schema för 2mån
schema för 2mån
hejsan har nu fått till ett schema, undrar om det verkar bra
min son är 2 månader imorgon
7-8.30 "mat" (matas inom timmen)
8.30-10.30 sova
10.30-12 mat
12-14 sova
14-16 mat
16-17.30 sova
17.30 -20 mat
kl 19.00 sova 5-10 min
eller borde jag ta 20 minutaren och förlänga vaken tid till 20 .30??
tycker oftast han blir piggare efter 5 el 10 min lur än 20 minutaren
min son är 2 månader imorgon
7-8.30 "mat" (matas inom timmen)
8.30-10.30 sova
10.30-12 mat
12-14 sova
14-16 mat
16-17.30 sova
17.30 -20 mat
kl 19.00 sova 5-10 min
eller borde jag ta 20 minutaren och förlänga vaken tid till 20 .30??
tycker oftast han blir piggare efter 5 el 10 min lur än 20 minutaren
barn födda 04/06/08
Hej T.P.!
Vi kör också 07-20. Men jag tycker att du ska förbereda för marginal vid vakenpassen för jag upplever med sonen, nyss fyllda 2 mån, att det har gått väldigt fort från att "bara" orka vara vaken 1.30-1.45 till att faktiskt orka 2 timmar varje pass. Enl AW bör de klara 8 timmars vakentid. Vi har gått från 7,5 tim till 8 på 2 veckor nu. Och då är han oftast g ä r n a vaken
och inte lika svår att h å l l a vaken som tidigare.
Jag försökte mig på att sätta ett schema redan vid 5 v ålder men det har varit lite flytande mellan 12 och 18 eftersom vi inte riktigt kom överens. Men nu verkar det sitta rätt hyfsat. Vet inte hur du upplever de långa dagslurarna men våra stökade ju längre dagen gick. Så jag anpassade det därefter och då blev det så här:
7-9 vaken 1
9-11.15 sov 1 (sömntuta, väcker oftast...)
11.15-13 vaken 2
13-14.30 sov 2
14.30-16.30 vaken 3
16.30-17.30 sov 3 (vaknar ofta efter 1 h just
)
17.30-20 vaken 4
21.30 nattslurk (skall bort om inte nattmålet flyttas med automatik den närmaste veckan, tendenser finns)
03.30 nattmål
Utnyttjar ofta marg kvartar framåt på vaken 2, sov 2, vaken 3 och sov 3.
Varma hälsningar
Carin
Vi kör också 07-20. Men jag tycker att du ska förbereda för marginal vid vakenpassen för jag upplever med sonen, nyss fyllda 2 mån, att det har gått väldigt fort från att "bara" orka vara vaken 1.30-1.45 till att faktiskt orka 2 timmar varje pass. Enl AW bör de klara 8 timmars vakentid. Vi har gått från 7,5 tim till 8 på 2 veckor nu. Och då är han oftast g ä r n a vaken
Jag försökte mig på att sätta ett schema redan vid 5 v ålder men det har varit lite flytande mellan 12 och 18 eftersom vi inte riktigt kom överens. Men nu verkar det sitta rätt hyfsat. Vet inte hur du upplever de långa dagslurarna men våra stökade ju längre dagen gick. Så jag anpassade det därefter och då blev det så här:
7-9 vaken 1
9-11.15 sov 1 (sömntuta, väcker oftast...)
11.15-13 vaken 2
13-14.30 sov 2
14.30-16.30 vaken 3
16.30-17.30 sov 3 (vaknar ofta efter 1 h just
17.30-20 vaken 4
21.30 nattslurk (skall bort om inte nattmålet flyttas med automatik den närmaste veckan, tendenser finns)
03.30 nattmål
Utnyttjar ofta marg kvartar framåt på vaken 2, sov 2, vaken 3 och sov 3.
Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
tack carin för svar
hoppas oxå se ng förändring med att han ska hålla sej vaken lite längre..just nu är 1.5 timma ok.. ibland 1.45.. 2 timmar har hänt fåtal ggr (det hände oftare för ca 2 veckor sen att han orkade 2 ??
konstigt borde det inte vara tvärtom?!
sovapassen sov han oxå bättre då..nu blir det lite väl mkt vaknande i sovpassen tycker jag..tror ej det beror på för lite mat för när jag märkte att han började vilja öka mängden mat har jag gett tillägg ef amning..nu blir det bara tillägg på dagen och det går ner mkt
(ammar bara natten nu och morgon målet)
hoppas oxå se ng förändring med att han ska hålla sej vaken lite längre..just nu är 1.5 timma ok.. ibland 1.45.. 2 timmar har hänt fåtal ggr (det hände oftare för ca 2 veckor sen att han orkade 2 ??
konstigt borde det inte vara tvärtom?!
sovapassen sov han oxå bättre då..nu blir det lite väl mkt vaknande i sovpassen tycker jag..tror ej det beror på för lite mat för när jag märkte att han började vilja öka mängden mat har jag gett tillägg ef amning..nu blir det bara tillägg på dagen och det går ner mkt
(ammar bara natten nu och morgon målet)
barn födda 04/06/08
Schema för 2 mån
Hej T.P.
Jag kan inte förstå att det gått två månader sedan din son föddes! Jag följde som ivrig iakttakagare diskussionen i ert gäng av barnaväntare, och minns din förlossningsberättelse när den kom.
Ville bara säga att jag är mycket imponerad av hur du fått till ett schema redan nu, och hur jag blev inspirerad av att höra din story, för jag kommer inte att ha så lång mammaledighet och behöver få in vanorna ganska fort.
Mina frågor svarade du lite på i sista inlägget, men jag indrar: matar du på natten? Ungefär när? En eller fler gånger? Hur länge tänker du dig hålla på med det?
Tack för inspirationen och att du delar med dig av dina erfarenheter.
Jag kan inte förstå att det gått två månader sedan din son föddes! Jag följde som ivrig iakttakagare diskussionen i ert gäng av barnaväntare, och minns din förlossningsberättelse när den kom.
Ville bara säga att jag är mycket imponerad av hur du fått till ett schema redan nu, och hur jag blev inspirerad av att höra din story, för jag kommer inte att ha så lång mammaledighet och behöver få in vanorna ganska fort.
Mina frågor svarade du lite på i sista inlägget, men jag indrar: matar du på natten? Ungefär när? En eller fler gånger? Hur länge tänker du dig hålla på med det?
Tack för inspirationen och att du delar med dig av dina erfarenheter.
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Hej!
Du har nästan samma schema som vi har - men vi ger inte nån 5 eller 20-minuterslur sista vakenpasset utan lägger hellre på marginalkvart/halvtimme om det behövs.
För oss fungerar det där schemat bra: vi måste dock använda oss av marginalkvartar åt båda håll för att förlänga sovpassen på alla lurar utom den sista. 2 timmar vaken är stört omöjligt förutom sista vakenpasset.
Lycka till!
Du har nästan samma schema som vi har - men vi ger inte nån 5 eller 20-minuterslur sista vakenpasset utan lägger hellre på marginalkvart/halvtimme om det behövs.
För oss fungerar det där schemat bra: vi måste dock använda oss av marginalkvartar åt båda håll för att förlänga sovpassen på alla lurar utom den sista. 2 timmar vaken är stört omöjligt förutom sista vakenpasset.
Lycka till!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
hej alla..sen jag skrev sist är helt plötsligt 1.45 mkt lättare att få till på vaken tid
och 5 minutaren slopad på kvällen använder marginal kvartarna istället
nian, kul att du följde oss på barnaväntan
ser att du oxå ska ha när som helst
har du tränat profylaxen? och isåfall använt dej av den innan?
Har inte börjat sätta tiden för mat på natten ännu..ibland äts det en gång ibland 2 ska avakta och se lite denna veckan..
lycka till
hej kokos..läste din tråd..härligt att ha en man som hjälper till med nattvagning
min vaknar inte om så taket fallit in

nian, kul att du följde oss på barnaväntan
Har inte börjat sätta tiden för mat på natten ännu..ibland äts det en gång ibland 2 ska avakta och se lite denna veckan..
lycka till
hej kokos..läste din tråd..härligt att ha en man som hjälper till med nattvagning
barn födda 04/06/08
Hinner inte vara på forumet så mycket nuförtiden. Men här kommer Viktors schema!
7.30 God morgon
9.30 Sova 1,5 tim (nyss ändrat till 2 tim vakentid här)
11.00 Mat
13.00 Sova 2 tim
15 Mat
17.15 Sova 45 min
18.00-20.00 Kvällspass, oftast med 5-minutare ännu
Nattmål kl 4.
Nätterna funkar fint, vaknar oftast runt 07 och behöver kort påminnelse för att sova vidare. Sista dagsluren har han tröttat ut mig med, jag har envisats med 1,5 timme där men nu orkar jag inte trassla mer.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. 
Hej igen,
Tack för svaret och uppmuntran, TP. Jag har tränat lite profylax bara, men har bra kläm på de olika andningsteknikerna. Nu bara en vecka kvar till BF och jag ska friska upp minnet med när jag ska ta till vilken andning via BB igen när jag är klar på Forumet för idag, hade jag tänkt!
Jag fortsätter och följer er, och kommer säkert att be om råd och hjälp. Undrar om man kan markera alla de bästa inläggen, så att man lätt hittar dem när det blir kris? Tips någon? Finns det nån fiffig funktion inbyggd här?
Lycka till med fortsättningen, vi hörs!
Tack för svaret och uppmuntran, TP. Jag har tränat lite profylax bara, men har bra kläm på de olika andningsteknikerna. Nu bara en vecka kvar till BF och jag ska friska upp minnet med när jag ska ta till vilken andning via BB igen när jag är klar på Forumet för idag, hade jag tänkt!
Jag fortsätter och följer er, och kommer säkert att be om råd och hjälp. Undrar om man kan markera alla de bästa inläggen, så att man lätt hittar dem när det blir kris? Tips någon? Finns det nån fiffig funktion inbyggd här?
Lycka till med fortsättningen, vi hörs!
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
hej igen...har nu ändrat schemat till mer passande..
tänkte på nattslurken...vid ca 23 den flyttas bara bakåt nu då han ska klara 10 tim natt?!!och sen(vid 4 mån) om jag fattat rätt så slopas den rakt av eller ja, dras ihop till kvällsmål och blir en slurk innan sänggåendet
7-9 vaken
9-10.30 sova
10.30-12.30 vaken
12.30-14.30 sova
14.30-16.30 vaken
16.30-17.15 sova
17.15-19.30vaken
19.30- sova (21.30 slurk i sömnen) -07.00
Tack AnnaW
..vaknar fortfarande lika förvånad varje morgon över att han sover som en "prins"
fastän man inte bör vara förvånad 
tänkte på nattslurken...vid ca 23 den flyttas bara bakåt nu då han ska klara 10 tim natt?!!och sen(vid 4 mån) om jag fattat rätt så slopas den rakt av eller ja, dras ihop till kvällsmål och blir en slurk innan sänggåendet
7-9 vaken
9-10.30 sova
10.30-12.30 vaken
12.30-14.30 sova
14.30-16.30 vaken
16.30-17.15 sova
17.15-19.30vaken
19.30- sova (21.30 slurk i sömnen) -07.00
Tack AnnaW
barn födda 04/06/08