Snart 3 mån. - frågor om standardmodell och s&ou

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MoM

Snart 3 mån. - frågor om standardmodell och s&ou

Inlägg av MoM »

Jag använder mig av verktygen för fullt på vår snart 3 månaders son och det mesta fungerar alldeles utmärkt. Dock så har jag svårt att få det så att det går 4 timmar mellan matningarna. Han är hungrig efter ungefär 3 timmar redan och då använder jag mig ändå av standardmodellen. Först mat, sen byte och umgänge och sen truga mer mat igen. Oftast så äter han (han flaskmatas) mellan 160 och 200ml första omgången och vid trugningen så kan han ibland äta upp till 110 ml. till... men sen är det stopp. Men sen är han ändå hungrig igen om ung. 3 timmar. Detta gör att jag inte får till något riktigt schema. Frustrerande! :?

Har någon annan haft detta problemet? Är det någon som vet om jag kan börja ge honom Baby Plus (lättare variant av välling, från 4 månader) snart? Eller ska jag ge honom mat så ofta han vill? Han sover gott på nätterna. Vi har nattning kl. 22.00 och oftast är det bara till att lägga honom i sängen och ibland buffa lite i rumpan. Sen sover han fram till 04.00 då jag ammar honom en kortis (kan nog skippa detta men det har bara blivit så eftersom att det är enda gången på dygnet jag ammar) och sen sover han till 07.00 ung.då jag försöker börja dagen. Uppenbarligen äter han tillräckligt på dagen för han behöver inte flaskan på natten. Men hur ska jag få honom att hålla sig mätt längre stunder på dagen? Han äter bra mycket mer än den litern som jag läst om nånstans i Barnboken..

Många frågor... Hoppas på kloka svar!! :D
Mamma till tv? barn, dec 2002 och okt 2004. Anv?nder verktygen f?r fullt. Lillebror sover snart b?ttre ?n storebror...
Kristin

Inlägg av Kristin »

Men MoM,

varför känner du att det måste gå 4 h mellan måltiderna :roll: ? Vi har alltid haft 3 h.... Det finns absoult ingen regel som säger när barn skall ha mat (ja, inte varannan timme förstås :wink: ). Kortare än var tredje timme låter "konstigt"... Kära nån, ge barnet mat oftare om han vill ha det. Baby Semp Plus kan du använda fr 4 månader. Annars kan du använda Baby Semp 2, vilket är fr 2 månader.

Nattmålet bort :wink: ! annars grundar ni en (o)vana... Vi tog bort nattmålet vid 2 mån och 3 v, dvs i samma veva vi började med kuren. Men det kräver ju mat, mera mat och ännu mera mat på DAGEN :D !

Good luck!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej igen,

hoppas verkligen du inte tar illa upp nu, men...

:?: Varför nattammar du om han inte visar på behovet? Jag kan förstå om du vill hålla kvar vid amningen, men går det inte på morgonen? Har kämpat med amning själv och slutade vid jul. Då sög han bara några minuter på morgonen och jag tyckte inte det var värt det :( .

:?: Du skriver att "du försöker göra morgon vid 07" . Aja baja MoM :evil: :wink: , en kvart innan eller en kvart efter 07 är det som gäller! Allt för att få en sådan balanserad dag som möjligt. Gör man ena dagen 07 och andra dagen 08 så ställer det till schemat för resten av dagen. Eller hur?

Kram igen
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
MoM

Inlägg av MoM »

Det har du ju så rätt i... :oops: Har liksom bara tagit för givet att det ska vara 4 timmar eftersom att det är så det är upplagt enligt Barnaboken. Problemet är ju att han är gladeligen vaken i 2 timmar, sover sedan ung. 1 timma och vill sen börja om igen med maten. Jag är inte orolig för att han ska få tillräckligt med mat, det får han! Men däremot undrar jag hur jag han ska få tillräckligt med sömn. Dessutom blir det ett himla hattande med sömn om han bara sover 1 timma åt gången... Skulle verkligen behöva hjälp med ett fungerande schema... Vill ju så gärna ha koll på dagen eftersom att vi även har en storebror att ta hänsyn till...

Tycker du att vi ska ta bort nattmålet? Jag har bara inte brytt mig om det, trodde inte man kunde "kura" förrän barnet var 4 månader ungefär... Men ramsan är det väl för tidigt för, eller?
Mamma till tv? barn, dec 2002 och okt 2004. Anv?nder verktygen f?r fullt. Lillebror sover snart b?ttre ?n storebror...
MoM

Inlägg av MoM »

Nej, jag tar absolut inte illa upp! Tvärtom, jag vill ju få ordning på lillens och min dag nu! Vet bara inte hur det ska gå till när jag inte får till nån lång sömn... Ska fundera på ett schema som är ställt efter honom (dvs 3-3½ timmars intervall och inte 4 bara för att det "ska" vara så...) och kör igång ordentligt när jag känner att schemat passar honom!

Är tacksam för alla tips såklart! :D
Kristin

Inlägg av Kristin »

OK, du är online BRA!

Nu skall här jobbas :D !

Kan ett matschema enl följande passa månne?

07 God morgon (om ni vill att det skall vara morgon då dvs?) och mål nr 1
10 mål nr 2
13 el 14 mål nr 3 (det beror på hur han sover omkring denna tid)
16 el 17 mål 4
Hm....nu blir jag osäker......
Egentligen skall man väl klara sig på 4 riktiga mål och en nattslurk 30 min innan natti natti....
20 mål 5
21.30 nattslurken

Hm..jag klurar.... Det är ju det att ni lägger plutten lite väl sent (OBS! Min åsikt tänk på det :wink: ). Finns det något skäl? T ex att pappa jobbar sent och vill hinna träffa sonen? Eller har det bara blivit så?

Kan man säga att ni har natt mellan 22-07? Det blir 9 h nattsömn. Hm....Jag kan bara jämföra med vår son. Han var ju nästan 3 månader när vi började med kuren. Vi kom på att vi lade honom för sent om kvällarna. Det kunde bli alltifrån 20.00-21.30 :oops: . Han var ALLTID kinkig på kvällarna. Inte så konstigt så här med facit i hand - han var ju TRÖTT :oops: !!! Det var JÄTTESVÅRT att få till en kvällslur vid 18 som han så väl behövde. Hur fungerar det för er? Enl AW kan ju en 3 månaders bebis klara 10 h nattsömn. När allt satt för oss så klarade vår son 12 h nattsömn (definitivt vara han 4 mån då, kanske lite yngre).

Innan jag satte ett schema för plutten så analyserade jag hans rytm under en vecka. Kom då fram till hur länge han kunde vara vaken mellan sovpassen och ungefär hur länge han sov varje gång. Så här har hans sovschema sett ut ett bra tag:

19-07 nattsömn
08.45-09.15 fm-lur
11.30-14 middagslur
16-16.30 em-lur

Mat äter han
07
10
14 (tack vare den långa luren)
17
18.30 nattslurk

Vår son får flaskmat, sedan jul Baby Semp plus och han äter 200-250 ml vid varje mål.

Jag ser att en utav mina viktigaste uppgifter är att HÅLLA mat och sovtiderna för då vet jag att han får en balanserad dag och en god nattsömn.

Det är också viktigt att man inte låter de sova för mycket på dagen då störs också nattsömnen. Vår plutt sover 3,5 h på dagen och egentligen skall han väl bara ha 3 h vid 5 mån ålder, men än så länge verkar han behöva ha det så då fortsätter vi. Vid 3 och 4 mån ålder skall de ha enl AW 15,5 h per DYGN.

A o O har varit att ALLTID, ALLTID, ALLTID plockat upp honom 06.45/07.00/07.15 varje morgon OAVSETT hur natten har varit (om man har morgon vid 07 förstås..). DÅ är det MYCKET lättare att lägga honom under dagen vid samma tidpunkter och inför natten.

Sitt med papper och penna och räkna på det här med schema :D .

Oj, vad långt det här blev.. :oops: Har du fått någon hjälp?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"