Jag har inte skrivit här tidigare men läst och fått många bra tips av er andra. Min tjej är 7 ½ månad och vi kurade henne för drygt 3 veckor sedan. Jag är förvånad hur bra det funkar. Plötsligt har jag och min man kvällarna för oss själva!
Nu till min fråga. Hitills har hon främst sovit dagslurarna i sin spjälsäng, men jag vill även att hon ska kunna sova i vagnen så att vi kan vara någon annanstans ibland vid sovtiderna. Vi hade bytt till sittdelen på Emmaljunga vagnen innan kuren och hon trivs jättebra i den. Passar bra vid lämning och hämtning av storebror vid förskolan. Funderade på att byta tillbaka till liggdelen för att hon skulle sova på magen men tänkte att snart kan hon ju ändå inte få plats i den och då skjuter man väl bara problemet (?) framför sig? Anyway, testade med sittvagnen, fastspänd i liggläge, i vår trädgård och det gick till slut. Tog ca 20 min första gången. (Vagnade, gungade till vagnen och gick därifrån, väntade ett tag, sedan samma procedur igen) Osäker om hon somnade "bra" eller av utmattning.. Andra gången tog det väl 10 min. Har sedan provat ute på annan plats och det tar minst 10 min innan hon kommer till ro. Gör jag fel eller tror ni bara jag ska fortsätta. I söndags var vi vid en lekplats vid em-luren med några vänner. Det gick inte alls! Hon vägrade och var jättearg (jag gav upp efter ca 15 min). Kanske var jag inte lika bestämd - kände mig lite bevakad...vilket jag väl skulle struntat i... Vi var inte så långt hemifrån så hon fick sova i sin säng istället.
Vad tycker ni? Ska jag fortsätta träna i sittvagnen (liggande) eller borde jag byta. Kan tillägga att vi snart ska åka iväg en vecka till mina föräldrar där det det visserligen finns spjälsäng för de flesta sovpassen men hon skulle behöva sova i vagn när vi hälsar på hos folk.
Tacksam för era synpunkter!
Sova i sittvagn ute?
Hej
Det är många som kör lurar i vagn på rygg ute. Men vi är flera som har valt att bara ha enstaka korta lurar på det viset.
Men som du skriver själv så handlar det ju väldigt mycket om ens egna attityd. Ska hon självklart sova i vagnen, så kommer hon att göra det. Frågar du henne (i handling) om hon tänker sova i vagnen på lekplatsen, så svarar hon nog med att inte sova.
I det fallet var jag svag. hade ingen attityd och klarade inte av att lämna vagnen i fred, vilket gjorde att Vera kände sig övervakad, viket i sin tur gjorde att hon inte somnade. Det har jag ju fattat långt senare, men så var det.
Hon sov inne. Var vi iväg, så sov hon om hon somnade
, annars tog jag igen det med marginalkvartar senare.
Du bestämmer, men du måste bestämma dig!
/LO
Det är många som kör lurar i vagn på rygg ute. Men vi är flera som har valt att bara ha enstaka korta lurar på det viset.
Men som du skriver själv så handlar det ju väldigt mycket om ens egna attityd. Ska hon självklart sova i vagnen, så kommer hon att göra det. Frågar du henne (i handling) om hon tänker sova i vagnen på lekplatsen, så svarar hon nog med att inte sova.
I det fallet var jag svag. hade ingen attityd och klarade inte av att lämna vagnen i fred, vilket gjorde att Vera kände sig övervakad, viket i sin tur gjorde att hon inte somnade. Det har jag ju fattat långt senare, men så var det.
Hon sov inne. Var vi iväg, så sov hon om hon somnade
Du bestämmer, men du måste bestämma dig!
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum