Kura 4-åring

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
fisen

Kura 4-åring

Inlägg av fisen »

Hej,

Vi har en 4-åring som inte har fått chansen att lära sig sova hela natten i sin säng. Han kommer in till oss på natten och både han och vi blir störda av varandra. Hans lillasyster hade förmånen att komma efter det att mamma hade läst barnaboken så hon sover som en stock i sitt eget rum. :D Jag har läst hur man kurar äldre och det ska nog inte vara några problem men jag undrar hur man framför det till barnet. "I natt behöver inte du komma in till oss" eller vadå? Hur säger jag till honom att han inte får komma till oss?

Vi håller på att renovera ett rum som ska bli syskonens gemensamma sedan men nu sover dom i varsitt. I sommar har vi bott i vår sommarstuga och då sov dom i samma rum utan problem. :D Ska vi ta SHN i samband med flytten till det gemensamma rummet eller ska vi köra på med det före?
Mamma till Hampus f?dd sept 02 och Vanja f?dd jan 05.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Det var länge sedan jag "såg dig" här :wink: Kommer ihåg hur jobbigt du hade det med flickan, men allt är väl o.k nu hoppas jag när hon vuxit till sig?

Det kan vara bra att köra kuren INNAN du flyttar ihop barnen, så allt är i lås, så att säga.
Det står en del här på forumet under shn-kuren för äldre barn, läs det!

Det du ska göra är att ge honom en kur på några nätter.

Han behöver sova 12 timmar natt, se till att han får det, och ha samma läggtid och samma gå-upp-tid varje dag, vardag som helg.
Se till att det är riktigt mörkt i rummet, skaffa mörkläggningsgardiner om du inte redan har det.

Under dagen pratar du då och då om att "-I natt ska du sova så gott HELA natten i din EGNA säng, DET blir skönt"
Plantera in det i huvudet på honom, med ett tryggt leende. Bestämt och självklart! Och lite sådär hemlighetsfullt sprudlande glatt! :wink:
Att säga "I natt behöver du inte komma in till oss" kan vara lurigt, för det låter tveksamt.

Första natten: Innan nattningen busar du och skojar med honom, så han är glad och på gott humör.
Du lägger honom, kort och odramatiskt med en liten ramsa.
Min är t.ex "Nu är det natt, nu ska vi sova"
Sedan sätter du dig på en stol utanför dörren.
VAD han än säger sedan, svarar du honom med ramsan, och inget annat. MÖJLIGEN "Det tittar vi på imorgon" följt av ramsan igen.
Sedan får du sitta där och ramsa, och ramsa, tills det är tyst.
Oavsett vad han säger.
GÅ INTE IN!
Kommer han upp ur sängen, led tillbaka honom direkt, ramsa och gå omedelbart ut igen.

Och så fortsätter du några kvällar, och du ska få se att det vänder!!

Visa ingen oro och ingen ilska. Bara genomför i en akt av självklarhet!

Är det kanske så att själva läggningen funkar bra? Att han somnar fint, men sedan vaknar i natten?
Då gäller det att hugga honom DIREKT, innan han hunnit lägga sig, med ett "Ojdå, du ska sova i DIN säng" Du leder honom tillbaka, stoppar om honom, och går direkt med ramsan, du kan behöva sätta dig på en stol utanför och köra ovanstående ramsning där mitt i natten.

Det tar några nätter, men ni kommer snart i hamn ska du se! :D

Lycka till!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
fisen

Inlägg av fisen »

:D Tack "anna"! Vá kul att det är någon som minns en här inne! Man det kanske beror på att jag terroriserade lite väl ett tag. :oops:

Ja, lilltjejen mår bra. För bara ett tag sedan var det en barnläkare som sa att "hon justerade nog bara vikten i förhållande till längden då". Hon vägde ju 4,6 kg när hon föddes och var bara 48 cm lång. Vi kallade henne "Sumo" till en början. :D

Ja, läggningen med "Grabben" är aldrig några problem. Det är när han vaknar på natten som han knallar in. Det var just det där med hur man framför det till honom att han ska stanna i sin säng på natten. Det gäller ju att få det till nåt positivt. :D Dina tips var jättebra! Tack! :D
Mamma till Hampus f?dd sept 02 och Vanja f?dd jan 05.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "