Kompletterande frågor om SHN-kuren - jätteglad för svar!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
asaerl

Kompletterande frågor om SHN-kuren - jätteglad för svar!

Inlägg av asaerl »

Hej!
Jag har läst Barnaboken noggrant, men det är fortfarande några saker jag inte fått klara för mig. Jag skulle bli jätteglad om Anna (eller någon annan som vet?) hade möjlighet att svara på det här:
1. Ska man redan under de första fyra veckorna, smekmånaden, köra standardmodellen med fyra stora mål mat på dagen och max två nattmål? Eller är det först femte veckan som man börjar med det?
2. Om bäbisen trots standardmodellen vill äta mer än två gånger på nätterna, har jag förstått det som att man ska vagna eller buffa till sömns istället för att amma. Men innebär det att man inte ska ha någon vagga eller spjälsäng utan ha barnvagnen som sovplats? Eller menar du att man ska lyfta över bäbisen från vaggan/spjälsängen till barnvagnen varje gång den vaknar och skriker på nätterna, och sedan lyfta tillbaka den till vaggan/spjälsängen? Det går ju isåfall på tvärs med tanken att inte lyfta upp ett skrikande barn på nätterna.
3. Går det lika bra att vagna som att buffa, eller är det kopplat till olika åldrar hos barnet? (Tex. att man vagnar de första månaderna, och sedan går över till att buffa?)
4. Om bäbisen efter smekmånaden vill använda bröstet som napp och suga titt som tätt trots standardmodellen, vad gör man då?
5. SHN-kuren förutsätter ett väldigt schemalagt liv. Måste man hålla sig hemma då, eller är det okej att åka på utflykter och hitta på andra saker samtidigt?
6. Vart ska barnet sova på dagtid? Går det bra vart som helst i hemmet eller ska det alltid vara nattens sovplats?
7. Om SHN-kuren går bra men det blir problem efter några veckor/månader igen, vad gör man då? Upprepar samma kur?
8. Läste i Barnaboken att man vid tre veckors ålder kan lägga barnet i barnvagnen och vagna när man vill ta bort ena nattmålet. Men innebär det att barnet från och med nu ska ha barnvagnen som sovplats permanent? Eller ska man bara använda vagnen under själva vagningen - först lyfta dit barnet för att kunna vagna och sedan lyfta tillbaka barnet när det har somnat om till vaggan? Slutligen: efter de tre nätterna då nattmålet förhoppningsvis är borta, ska man avskaffa barnvagnen som sovplats då och hålla sig till vaggan?

Jag har verkligen läst i dina böcker men inte blivit klok på detta, så jag vore jätteglad för svar!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

OJJJ!
Svarade dig precis i tråden där du efterlystes :shock:
Nåja, inte kan jag flytta heller.. :oops:
Nåväl, kolla där :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
asaerl

Tack för svar, men ändå ett par undringar

Inlägg av asaerl »

Hej, och tack snälla för era svar och ert engagemang!

Fortfarande är det dock ett par saker som jag inte fått klart för mig:
I många böcker, och i min manual till Emmaljunga barnvagnen, står det att man INTE ska använda barnvagnen som sovplats. Men enligt SHN-kuren ska man vagna till sömns om bäbisen vaknar på natten. Innebär det att man:
1. först lägger bäbisen att sova i vaggan och när den vaknar och skriker TILLFÄLLIGT lyfter över bäbisen till vagnen, för att sedan lägga tillbaka den i vaggan när den har somnat om? Eller innebär det att man...
2. först lägger bäbisen att sova i vaggan och när den vaknar och skriker lägger över bäbisen i vagnen och sedan låter den SOVA KVAR där resten av natten? Det går isåfall på tvärs med SHN-rådet att man inte ska lyfta upp ett skrikande barn på nätterna, så jag förstår inte riktigt.
Eller är det så att man...
3. under SHN-kuren använder barnvagnen som sovplats HELA TIDEN så man slipper lyfta upp bäbisen ur någon vagga/spjälsäng när den vaknar och det är dags att vagna?

Jätteglad för klarhet i vilket av de tre alternativen som gäller, och vad ni säger om att andra källor avråder bestämt från att använda barnvagnen som sovplats.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"