Plutten rädd för dammsugaren

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Kristin

Plutten rädd för dammsugaren

Inlägg av Kristin »

Hej!

Vad göra? Tog honom i famnen o försökte dammsuga med honom i famnen (tungt..), men han grät för det.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Se gråten/protesten som en fråga. Är dammsugaren farlig :?: Låt honom (i handling) konstatera att den faktiskt inte är någon varg. Så framhärda bara. Med handen om handen låter du honom "dammsuga" lite och verkligen fiska upp något skräp, som du berämmer honom för att han klarade, och så tackar du för hjälpen, sätter ner honom och "hör" inget vidare elände. Inta Attityden :!: Nästa gång jobbar han glatt. Eller åtminstone halvglatt :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kristin

Inlägg av Kristin »

Tack Anna! Tänkte att jag skulle göra något i den stilen faktiskt.

Ok, då sätter vi på dammsugaren igen då!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Och du som trode du kunde komma undan att dammsuga de närmaste månaderna... :lol: :lol:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Kristin

Inlägg av Kristin »

En rapport:

Då han är rätt tung, tog jag Baby Björnen och fortsatte att dammsauga. Han protesterade hela tiden... Känndes dock bra att jag inte avbröt. Jag vill ju lära honom att dammsugaren inte är farlig.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Hanna

Inlägg av Hanna »

Ett tips: Låt dammsugaren vara framme ett tag innan den ska användas, så att den finns synlig för "inspektion" i lugn takt för barnet.
Mina barn cirkulerade metodiskt runt dammsugaren länge i sina lära-gå-stolar och när vi körde igång var det ganska lungt :) Första gången var hemskt - har aldrig sett dem så skräckslagna :cry: Men som sagt, nu är det lungt - ingen gråt, men mycket intresserade förjer de med. Enda gångn numera som jag vet var jag har dem! :wink: :D
/Hanna
Mamma till Irma & Arvid f?dda maj -04
kokos

Inlägg av kokos »

Vår son är tvärtom helt galen i dammsugaren. Han slänger sig över den när han ser den och älskar att hjälpa till att dammsuga. Jag brukar ha den framme rätt ofta så han kanske har vant sig vid att se den (han brukar försöka dammsuga med den när den inte är på också, drar slangen fram och tillbaka).
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"