Vad säga till storasyster under BB-vistelsen?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
LinaB

Vad säga till storasyster under BB-vistelsen?

Inlägg av LinaB »

Hej!

Vi väntar syskon till Ella i början av oktober :D och kommer att göra annekteringen á la AW. :wink: Ella är väldigt intresserad av bebisen och hon kommer att vara ganska precis 2 år när bebisen kommer.

Jag har läst era berättelser om annekteringen och hur ni hanterat det äldre syskonet men jag undrar dock vad ni har sagt till det äldre syskonet under er BB-vistelse :?: Har han/hon vetat att ni är borta hemifrån för att bebisen "är på väg" eller har ni sagt något annat och talat om det först samma dag som ni skulle komma hem eller har ni gjort på något annat sätt. :?:

För oss känns det naturligt att hon vet var vi är men är hon för liten för det :?: Jag tänker att om BB-vistelsen blir lång av olika anledningar (1 v förra gången) så kanske det är bättre att hon får veta först samma dag då vi ska komma hem att bebisen också kommer :?:

Har ni några bra råd att ge :?:
Mamma till Ella 040927 och Alva 061007 :heart:
Båda är barnaboksbarn från start :heart:
miniz

Inlägg av miniz »

Vi sa inget till storasyster, 1år 10 mnd. Vi åkte in på natten efter hon lagt sig och vi väckte henne inte. När hon vaknade på morron och gick in till sovrummet så var Anna där, en väninna som bott hos oss några veckor innan, så hon kände henne väl. Hon blev lite förvirrad, så Anna sa att vi var på jobb... (Jag har inte jobbat på ett bra tag, men det spelade ingen roll för flickan...) och att vi kommer hem sen. Vi hade på förhand bestämt att om vi åker in medan hon sover, behöver hon inte veta något, det är en stor nyhet att bringa! De hade det kul och allt var som vanligt, pappan kom hem på eftermiddan och stannade hemma på natten, Anna också. Jag var inte ett tema, och hun undrade inte var jag var. Lillens födsel gick superbra så vi fick fara hem dan efter. När vi kom hem väntade pappan och babyn i bilen och jag gick för att möta min stora lilla flicka. Jag sa att nu har babyn kommit ut ur magen och kommer hem med pappa snart. Dom kom upp trappan och storasyster ropade Baby, Mamma Baby. Och så fick de mötas, det var sååååååå fint! Skulle vilja se det igjen.

Hade vi stannat längre på BB hade vi kanske sagt något. Men nu gick det ju så snabbt och fint för oss och hon var ju rätt liten.

Lycka till!
Varma tankar från Maria.
T.P

Inlägg av T.P »

jag åkte in på bb sent på kvällen så mormor skötte den saken..om det var frågor så va det ..mamma kommer snart..ska "hämta" bebis.. typ
barn födda 04/06/08
Ewa

Inlägg av Ewa »

Vi berättade. Sa att "nu ska mamma och pappa åka till sjukhuset för att få hjälp med att plocka ut bebisen ur magen." Och det tog han hur bra som helst.

Vi pratade i telefon med honom under BB-vistelsen och berättade då att doktorn måste titta lite på lillasyster och mammas mage innan vi kan komma hem. Och han och mormor fixade, städade och hade det toppenbra. När vi kommer åkandes utanför huset kommer världens stoltaste storebror och vill hoppa in i bilen och köra med sista biten. Visar "faggan" som han och mormor hissat och hjälper sen pappa bära lillasyster in i babyskyddet och inne i hallen blev det sedan det mest rörande möte jag varit med om! Inte ett öga torrt.

Så vår erfarenhet är att det var jättebra att berätta - för därhemma förberedde han för den nya familjemedlemmen.

Grattis och lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
LinaB

Inlägg av LinaB »

Tack för era svar o lyckönskningar!!! :D

Då ska vi fundera lite här hemma hur vi gör.... men jag tror att "vi" kommer att berätta så att hon vet var vi är.
Mamma till Ella 040927 och Alva 061007 :heart:
Båda är barnaboksbarn från start :heart:
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Tösen var 2 år i dagarna när hon blev storasyster.
Vi åkte också in på natten och väckte henne inte. mormor var här när hon vaknade. Ett bra tag innan hade vi pratat med henne om att snart skulle bebisen komma ut från magen, och det får man hjälp med av doktorn...Så, när vi inte var hemma på morgonen så sa mormor att nu skulle bebisen komma ut, och att vi var iväg och fick lite hjälp med det. Inga vidare frågor ställdes. :lol:
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"