vad hände?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
LisaB

vad hände?

Inlägg av LisaB »

Hej,

Är det någon som har ett gott råd till oss som står lite undrande över av vad som hänt vår 2-åring. Hon blev kurad när hon var 5 månader och har nästan alltid sovit gott hela natten i sin egen säng. Trots att vi har flackat en del och flyttat utomlands och tillbaka ett par gånger under hennes livstid har vi alltid lyckats få ordning på hennes sömn (det har varit vår första prioritet var vi än befunnit oss. Alltid egen säng i eget rum och nogranna rutiner). Hon har alltid varit en trygg liten tjej som har haft stor tillgång till båda sina föräldrar.

Men nu har det hänt något. Hon är fortfarande enkel att lägga. Hon somnar ofta snabbt i sin säng utan gnissel. Ibland ligger hon och babblar med nallen en stund men sen ganska snabbt tystnar det där inne. Hon har börjat vakna om nätterna och ropa efter oss. Hon gråter och låter förtvivlad. Ibland är hon bara ledsen för att täcket halkat av men ibland förtsår vi ingenting. Vi försöker oftast bara gå till hennes dörr och säga: "Det är fortfarande natt du kan sova vidare" och gå därifrån. Men de sista nätterna har hon ropat på oss igen efter någon timme. När hon vaknar på morgonen är allt frid och fröjd men det märks ju givetvis på dagen att hon är trött.

Jag vore så hiskeligt tacksam om någon kunde säga vad vi kan göra åt situationen. Jag får lite dåligt samvete eftersom jag nu tänker att vi kanske har härjat runt för mycket med henne och gjort henne orolig. Vi har på grund av pappans arbete flyttat så mycket. Nu har vi dock bott på samma ställe ganska länge.. och hennes rutiner och vardag har alltid kommit först. Hennes 3-månaders lillebror var hjärtligt välkommen och hon är så himla go mot honom jämt. Inget av avund har märkts. Vad kan det vara?

Tack och kram/Lisa
mamma till två små goingar födda 04 och 06.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Det händer mycket i litens, som inte är så liten längre, värld. Det hon gör är att ifrågasätta tingens ordning. Alla vaknar vi under natten. Oftast märker vi det inte ens, men ibland så vaknar vi till lite mer. Då kan man undra vad som hände och vad klockan är och är det verlkligen dags att vakna nu eller var det något ljud som väckte mig - inkräktare :shock: .

Det undrar kanske hon också. Hon vill ha betryggande svar = tydlig ramsa som lugnande, punktsättande talar om att det fortfarande är natt. Gör det från sängen om hon kan höra er därifrån, annars gå förbi hennes rum med ramsan. Stanna inte utanför och vänta på bekräftelse, det är ni som ska ge henne den.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
LisaB

Inlägg av LisaB »

Tack LO för ditt svar :D . Vi kämpar på. I natt var det oroligt, värre än någonsin. Hon kom inpromenerandes med kudde och täcke inte till oss. (Har aldrig hänt förr) och givetvis blev vi villrådiga. Vi blev inte särkilt övertygande och "punktsättande". Men det blir vi nog i natt om det händer igen..

/LB

PS Kollade in lilla Vera. Ett riktigt litet charmtroll!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Ja, kämpa på får ni göra - attityden är A och O. Alltså känslan i magen av att hon självklart behöver sin goda nattsömn. Det får ni inte tvivla på. Här är lite inspiration: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8026

Bara en fråga, hon har väl kvar sin spjälsäng?

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
LisaB

Inlägg av LisaB »

Ja, hon har kvar sin spjälsäng. Men vi har tagit bort gavel-spjället eftersom det blev lite vanskligt när hon vaknade och ville hoppa ur. Det känns tryggare att hon kan gå ur sängen själv utan klättring.

Jag har förstått att man ska vänta med att byta till stor säng därför såg vi det som en kompromiss att bara göra en liten justering med spjälsängen (för säkerhetens skull)

/LB
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Låter bra tycker jag.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
rebekka4

Pangramsa!!!

Inlägg av rebekka4 »

Hej,
Vill bara berätta att min erfarenhet med Rebekka som just fyllt två. Hon har också haft dessa plöstliga uppvaknanden efter att ha sovit hela natten i åt minstonde ett år. Kanske är det åldern? Och har flugit upp i sängen och ropat "MAMMA, MAMMA, upp och ståååååååååå". Och vrålgråtit.

Vi blev också jätteförvirrade och hade till och med uppe henne några nätter och gav henne välling - det var som att få ett spädbarn igen :?

MEN - det enda som har funkat för oss är PANGRAMSA. Vid minsta knyst tills det är koll på läget igen. Det tog ca en vecka. Nu kan hon vakna till och säga något, men hon somnar om igen av sig själv.

Lycka till
Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
LisaB

Inlägg av LisaB »

Tack du också för ditt svar. Här har det ramsats. Det har faktiskt redan blivit bättre. Peppar peppar... men nu har det gått två nätter då det varit hur lugnt som helst.

/Lisa
JC

Inlägg av JC »

Hej,
precis samma sak har hänt med min tvååring och vi blev också förvirrade och drog igång scener mitt i natten.Hon låter helt förtvivlad på natten och när vi kommer in så vil hon dricka, kissa....... Vi måste stoppa detta. Men nu fick jag ju bra råd på den här tråden.

Nu ska vi ramsa!!

/ JC

Två barn födda 02 och 04
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "