Sömnfnurra hos storebror

Skriv svar
kokos

Sömnfnurra hos storebror

Inlägg av kokos »

Vår stora kille, 2 år och 3 månader, har börjat krångla lite. På dagluren är han trögsomnad - får vagnas ordentligt för att inte rymma ur vagnen. Och så ligger han och säger "lill inte sova"... I lördags somnade han inte alls trots att han var i vagnen hela luren. Han var ett vrak resten av dagen...

Och igår när vi skulle gå och lägga oss hörde vi en rejäl duns från Adrians rum och sen små steg som sprang runt i hans rum. "OJ OJ, mamma mamma", ropade han. PAPPA kom springandes och gick in i rummet där han hittade sonen irrande runt i mörkret. "Adan sovit klart" - säger Adrian, men pappa tar honom och lägger tillbaka honom i sängen och solfjädrar rejält innan han går ut.

(Adrian har fortfarande spjälsäng och det är kolsvart i rummet, fattar inte hur han vågade hoppa ur!)

Vår kille som ääälskar att sova - vad sysslar han med? Finns det något vi kan göra förutom det vi gjort, så att vi inte spårar ur?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Gullegrisen :roll: :lol: Mycket avancerat att vid hans mogna ålder sova i vagn, måste jag säga! Kanske dags att låta honom lura i sängen i stället, och vara vaken i vagnen :?:

OJ OJ kan man verkligen säga när man utfört en sådan häpnadsväckande bragd (inte minst för honom själv, som antagligen inte hade en aning om hur det gick till. Plötsligt fann han sig uppe och måste ha dragit slutsatsen att det var morgon... Varför skulle han annars vara uppe på golvet och gå omkring) :lol:

Finns ingen anledning alls att spåra ur här. Pappa gjorde det enda raka och en gång är ingen gång. Händer det igen ska insatsen begränsas - kortare, ordlös, tydlig och snabb. Han är förmodligen inte vaken ens.

Klätterbehov kan föreligga! En liten repstege är aldrig fel :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kokos

Inlägg av kokos »

Han har en syskonvagn (brio duette) - stor och bred som han sover på mage i ute. Tycker att det är så härligt att han får sova ute i friska luften. Och så är vi mobila - jag kan ha barnen med mig och de kan sova överallt :D Jag ska lägga ut en bild på honom när han sover där, det är för ljuvligt att se. Men går det inte så går det inte, då får han sova i sin säng.

Ja han tyckte nog att det var rätt konstigt att han hade klättrat ur. Jag fick en känsla av att han gick i sömnen för jag hörde inte ett pip innan dunset kom.

Bör man sova utanför hans dörr på vakt även i natt? Eller ska vi bara förutsätta att det var en engångsföreteelse?

Vi pratade om repstege bara härom dagen. Nån som har ett tips på vart man kan köpa en sån?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Ikea har en bra repstege!

:D
kokos

Inlägg av kokos »

Gick in på IKEAs hemsida och såg att det finns att köpa där. Då blir jag tvungen att åka dit - jag som har IKEA-skräck...
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Klart det är skönt så länge han kan sova ute :wink: Tycker bara inte ni ska behöva vagna en så stor gosse :?: :!: Har vi tappat bort den betryggande ramsan :?:

Sova utanför hans dörr ska väl inte behövas :?: Aldrig, enligt min mening. Ramsa från sängen/utanför dörren, bokstavligen i förbigående, om och när det händer igen :wink:

IKEA-skräcken delar jag :oops: och brukar skicka barnen med bud :shock: :lol:
kokos

Inlägg av kokos »

:oops: Ja dagramsan den har nog försvunnit dessvärre. Kanske dags att återinföra. :!: Vagningen blev liksom till nu för att han inte skulle kunna ta sig ur vagnen. Ungefär som när man måste gå hem från lekplatsen med en kille som INTE vill gå hem: så stoppar man ner honom i farten och SPRINGER hem :lol: :lol: :lol: (ja det har hänt - nån gång för bra länge sedan...).
kokos

Inlägg av kokos »

:?: Angående ramsa, Anna, så har jag en fråga. Jag vill ha DIN ramsa. Jag ångrar så att jag inte tog den när vi kurade Adrian. Skulle vilja byta ramsa när jag inför ramsan åt lillebror. Vår ramsa är för lång - jag är så trött på den så jag står inte ut att höra min egen röst. Tror du att Adrian köper att vi byter ramsa eller kommer han att säga "OJOJ mamma" då? :lol: :lol:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Haha, jag förstår (språngmarschen) :lol: Kanske dags att införa säkerhetssele i vagnen - inte roligt men kan fungera med bilbältesvan ung man :?:

Bjuder så gärna på mina ramsor. Nattversionen går att mjukna ut, så att säga, medan dagvarianten är mera rakt på sak.

:arrow: NATT: "Go-natti me' sej, sov så gott!"

:arrow: DAG: "Sov så gott liten stund!"

Om han köper den :?: Han har inte så mycket att välja på, eller hur :lol: För varje OJOJ får du helt blankt servera en till... :wink:
kokos

Inlägg av kokos »

Då ska jag införa din ramsa för den är bara bäst! Önskar att ALLA fattar att den inte behöver vara mer komplicerad än så. Vi har värsta långramsan. Vill inte ens berätta :oops:

Jag får nog höra några OJ innan nya ramsan sitter, men det är väl kanske HUR man säger den som är viktig.

Adrian har förresten inte klättrat ur varken vagn eller säng sedan pappas rediga ingripande...
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"