vagna i 15 minuter (till och från) har jag gett upp, bättre att ta upp en kille som inte är ledsen utan pigg de15 minuterna än att vagna honom ännu mer arg :evil: Jag kanske gör fel, men jag vet inte hur jag ska göra.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen! :D

Om 30 minuter funkar bättre än 45 eller 20, så kör på det :D . Huvudsaken är att ni båda är nöjda med det!

Jag svarar gärna på marginalkvartsfrågor! Puss på Victor!
:D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"