flämtandningen - jag får inte till d!
flämtandningen - jag får inte till d!
Ja, jag övar o övar, men max vad jag klarar är 30s. Borde börja vara uppe i en minut vid det här laget men d går inte.. Tips?
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Hej!
Jag tycker att det har varit två klurigheter med flämtandningen:
1. att få till balansen mellan in- och utandning
2. att slappna av fast man andas fort och våga lita på att man får tillräckligt med syre av ytliga andetag.
Båda delarna löste sig när jag lyckades slappna av och följa den rytm som kändes skön, utan att stressa. Ta ytliga andetag ("sniffa"), och andas ut ordentligt emellan. Det vanligaste är att man andas för in för djupt och för fort, och inte hinner andas ut ordentligt mellan inandningarna. Då blir man yr. Fokusera alltså på utandningen och avslappningen, och stressa inte. Man behöver inte andas fort bara för att man andas ytligt.
Lycka till!
Lisen
Jag tycker att det har varit två klurigheter med flämtandningen:
1. att få till balansen mellan in- och utandning
2. att slappna av fast man andas fort och våga lita på att man får tillräckligt med syre av ytliga andetag.
Båda delarna löste sig när jag lyckades slappna av och följa den rytm som kändes skön, utan att stressa. Ta ytliga andetag ("sniffa"), och andas ut ordentligt emellan. Det vanligaste är att man andas för in för djupt och för fort, och inte hinner andas ut ordentligt mellan inandningarna. Då blir man yr. Fokusera alltså på utandningen och avslappningen, och stressa inte. Man behöver inte andas fort bara för att man andas ytligt.
Lycka till!
Lisen
Dotter f?dd i augusti 2004 och liten parvel i magen ber?knad till september 2006 - jippi!
Ingen kur, men anv?nder verktygen vid behov
AW-fan sedan 1990
Ingen kur, men anv?nder verktygen vid behov
AW-fan sedan 1990
Hej
Här är en jättebra tråd i ämnet. Det står jättemycket matnyttigt kring flämtandning.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6157
Tycker också det är svårt att få en bra balans mellan in/ut. Har släppt näsa/näsa för tillfället och tränar enbart näsa/mun enligt Anna Wilsby.
lycka till
Linda
Här är en jättebra tråd i ämnet. Det står jättemycket matnyttigt kring flämtandning.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6157
Tycker också det är svårt att få en bra balans mellan in/ut. Har släppt näsa/näsa för tillfället och tränar enbart näsa/mun enligt Anna Wilsby.
lycka till
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
-
Lillsprudlis
Ser att du fått tips redan men jag kanske kan förtydliga att ta det lugnt till en början. Du kan andas fortare när det satt sig. När jag födde Victor höll jag på i 36 timmar med flämtandning och för mig passade näsa/näsa men man måste prova sig fram. Anledningen till att det passade mig var att jag inte behövde tänka på när jag skulle andas med munnen och när med näsan. Nu kunde jag ha fokusera att bara andas med ett "organ"
Så....om du provar med att stöta ut luft från näsan i korta stötar så kommer inandningen nästan med automatik. Känner du att du behöver mer luft så tar du bara en längre inandning (genom näsan).Träna på detta långsamt innan du ökar takten succesivt. Träning ger färdighet. Träna, träna och träna gärna varje dag morgon och kväll.
Jag önskar dig stort lycka till, för det är otroligt hjälpsamt när det väl sitter och det kommer du att fixa
Yvonne
Så....om du provar med att stöta ut luft från näsan i korta stötar så kommer inandningen nästan med automatik. Känner du att du behöver mer luft så tar du bara en längre inandning (genom näsan).Träna på detta långsamt innan du ökar takten succesivt. Träning ger färdighet. Träna, träna och träna gärna varje dag morgon och kväll.
Jag önskar dig stort lycka till, för det är otroligt hjälpsamt när det väl sitter och det kommer du att fixa
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
-
Tina-Stina
Hej!
Jag hade precis samma problem med att inte orka längre..Och när magen växte och innan den "sjönk" blev det ännu värre!! Orkade ett tag bara 15 sek!!
Men rätt som det var när magen sjunkit lite, bara vände det och tiden ökade och ökade..tillslut kunde jag flämtandas i tre minuter lätt! Bara träna och träna! Det gör god nytta!
Lycka till!
Jag hade precis samma problem med att inte orka längre..Och när magen växte och innan den "sjönk" blev det ännu värre!! Orkade ett tag bara 15 sek!!
Men rätt som det var när magen sjunkit lite, bara vände det och tiden ökade och ökade..tillslut kunde jag flämtandas i tre minuter lätt! Bara träna och träna! Det gör god nytta!
Lycka till!
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Ja d funkar bättre (är inte helt nöjd ännu - men övning ger färidighet eller hur heter d!) Men jag har varit så trött och inte alls orkat träna på läänge*frieda* skrev:emb: Fick du till flämtandningen
Måste verkligen ta tag i träningen igen. Har ju ännu tid kvar att ligga i
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Lillabror 2007
Lillasyster 2008