sömnproblem

Skriv svar
SaraH

sömnproblem

Inlägg av SaraH »

Hej Anna!
Jag hoppas verkligen att du kan hjälpa mig lite med min dotters sömnbekymmer.
Hon är snart 4 månader gammal o sover urdåligt på nätterna. Det blir bara värre o värre. Som nyfödd så sov hon mellan 22.30-05,00 innan hon ville ha mat. Succesivt har det blivit mindre o mindre sömn även under dagtid.

Jag har helammat henne, med lite undantag för lite mjölkersättning någongång då o då när det märkts på henne att hon inte varit nöjd.
Har aldrig tagit napp, utan vill bara tutta o suga på mamma o pappas lillfingrar. Väldigt svårtröstad.
Hon är ett krävande barn o nätterna gör mig alldelss gråtfärdig.

Kvällsrutinen ser ut så här.
Pyjamas o lite mys på skötbordet vid 18,00.En flaska ( ca140 ml) ersättning med pappa i soffan vid 18,30-19,00 sen somnar hon till o vill vara ifred o sova 1 timme.
Runt 20 så lägger jag mig o ammar henne så hon får i sig ordentligt (tror jag) så hon blir trött. Jag har börjat lämna henne när hon fortfarande är vaken så hon får somna själv. Det funkar i 6 fall av 10. Sen börjar trasslet.
Hon vaknar i regel max 2½ timme efter sista målet o vill ha igen, sen fortsätter det varannan timme fram till 03,30-4,00 då anser hon att det är morgon o kräver uppmärksamhet i 1-1½ timme innan hon somnar om. Sen vaknar hon för dagen 06,30, 07,00 som senast o vill ha mat o komma upp.

Sen kommer förmiddagen o då sover hon ute i vagen mellan 09,00-11,00 (ungefärligt ge o ta någon timme fram o någon timme bak).
Sen är det färdigsovet för resten av dagen, i bästa fall gör hon 2 powenapps på 10-15 min.

Min dotters sömnvanor knäcker mig, jag är helt utmattad o förstår inte hur jag ska mäkta med flera månader av extrem oavbruten sömn för min o hennes del.
Just precis när man inte tror det blir värre så vaknat dottern 5 ggr på en natt o vill ha mat, hon somnar inte om annars :(
Hjälp Anna..
Har du något bra tips som gör våra nätter o kankse dagar lättare? På Bvc säger dom att det
hör till o det är bara att acceptera hennes mönster.
Mvh Sara
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och välkommen SaraH :D

Nu är jag inte Anna, men vill ändå ge dig lite pepp :wink: :lol:

Såklart går det att få ordning på sömnen för lilla tösen, inte ska ni gå och må så här dåligt heller :!:

Nu är flickan så stor att det är dags för 12-timmarsnätter, och schemalagda dagar med rutiner! Och det ska du hjälpa henne med, såklart :wink:
Till att börja med vill jag rekommendera dig att beställa och läsa "sova-hela-natten"-boken, det kan du göra på förstasidan här :!:
Och innan du hinner få hem den, finns massor med information på"föräldraforum"-sidan här, med instruktioner till shn-kuren!

Och vi är MÅÅNGA som gärna ställer upp och svarar på dina funderingar här på forumet, för bvc har ju lite tråkig inställning till det här med barn och sömn :evil:

Så nu råder jag dig att sätta dig och läsa här på forumet, och raskt beställa hem shn-boken, så du får ordning på det här - för det går :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"