OK, du är online BRA!
Nu skall här jobbas

!
Kan ett matschema enl följande passa månne?
07 God morgon (om ni vill att det skall vara morgon då dvs?) och mål nr 1
10 mål nr 2
13 el 14 mål nr 3 (det beror på hur han sover omkring denna tid)
16 el 17 mål 4
Hm....nu blir jag osäker......
Egentligen skall man väl klara sig på 4 riktiga mål och en nattslurk 30 min innan natti natti....
20 mål 5
21.30 nattslurken
Hm..jag klurar.... Det är ju det att ni lägger plutten lite väl sent (OBS! Min åsikt tänk på det

). Finns det något skäl? T ex att pappa jobbar sent och vill hinna träffa sonen? Eller har det bara blivit så?
Kan man säga att ni har natt mellan 22-07? Det blir 9 h nattsömn. Hm....Jag kan bara jämföra med vår son. Han var ju nästan 3 månader när vi började med kuren. Vi kom på att vi lade honom för sent om kvällarna. Det kunde bli alltifrån 20.00-21.30

. Han var ALLTID kinkig på kvällarna. Inte så konstigt så här med facit i hand - han var ju TRÖTT

!!! Det var JÄTTESVÅRT att få till en kvällslur vid 18 som han så väl behövde. Hur fungerar det för er? Enl AW kan ju en 3 månaders bebis klara 10 h nattsömn. När allt satt för oss så klarade vår son 12 h nattsömn (definitivt vara han 4 mån då, kanske lite yngre).
Innan jag satte ett schema för plutten så analyserade jag hans rytm under en vecka. Kom då fram till hur länge han kunde vara vaken mellan sovpassen och ungefär hur länge han sov varje gång. Så här har hans sovschema sett ut ett bra tag:
19-07 nattsömn
08.45-09.15 fm-lur
11.30-14 middagslur
16-16.30 em-lur
Mat äter han
07
10
14 (tack vare den långa luren)
17
18.30 nattslurk
Vår son får flaskmat, sedan jul Baby Semp plus och han äter 200-250 ml vid varje mål.
Jag ser att en utav mina viktigaste uppgifter är att HÅLLA mat och sovtiderna för då vet jag att han får en balanserad dag och en god nattsömn.
Det är också viktigt att man inte låter de sova för mycket på dagen då störs också nattsömnen. Vår plutt sover 3,5 h på dagen och
egentligen skall han väl bara ha 3 h vid 5 mån ålder, men än så länge verkar han behöva ha det så då fortsätter vi. Vid 3 och 4 mån ålder skall de ha enl AW 15,5 h per DYGN.
A o O har varit att ALLTID, ALLTID, ALLTID plockat upp honom 06.45/07.00/07.15 varje morgon OAVSETT hur natten har varit (om man har morgon vid 07 förstås..). DÅ är det MYCKET lättare att lägga honom under dagen vid samma tidpunkter och inför natten.
Sitt med papper och penna och räkna på det här med schema

.
Oj, vad långt det här blev..

Har du fått någon hjälp?
Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06