Den viktiga vikten...

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Gäst

Den viktiga vikten...

Inlägg av Gäst »

Godmorgon, alla glada, pigga, gravida! :)

Jag funderar lite på detta med viktuppgång, om jag får:

Jag läste nu imorse i "mammapraktikan" att när man går in i vecka 26 (där är jag..), så är det normalt med en viktökning mellan 7-10 kg. Gulligt. Jag har ökat 11,5 jag... :roll:

Förra gången blev det 18 kg, och den här gången skulle jag ju vilja undvika det om det går, så jag...

:arrow: äter havregrynsgröt med egentillverkad blåbärssylt och så mjölk till, till frukost. Det håller hungern bra, och jag börjar 08.00 alla dagar förutom onsdag. Så jag måste ha i mig en stadig frukost, så att jag inte blir hungrig medan jag har lektion.

:arrow: väljer frukt och yoghurt som mellanmål

:arrow: äter bra, sund mat, har inga "nojjor" direkt; nötchocklad är gott, men det äter jag inte varje dag - snarare till helgen, och då i vettiga mängder...

... så jag tycker inte det är så väldigt mycket mer jag kan göra, när det gäller maten.

Foglossnignen är ett problem: jag har ingen motionsform som jag kan hålla mig till just nu: det räcker med en promenad i vårt köpcentra fram och tillbaka så har jag ont. Promenader är alltså inget alternativ. Grodsim har min BM förbjudit. vad återstår? Tips, någon? :roll: Skulle vilja röra på mig i någon form, men vilken är det?
olivia

Inlägg av olivia »

Har du provat att cykla? För vissa så fungerar ju det... Själv har jag tyvärr inte hittat någon konditionsträning som fungerat då jag haft foglossning och jag gick upp ca 18kg med första barnet och ca 19kg med andra. Har även läst om att vissa kan simma, men utan bentag då, med någon sorts platta mellan benen(?).
Sommarbebis -08
Gäst

Inlägg av Gäst »

:!: Motionscykling fick jag som råd också, under graviditeten. Fick diagnosen "nästan foglossning". Motionscyklade gjorde jag nog ca 1 gång... :roll: .

Jag gick också upp 17 eller 18 kg! Fast nu är jag lika jobbigt mager som förut, trots grädddiet efter förlossningen... :?
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Jag gick upp 18 kg med båda pojkarna. Vägde 6 kg mindre efter första pojken men slutade ändå på 18 kg +. Räknar med 18 kg igen :lol: .

Jag gick på vattengymnastik och valde bort de övningar som gjorde ont (nästan ingen övning). Det var gympa med alla möjliga plattor och rör mellan benen,hur rolig motionsform som helst! Den var anpassad för gravida. Kolla upp det Päivi :wink: ! Annars kanske ryggsim med lite bensprattel kan funka, det är väldigt skönt att ligga/träna i vatten när man går upp, upp, upp i vikt.
Hemmagympa/styrketräning med väl anpassade övningar?

Jag har hört att man absolut inte ska dammsuga vid foglossning :shock: :lol: !

/ Mamman till sönerna :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Se där ja, engagerade Kvinnor med magar - sånt gillar vi... 8)

Vattengympa hade jag förra gången som motionsform en gång i veckan - det var kul. Det var på kvällstid - så jag skall kolla hur det är med det den här gången.

Dammsuga får man verkligen inte , så synd Ola... :P

Men detta med cykling var nytt! Får man det ifall man har foglossning? :roll: Skall genast undersöka saken närmare...

18 kg även den här gången..? :shock: Huga. NÅ, det är bara att rätta sig i ledet om det skall vara så - jag gjorde mig ju av med dem förra gången, så.. :roll: Och det är trösterikt att läsa att "det inte är bara jag.." :wink:
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Vad sägs om lite yoga? Ja, i den mån man kan såklart :lol: Mammayoga finns lite här och var. Faktiskt konditionskrävande med! :shock:
vatten träning för gravida finns ju!

Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Gäst

Inlägg av Gäst »

Låter spännande Tina-Stina! :D

Nu har jag ju fått massvis med matnyttiga tips här - skall genast undersöka om inte en av mina gravidböcker hade några mammayogaövningar, samt skriva på "att fråga" listan till min BM om jag får cykla... :wink:

Tack, alla! :)
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Styrketräning är jättebra på många sätt. Styrka, hållningm.m. Har själv tänkt att jag ska komma igång nu efter sommaren...känner att hållningen blir sämre och sämre och nacke/axlar tar stryk av det. Man bör ju i så fall fråga en tränare så man får ett pass anpassat till gravida.

Gällande vikten så verkar man hålla sig runt samma summa och det varierar så oerhört från person till person. Har kompisar som varit ganska stora och enbart gått upp 8 kg. Och det är inte det att de ätit annorlunda än mig som gått upp 14-17 kg. Vi får väl se vad det blir denna gången. :wink:

Sköt om er alla :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Susanne* skrev:Styrketräning är jättebra på många sätt. Styrka, hållningm.m.
Ja, styrketräning är bra, men jag blev avrådd av min läkare pga foglossningen, all belastning, om så bara på armarna, skulle undvikas vid foglossning :cry: Hon sa att det fanns tyvärr inget att göra, bara vila... Och försöka undvika att gå i trappor, det var det värsta man kunde göra. Det här stillasittandet gör ju också att man lättare ökar i vikt också, för äta måste man ju :wink:

Trösten är ju att det går över i alla fall!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Så himla olika de säger. Min barnmorska sade till mig (hade problem vid barn nr 2...inga ännu) att jag kan göra allt det som känns OK. Hon menade på att det finns inget som kan förvärra det utan det "var som det var". Jag frågade för att min fd kollegas fru hade så stora problem så hon fick opereras efter sin sista förlossning och jag var därför orolig att jag skulle förvärra det.

Så jag körde på och efter några veckor blev det mycket bättre.

Jaja, vem vet. :D

Just nu äter jag lakrits i alla fall och jag har med all säkerhet passerat 50 g...

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
J och Å

Inlägg av J och Å »

Ja här har du en som gått upp mkt och haft vidrig foglossning.
nästan 30 kg med Karl, slutade väga mig så jag vet faktiskt inte.
nu 25 kg med Mina och Lisen, då försvann 10 kg 2 dagar efter förlossningen.

Till foglossningen. Har gått igenom det mesta, kan rada upp för och nackdelar
sjukgymnastik under grav - bra om det inte gör ont, superenkla övningar, typ ligg på rygg, om du kan och ha fötterna i golvet och lyft på hälarna. På den nivån. Efter, så mkt du orkar och det inte gör ont.
akupunktur hos sjukvården - Absolut inte. Var jätte noga med om de är utbildade eller ej. Oftast har de en lite kort utbildning på några lektioner. och då kan det vara direkt farligt, de vet ju inte vad de pysslar med.
cykla- ja, om du orkar och det inte gör ont.
kiropraktor- nej, absolut ingen manipulation, direkt dumt, förvärrar.
simma/bassäng- inte bra, om du inte bara flyter runt.
naprapat - ja, om de inte manipulerar. El och ultravågor.
akupunktur efter förlossning- jättebra om personen har TCM utbildning.

alla hjälpmedel du kan få, kryckor, rullstol, tryckavlastande liggunderlag, duschstol, dynor att sitta på. Hör med din arbetsteraupeut.

Gör aldrig ngt som gör ont. Gör aldrig sådant du vet får ont av dagen efter.

Tyvärr så finns det inte så mkt man kan göra.

jag har testat allt. Har t o m varit på magnetröntgen. Naprapaten hjälper mest. Får el och ultravågor samt massage. Det är ju de små musklerna, nerver, leder och sånt som blivit kassa. Det är det som gör ont.

Hoppas du kunde få ngn hjälp. Och vikten är det inte så mkt man kan göra ngt åt, man kan ju inte sluta äta.

kram
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej J och Å!

Ja, man kan ju lugnt säga att du har haft det hundra gånger värre än jag någonsin. :shock: Jag har två "fläckar" på varsin sida om korsryggen som gör ont - riktigt rejält ont - ifall jag överanstränger mig - då är det bara att slänga sig på värmedynan, men kryckor har jag inte behövt - än i alla fall.

Jag har ett stödbälte som jag köte från min BM, den är jättebra! :) Jag har på mig den jämt när jag undervisar, och mycket annars också. Jag har för mig att min BM förbjöd cykling, men jag skall dubbelkolla med henne nu på torsdag, då jag skall träffa henne.

De övningar som finns i mammapraktikan tyckte jag var väldigt bra ett tag, nu har jag haft paus med dem eftersom jag fick så väldigt ont av att göra en del av dem, och som du mycket riktigt skriver ska man ju inte göra sådant som man får ont av. Ska kolla även detta med henne på torsdag.

Vad gäller vikten, så resonerar jag så här:

Förra gången upp 18 kg. Nio av dem försvann under BB-veckan. Resten var det hårt arbete att göra sig av med, i slutet av januari, när Hugo var åtta månder, var jag åter normalviktig. Så klart önskar man att det inte blev lika mycket den här gången. Jag tyckte så illa om att bli fotad de där första månaderna - tyckte jag såg ut som ett monster - och vem vill känna/må så? :?

Den här gången är det ju inte så självklart att man kan bara lägga bebisen i vagnen och gå ut och ta en rask promenad - det blir ju mera på Hugos villkor. Han ska orka hänga med. :idea:

Och så blir jag så frustererad över orättvisan i viktökningen, om man nu får gnälla lite: under veckan tillåter man sig inget extra alls, äter bara vettig sund mat och så. Sedan till helgen unnar man sig möjligen 100g av sin favorit chocklad som lördagsmys, och genast går man upp ett halvt kilo. :evil: Fast man, handen på hjärtat, inte har avvikit från det normala ett dug mer än den chockladen, med förevändningen att "det är ju helg." :evil: Så det känns som om man kämpar och kämpar för att hålla vikten under kontroll, men får inget för det. :cry: Jag orkar inte lyssna på några förmaningar från BM - jag vet ju att jag sköter mig - så jag har sagt att jag sköter viktkontrollen själv. :!: Det kan låta nojjigt, men deras våg visar ju 1,5 kg mer än min - och min är ny och digital - och då blir jag bara ännu mer deprimerad om jag skall väga mig där. Klart att jag fattar att man väger mer med kläder på mitt på dan än på morgonen innan frukost med nakenvikt efter duschen... men ändå. :roll:

Skall nu sluta klaga, och gå och göra något konstruktivt, att andas, exempelvis. :P
father of sons

Päivi, bäckenövningen i Mammapraktikan fick jag absolut inte göra. Men vattengymnastik gick bra! Men, viktigt är att inte göra någonting som gör ont. Bra att stödbältet funkar, jag blev besviken..

Lyssna på din kropp, den talar tydligt om för dig om det är något du ska låta bli :wink: .

father of sons

/ Mamman till sönerna :lol:

J och Å

Inlägg av J och Å »

Tyvärr funkade inte bältet för mig heller. Vad skönt att det funkar för dig.

Det där med värmedyna, nja egentligen inte så bra. Har du en inflammation i bäckenlederna, vilket man ofta får vid foglossning. Ja, då underhåller du bara den genom att värma. Egentligen är det bättre att kyla, men hur skönt är det då :shock:

Och det där med vikten, uscha ja. Hade 10 kg kvar när jag blev gravid med tvillingarna. Vill knappt titta på kort på mig själv. Men nån gång ska man väl bli normal. Problemet för mig är att jag inte kan motionera bort det, är glad om jag kan gå en liten kortis med Karl varje dag.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"