Hej
Adam har sovit bra på natten en lååång tid. Men nu har han några nätter (eller morgonnatten) i sträck, vaknat upp och gråtit och varit ledsen och arg om vartannat. Han har svårt att somna om.
Inatt såg det ut såhär:
Lägger sig i vanlig ordning kl 18.30
Vaknar till med ett skrik kl 4.30 - får omedelbart en pangramsa. Fortsätter med skriket.
Jag går in och lägger tillrätta och sätter på täcket (har aldrig gjort detta tidigare, men eftersom det var ett nytt sorts skrik, ville jag kolla läget), går snabbt ug igen med ramsan. Adam lugnar sig och är tyst. 4.45 börjar han prata för sig själv - håller på till 5.00 då han blir ledsen igen. Går upp och ner i gråtet (nu gör jag ingenting, eftersom jag tycker att han fått besked). Kl. 5.15 orkar inte jag höra mera på detta ledsna gråt vavat med glatt prat. Jag lägger igång musik. Adam är tyst och pratar omvartannat, blir iallafall lugnare av musiken. Jag hör att Adam håller på ännu 5.45, han pratar och gnäller till omvartannat. Jag somnar själv och vaknar av väckarklockan och Adam sover djupt när jag väcker honom 6.30.
Igår natt vaknade han till 2.30, då vaknade han också gråtandes, han fick en pangramsa och somnade om på ca 15min.
osv..
I övrigt så har det också gått ca två veckor då Adam vaknat upp (gråtandes) mellan 5.45 och 6.15 (morgon 6.30) jag brukar oftast sätta på musik eftersom jag tycker att ramsan stör på morgonen. Han blir nämligen vrålarg av ramsan och han brukar vara det tills det är morgon. Men om jag sätter på musik så är han lugn och kan bra slumra till en stund. Han har tidigare i perioder vaknat upp lite för tidigt, men han har inte gråtit som han gör nu!
Alltså vad tror ni detta kan vara?? Skall jag fortsätta som jag gör eller ger jag fel signaler då jag har på musik.. för på natten händer ju ingenting...
Tar tacksamt emot tips - för så här orkar ja inte att Adam ska ha d. Vill ha tillbax hans sköna nattsömn.
Kort summa av detta klotter:
1. Adam vaknar upp på natten och är ledsen
2. Adam vaknar upp för tidigt på morgonen och gråter
Hjälp!
ettåring med nattliga uppvak
ettåring med nattliga uppvak
son f?dd augusti 2005. Verktyg och standardmodell sedan f?dseln. Kurad efter kaos och sover numera 12 h!
Hej
En fråga.
Är du helt säker på att han är vaken när han skriker? Eller kan det vara så att du väcker honom med din pangramsa och att han egentligen bara är inne i en drömfas i sömnen?
Öva up ramsan. Ge honom en punktättande, upplysande ramsa som talar om att det fortfarande är natt. OM han är vaken förståss. Låt honom sedan vara. Sin ilska får han ta hand om själv. När/om han skulle bli ledsen och undra hur han ska göra för att komma till ro, då kan du ramsa igen, som på minnelse. Lite mjukare men lika punktsättande som tidigare.
Annars, kan du sätta på musiken utan att gå in i hans rum, eller utan att han ser dig? På något sätt ska han ju somna om och förstå att det inte är morgon. Underhållning från din sida, genom att springa in och buffa och eller ramsa för mycket brö undvikas. För på natten händer ingenting.
/LO
En fråga.
Är du helt säker på att han är vaken när han skriker? Eller kan det vara så att du väcker honom med din pangramsa och att han egentligen bara är inne i en drömfas i sömnen?
Öva up ramsan. Ge honom en punktättande, upplysande ramsa som talar om att det fortfarande är natt. OM han är vaken förståss. Låt honom sedan vara. Sin ilska får han ta hand om själv. När/om han skulle bli ledsen och undra hur han ska göra för att komma till ro, då kan du ramsa igen, som på minnelse. Lite mjukare men lika punktsättande som tidigare.
Annars, kan du sätta på musiken utan att gå in i hans rum, eller utan att han ser dig? På något sätt ska han ju somna om och förstå att det inte är morgon. Underhållning från din sida, genom att springa in och buffa och eller ramsa för mycket brö undvikas. För på natten händer ingenting.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
När vår son höll på med morgonuppvak märkte vi att han blev flyförbannad av pangramsan, men att en glad och hurtig ramsa gjorde susen. I synnerhet maken var barsk i rösten, och då blev svaret därefter!
Så mamma lekte lite med ramsan och kom på att en glad ton inte alls retade upp honom på samma sätt.
Ungen tänkte väl att "här försöker jag somna om, men är irriterad när det inte funkar och så kommer NI ännu och skäller på mej!".
Så skulle jag nog ha tänkt i hans situation också! 
Ungen tänkte väl att "här försöker jag somna om, men är irriterad när det inte funkar och så kommer NI ännu och skäller på mej!".
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006