Fuskat....hur gör jag nu?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
sammyparents
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 15:23

Fuskat....hur gör jag nu?

Inlägg av sammyparents »

Hej alla vänliga!
Med risk för att få bannor från många håll så vågar jag mig ändå på att fråga... :oops:

Har kört standardmodellen sedan dotterns ankomst i april men hoppat över det där viktiga med nattsömnen med min "egen" version. :oops: :roll: (Helt fel svar jag vet men så är det nu och inget jag kan ändra på nu) Skruttan visade tidigt fina tendenser på natten och började med 8 och sedan 10 och snabbt 12 timmars natt.

Jaha, vad är problemet då? Jo, jag har behållt ett nattmål hela tiden, och detta har infallit efter 8 timmar varje natt. Hon har glufsat i sig snabbt och sedan raskt somnat om igen. Har haft schema på dagarna (som ibland har fallerat på kvällarna men inte farligt) men hon har själv fått "styra" lite (fel jag vet) beroende på när hon somnat på kvällarna. Hon har alltså sedan länge (typ 2 månader) hela tiden "velat" sova 12 timmar natt bara hon fått ett nattmål efter 8 timmar.

Nu när sommaren är över och sambon återgått till jobbet så måste vi upp på mornarna och jag har tider att passa med bla lite dagis för storebror. Det håller inte längre att skruttan får styra lite själv.

De senaste nätterna har (kommer väl som ett brev på posten eftersom man inte gjort standardmodellen fullt ut med att öka nätterna :oops: :roll: ) strulat lite ffa för att skruttan vänder över till rygg och inte tycker sig kunna somna om själv.
Jag vänder tillbaka henne när jag hör att hon vaknat (innan hon hojtar) och hon vänder sig tillbaka till rygg. Så där håller vi på tills jag ger upp (pga hennes alltför ihärdiga frågor) och ger henne sitt nattmål. (Inatt blev det 2 nattmål, har inte hänt sedan hon var ny här i världen)

Jag har kört vagning och ramsa på dagtid men aldrig behövt göra något nattetid innan och nu står jag lite handfallen. Hon har somnat om gott tidigare efter sitt nattmål men inte längre -alltså dags för förändring från min sida :!:

Med risk för att ha blivit långrandig - hur gör jag nu :?:
Hon sover i sin spjälis i vårt sovrum på natten och alla lurar i vagnen på dagen.
Ska jag köra ett par nätter med vagn på natten och vagna resp ramsa eller tar jag sängen och buffar :?:
Vill ju ha henne i sängen sedan nattetid men vagningen känns mer effektiv -den kan vi nu båda två. Får man liksom börja om sedan när man flyttar över dem och det sitter tro? Och kan hon ligga i samma rum som oss ff eller skall hon ut i eget under dessa "kurnätter"?

Och kör jag med 11 -12 timmars natt från början eller ska jag köra 10 först och ge ett nattmål och sedan 12. Hon är ju 4 månader nu och skall väl klara 12 på en gång egentligen om hon bara fått i sig tillräckligt under dagen?

Ja, det blev långt men jag ville ge lite bakgrund till det hela. Hoppas att någon kanske har någon input till mig.

Mvh mamman som just blivit påmind om hur jobbigt det är att inte få sova.....Zzzzzzzzzzzzzz
Föräldrar till Storebror 04, Lillasyster 06
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej sammyparents :D

Inte tycker jag du "syndat", du och lillan har mått bra, fått sova gott - vad mer kan man begära :?:
Nu vill du styra upp det hela, och det tror jag låter sig lätt göras, med de fina förutsättningar du har :!:

Nu klarar tjejen av 12 timmars natt, så det är lika bra du spikar det på en gång, och inte håller på och trixar med andra tider.
Det allra bästa är förstås att hon också får eget rum i samma veva, om du vill kan du köra "kurnätterna" i ditt sovrum, sen in till storebror, kanske :?:
(Vill inte kalla det kur egentligen, hon behöver bara hjälp att hoppa över ett nattmål...)
Visst kan du använda vagnen, du känner dig trygg med vagningen, så det blir nog bra. Efter några hela sovnätter flyttar du över henne i spjälisen :!: Så skulle jag ha gjort :wink:

GLÖM inte att ordna ett schema för henne dagtid också, då vet du att hon får sin beskärda del av mat och sömn under dagpassen, och slipper fundera på det under natten.

Hör av dig om du har mer funderingar :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
sammyparents
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 15:23

Inlägg av sammyparents »

Tack snälla Mia för svar. Wow, 5 småfolk i huset - du har rutin du! Sambons storebror har oxå 6 st varav 4 är riktigt stora numera.....Jag beundrar er!

Över till mig och skruttan - ja då kör vi i vagnen ett par nätter då - några ideér om ryggläget på natten :?:
Har läst andra trådar och där har man fått rådet att backa och låta dem komma på att somna själva - hur de än ligger vilket ju låter klokt - bara det att jag ju inte gjort så mkt på natten än - men det är väl bara att köra på med ramsan och vid kris vagning eller?
Ska jag lägga tillrätta först en gång kanske och sen inte mer om hon vänder sig igen - det kan väl lätt bli lite "roligt" annars kanske? Fast blir inte vagningen konstig om hon ligger på rygg (om jag nu måste ta till den)?

Jaja, lite rörigt blev det här igen :roll: :roll: men det beror väl på mina nu 3 :!: hackiga nätter. (Som ju snart är bättre..... :)

Ha det gott i solen.

Mvh mamman
Föräldrar till Storebror 04, Lillasyster 06
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

sammyparents skrev: Wow, 5 småfolk i huset - du har rutin du! -
:D :oops: Jo, men så små är ju inte alla längre, äldste gossen är 15 :shock:
Skulle aldrig ha kommit på tanken att föda så många barn, om jag inte haft AW och barnaboken när jag fick mina första barn! Men det ÄR inte jobbigt med barn, bara så himla roligt, så det är svårt att sluta :wink:

Såklart kommer det att gå fint det här, men precis som du skriver så är det svårt att vagna på rygg. Så när du vagnar, vänd tillbaka skruttan, lägg till rätta och vagna på :!: Vagnar du rejält, så blir det svårt att vända sig också. Sen (ganska fort!) tar ju ramsan över, och DÅ kan du avvakta!

Håller tummarna för er i natt :!: :thumbsup:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"