Är min toleransnivå låg?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
lmm

Är min toleransnivå låg?

Inlägg av lmm »

Hej! :) Min äldsta dotter som är 2 år och 8 månader har alltid varit väldigt glad, livlig och fartig vilket ju är jättekul, tycker jag. Däremot så har hon också alltid varit lite för hårdhänt mot andra. När hennes lillasyster föddes, för drygt ett år sedan så klöste hon henne så fort hon fick tillfälle. Detta pågick i ungefär 8 månader innan hon började lugna ned sig. Efter det att hon fyllde två år så har hon sakta men säkert blivit mindre hårdhänt mot andra och förra helgen så lekte hon en hel kväll med en kompis utan att hon gjorde illa henne! Det var jättekul för alla! :lol: Hon har dock fortfarande kvar tendenser att putta och kivas främst med lillasyster. :( Jag vill än en gång poängtera att hon alltid är strålande glad när hon gör det, vilket jag tycker är lite konstigt. :?

Nu till mina frågor. Hur mycket ska jag tolerera? Jag menar att jag kan ju inte tolerera att hon gör illa lillasyster. Ska jag förvisa varje gång hon puttar/gör illa lillasyster? Sen undrar jag lite över det här med förvisning. Hur länge ska hon vara förvisad? Hon säger ju nämligen direkt att hon ska vara snäll och hon vet precis hur hon ska göra, stryka på kinden/krama. Hon säger redan på väg till rummet att hon ska vara snäll, ska hon ändå bli förvisad och i så fall hur länge? :? Jag är så tacksam för era svar! :)
Mamma till två underbara flickor födda i januari 2004 resp. juli 2005.
mia75

Inlägg av mia75 »

Snäll är hon alltid, även om hon ibland gör något som är dumt. Blanda inte in begrepp som snäll och dum överhuvudtaget. Säg -Ojdå! och var snabbt framme och visa med din hand om hennes hur man ska göra -klappa fint! och beröm när hon gör rätt! -Bra, nu klappar du jättefint på lillasyster! Hindra henne från att riva och knuffas. Du vet säker när det är "på gång", gå imellan då på en gång så att hon inte har chansen att skada sin syster. :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
mia75

Inlägg av mia75 »

glömde... låt henne också hjälpa dig med lillasyster, hämta ny blöja tex eller vad som nu kan behövas, så att hon känner att hon är delaktig och får ta hand om sin syster.
BILD
lmm

Inlägg av lmm »

Hej, och tack för svaret! :) Ända sedan hon var ca 1 år så har vi tagit handen och klappat och strykit och visat hur hon ska göra. Då, innan hon hade lillasyster, var det katten som var illa ute. Katten är fortfarande väldigt illa ute trots att vi TÅLMODIGT visat henne i ca 1 år och 8 månader hur hon ska göra! Räcker det fortfarande att fortsätta med det och när ska man i så fall ta till förvisning? :? Hjälp mig mer är du/ni snäll! Jag vill också säga att hon alltid varit väldigt delaktig i allt som har med lillasyster att göra! :)
mia75

Inlägg av mia75 »

Hmm, okej, förvisning är ju inget som ska användas ofta i alla fall...
Hur är det med den sociala delaktigheten då? Hjälper hon till med andra saker? Har sina sysslor att utföra? Är du noga med att berömma när hon gör rätt? :roll:
Hoppas fler kan ge dig svar! :D
BILD
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Imm!

Eftersom du har väl fungerande social delaktighet, och storasyster VET att man inte får slå (ni har ju använt er av "handen om handen" länge nu) :wink: så visst kan ni använda förvisning när det går överstyr! Det viktiga är att det inte missbrukas, och att det verkligen GER något!

Tala om för henne vad som gäller: "om du slår/puttar/klöser syster så får du inte vara med oss" Och OM dethänder, ta helt lugnt med storasyster till hennes rum, sätt henne i sängen och säg åt henne att där får hon sitta tills hon slutar med att slåss. Vänta utanför dörren, skriker hon öppnar du när hon tystnar, frågar om hon vill följa med och leka med lillasyster, tystnar hon och samtycker så tar du med henne och ni går in till syrran som hon får krama om och sedan är det bra! Inga mer diskussioner om vad som hänt, ingen skuld!

Tänk på att ge en varning innan du förvisar, så hon har chansen att själv rätta till, tänk på att vara lugn och inte skrika, tänk på försoningskramen :!:

Jag accepterar INGET våld bland mina barn, men såklart händer det ibland ändå i stridens hetta, glädjen är då när de självmant kramar om varandra och säger förlåt, utan att jag behöver ingripa! Då då får man lön för det arbete man lägger ner när de är små :!:

Lycka till med dina flickor
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
lmm

Inlägg av lmm »

Hej, och tack för svaren! :) Jag känner också att jag inte vill acceptera något "våld". Problemet är att hon alltid är en riktig retsticka. Det är för det mesta väldigt charmigt :lol: men då kommer ibland dom här tjuvnypen vilket jag inte vill acceptera :( . Jag tror ändå att jag, som ni säger, måste spara förvisningen tills den verkligen behövs och nöta på med att visa henne hur man stryker och kramar. Det finns kanske inget annat sätt, vad tror ni?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ja, ibland låter man verkligen som en trasig grammofonskiva och kan undra om man gör fel... Vissa saker verkar barn ha VÄLDIGT svårt att lära sig, medans andra saker fastnar otroligt fort :shock: Men det är bara att nöta, vara konsekvent och inte tappa tålamodet :!: Lättare sagt än gjort, jag vet :roll:
Lycka till
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
lmm

Inlägg av lmm »

Tack! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"