Vad göra?

Skriv svar
Gäst

Vad göra?

Inlägg av Gäst »

Hej,

Hanna (snart två) har på slutet vaknat några gånger redan vid 5. Pangramsa :arrow: somnar om till 6. Men sedan vaknar hon igen. :arrow: ny ramsa :arrow: hon tystnar, men somnar knappast om för 10 min-en kvart senare drar gnölet/gnället/argskriken/"mamma"/"välling"/"vovve" igång igen. Hittills har jag givit en ny ramsa (x1) då, varvid hon återigen tystnat. Och såhär håller vi på fram till godmorgon 07.15. Vad göra? Är det rätt att ramsa vid varje ny "omgång" även fast hon troligen inte somnat om emellan? Ramsan tar ju fint för stunden, men ger den för mycket underhållning?! Om jag inte ramsar så stegras bara klagan/frågorna.

Tips och tankar mottages tacksamt!

Ps. "ljud i huset" är jag inte så sugen på vid den här tiden, eftersom det ofelbart leder till att storebror vaknar (även om han inte klagar eller kommer upp, så vill jag ju att han skall få sin sömn!)

/Pea
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, lite mycket underhållning blir det allt, precis som du misstänker, dvs morgonen börjar ju i högsta grad :shock: när den inte alls ska :roll:

Ramsa som du gör vid 5 så hon somnar om.

Inskränk sedan gracerna nästa varv. Ge som upplysning om att morgonen INTE kommit än en enda ramseomgång, x4 (inte x1), gärna i glatt hurtig men väldigt bestämd ton. Sedan inget mer.

Lite musik kan du sätta på (utan sång) som om det vore för ditt eget höga nöjes skull, där DU ligger och somnar om.

Oavsett allt bär du dig åt vid "väckningen" som om hon hade sovit strålande underbart ända till MORGON och som om hon vore på det mest underbara humör :!:

Ge lilla minikuren tre sådana här morgnar och "hör" inga rop/reaktioner/frågor när du väl gett beskedet. Hon vet så väl vad som gäller nu. Hon behöver bara få det bekräftat ibland, och det gör icke-underhållningen, icke-för-tidiga-morgonen bäst :wink: Dvs på ren svenska passivitet, efter beskedet. Inga insatser alls.

Men insats i kolossalt stor stil när det väl är dags :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Anna för svar! Problemet har kommit och gått sedan jag skrev inlägget: några bra nätter, sedan någon mindre bra osv. Men nu känner jag mig trygg i hur jag skall göra och skall fixa till det här snarast! Tack!!!

/Pea
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: Rapport sedan, väl, va :wink: :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Japp! Tack för att du är ett så fantastiskt stöd i mitt föräldraskap Anna!

/Pea
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :oops: :lol: :oops: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"