Nattkonsert! Vad gör jag för fel?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Hannapanna

Nattkonsert! Vad gör jag för fel?

Inlägg av Hannapanna »

Hej!

Har en 4,5 v bebis som jag började kolla vilka tider han hade av sig själv för en vecka sedan. Styrde upp lite grand efter några dagar så att det passar in oss och tvååringen hemma. Det är standardmodellen som gäller för annars var det matning var 20e minut... :?

Dagtid funkar det jättebra med lite vagning. Ätandet är ganska kinkigt på slutet för har glufsar i sig en massa luft som är så svårt att få ut. Går luftsväljandet över så småningom??? :shock: Storasyster hade inte det problemet.

Nu till dilemmat. I samma veva tänkte jag införa 6 h natt när jag ändå höll på. Trots fungerande vagning annars (inga vargar finns inom dessa väggar) håller han nu låda i 1,5 - 2h på natten! Som på dagen alltså! Jag fattar ingenting! :shock: Jag vagnar en stund, han har slutit ögonen precis, jag slutar. Han sover några minuter och vaknar sedan med höga toner. :evil: Vissa stunder måste jag vagna hela tiden för det är riktig konsert som inte går över av sig själv (har provat lite). Och så håller vi på hela tiden tills nån slår av en knapp och han somnar som en klubbad säl... Och jag med.

Har nu hållt på så här i 6 nätter och jag börjar bli grymt trött, säkert han med men han sover ju på dagen iaf. Vet att om man ger upp så tar det längre tid nästa gång så det har jag ingen lust med. Men vad ska jag göra för att bryta det här beteendet (mitt???). ](*,)

Snälla, nån med erfarenhet av detta, Hjälp!
Mamma till Ylva, född 26 juli 2004 och Isak, född 19 juli 2006.
Lena

Inlägg av Lena »

Tjena!

Grattis till barn nr 2 :!: Våra småttingar har nästan samma födelsedagar :lol:

Du skriver att du kollat hans tider ca en vecka och att du försökt få bort ett nattmål under 6 nätter. Samtidigt blir grabben ju en månad gammal först imorgon, så jag tycker att du har varit lite för snabb på att vagna bort ett nattmål. Jag tror därför att du ska backa bandet vad gäller nätterna. Kör på med standardmodellen, tuta i honom så mkt mat och socialt umgänge som det går enligt standardmodellens struktur, och vänta en liten tid, säg en vecka åtminstone, för att se om han tenderar att börja förlänga nattsömnen själv. Under tiden kan du läsa på om vagningstekniken, det finns flera aktuella trådar på temat. Om du sedan ändå behöver vagna bort ett nattmål kan du vara mer påläst och då undvika att ge upp projektet.
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Lena :wink: :D

:D GRATTIS till lille älsklingen :lol:

Kan det vara så att du lägger honom på rygg :?: Att han vaknar "efter ett par minuter" tyder på det, i mina öron.

Du ser att han "sluter ögonen"; kan det betyda att det inte heller är mörkt i rummet på natten :?:

Jag vill innerligen be dig införskaffa andningslarm, oavsett hur han ligger :!: Finns på förstasidan; man kan hyra eller köpa.

På mätt mage (bokstavligen :!: ) i mörkt svalt rum utan störande synintryck sover han sina sex timmar på ingen tid.

Men följ ändå Lenas råd :idea: Träna vagning med tyngd i vagnen, när du läst på :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hannapanna

Inlägg av Hannapanna »

Tack Lena och Anna!

Jag läste på om vagningen på trådarna här i närheten i går kväll. Vagnar betydligt mindre nu och det verkar fungera bättre.

Ja Anna, jag har haft honom på sidan iaf för jag har inte larm ännu. Men nu är det på gång. Har inte riktigt hajjat att man måste ha det om de ligger på sidan också. När han vaknat på sennatten har jag lagt över honom på mage för det är så han sover bäst har jag märkt. Det var en liten förbättring denna natt frågemässigt och tidsmässigt...

Ska jag alltså lägga ner 6h natt projektet för en vecka och sedan starta igen??? Tar det inte ännu längre tid då?, nu när jag ändå härdat ut så pass. Det kanske funkar i morgon, kan man ju hoppas...

Det är inte helt mörkt i rummet. Det är sommarnattens ljus som tar sig in i rummet. Och jag har böjt mig fram för att se om jag kan se en glimt av ett vaket öga. Det är inte särskillt ljust alltså tycker jag... Men jag kan vinkla ner persiennen så får vi se om det blir bättre.

En av anledningarna till att jag startat så tidigt med 6h natt det är att han väger ganska mycket och då tyckte jag, kanske felaktigt, att han skulle klara det. Sedan inser jag nu att jag gått på 4 veckor och inte en månad enligt födelse datum.

Kul Lena, med nästan samma födelse datum på de små rara liven!
Lena

Inlägg av Lena »

Hej igen!

Vad bra att vagningen fungerar bättre. Heja! :D Tekniken och känslan är ju a och o. Ja, du kanske kan fortsätta med nattprojektet meddetsamma om vagningen funkar, men jag inbillar mig att du även bör ha hunnit få lite koll på hans tendenser till tider så att du vet vad du siktar på för lämpligt klockslag. Känner du att du hunnit få en uppfattning om det? Annars kan du ju ta veckan till det.

Om grabben då samtidigt får chans att själv förlänga nätterna kan du kanske få som bonus längre nätter än sex timmar :wink: . Så har det varit med båda mina tjejer. När de vid månadsgränsen självmant började hoppa över första nattmålet kom nattsömnen ganska snabbt upp i 7-8 timmar. Det är som om de provade sig fram: först en natt med fem timmar sammanhängande sömn, sen en natt med sex, sen en natt med två nattmål enligt gamla rutiner, sen en natt med sju tim, sen en natt med åtta tim, sen en natt med sju tim, kanske ytterligare ett återfall med två nattmål, sen stabiliseras det.

En fördel med att slippa vagna bort det ena nattmålet är dessutom att du slipper ha ett fast klockslag i natten, vilket ju automatiskt innebär att du slipper att för tidigt införa fasta klockslag på nattning och dagslurarna. Det ger barnet möjlighet att känna sig fram och ytterligare visa sin rytm fram till tvåmånadersgränsen, dvs då du verkligen spikar tider, som då baseras på barnets rytm. Du styr alltså upp tillvaron med hjälp av standardmodellen, men låter barnet få utrymme att finna sin rytm. Ibland är en del kära föräldrar lite för ivriga på att styra upp med fasta tider för tidigt, tror jag. Jag upplever t ex att sömnrytmen ändras lite då nattsömnen blir längre. Min lilla tjej sov första månaden aldrig längre än till kl 07, nu sover hon gärna till mer än kl 08.
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
Hannapanna

Inlägg av Hannapanna »

Hej Lena!

Mja... Det är inte så mycket klockslag på natten då han får nattslurken mellan 23 och 24 och morgonmålet kl 06. Då har jag 1,5h på mig tills syster vaknar vid 07.30.

Det var inte alls lika höga frågor inatt och han somnade in några längre stunder under konserttimmen innan han slocknade helt.

Jag måste säga att jag är lite konfys över hur man får ihop det med en tvååring också. Det skulle vara intressant om du skrev vad du har för schema eller riktlinjer över dagen. Jag skriver ner mitt och vore glad för lite åsikter!

06.00 Isak vaknar, mat mm
07.30 Isak somnar, Ylva upp
10.00 Isak mat
11.00 Ylva och jag mat. Isak tittar på
12.00 Isak o Ylva sover middag. Jag med ibland...
13.30 Ylva upp
15.00 Isak mat, Ylva mellis
17.00 Isak somnar
18.00 middag
19.30 Ylva somnar natt
20.00 Isak mat
21.30 Isak somnar
23.00 Isak nattslurk
23.30-24.00 Isak somnar
03-05 Isak vaknar någongång däremellan. Vagna.

Hm... när sover jag då? Är det därför jag är så trött? :sleep:

Som sagt, han är ganska stor (6 kg för en vecka sedan, hrm...) och äter som en häst och det tar låång tid... Så man är ju lite låst för storasyster aktiviteter.

Vad jag märkt med detta schema är att Isak följer det ganska bra. Jag satte det då jag märkte att han gillade att sova längre pass på em o kväll. Det dumma nu är att jag måste väcka honom för nattslurken, annars känns det riktigt bra. Klart man får justera om det inte funkar men jag måste ha lite struktur på dagen annars blir allt kaos.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag vill stärka dig i din känsla för vad som behöver och kan göras här. Det går mycket bra att etablera ett schema vid månadsgränsen med sex timmars natt, och när nu Standardmodellen fungerar så bra på dagarna ser jag ingen anledning för dig att vänta, speciellt inte som han ju är en gedigen liten tjockis... Om man säger :lol:

Så lycka till - skulle tro att det "bara" är lite vagningsteknik som behöver putsas upp. Träna med tyngd i vagnen :!:

Och försök mörklägga. Man kan hänga ett luftgenomsläpplig tystycke över suffletten/vagnen, om inte annat. Synintrycken, minsta lilla, sätter sprutt på lilla hjärnan. Då vaknar barnet till ordentligt, och det är så onödigt. Lilla skallen behöver vila den också. Ljud gör ingenting, men ljus gör.

Och så ska han förstås ha mätt mage, men det tycks han få :shock: spciellt som du ger honom så sen nattslurk. Försök dock korta ner den en smula, så den "känns" nattmål :wink: Sikta på tjugo minuter, högst 45 :idea:
Hannapanna

Inlägg av Hannapanna »

Hej och tack Anna!

Sufflett på och tygstycke över, coming up! Han ligger redan och tittar ut över kanten kortare stunder! :shock: Sumonacke eller nåt! Jag tycker "knycken" på vagningen är bra. Jag har ju nu en tid övat kanske för länge, på en ganska tung typ... Nu tar den bra.

Nu under dagen så har det bara behövts någon vagning men mestadels skak och solfjädern som jag upptäckte fungerade bra inatt. Och detta bara i mycket liten skala...

Jag skulle vara jätteglad om nattslurken bara tog 20 min men han släpper inte förrän efter 20-25, sedan behövs det bytas för det händer saker i den som han inte ska sova med. Å så nästa snuttomgång... Eller så ska det kinkas med rapning och trugning. :roll: Jag vill ju verkligen att han ska bli mätt så att inte hungern väcker honom. (Det räcker med vanan.)

Eller ska jag avbryta honom? Jag ska jobba på att få ner tiden lite, skulle behöva få sova lite själv känner jag...

Jag är imponerad över hur mycket han måste få i sig! Ylva åt från ena bröstet sedan var hon nöjd länge. Dock inte den här lilla skurken... Glufs!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Kolla bara så du kan hålla svalt i alla fall. Lätt klädsel, ingen tjock heltäckande pyjamas, tunt täcke/filt, öppet fönster...

Sikta på 45 min, tycker jag. Det är ett magiskt pass, som du vet. Du får snabba på med mellanakten :wink: Och hålla ett öga på klockan. Påfyllningen ska inkluderas i de 45 minuterna, annars tycker jag saklöst du kan bryta där :wink:

Mödrar har ett behov av att sova de också. Undras var det kom ifrån :roll: :shock: :?:

Hungern väcker honom inte. Det såg vi ju. Det är nog mer vanan. Små barn gör som vi lär dem. Han kan ställa frågor om alla möjliga saker. Skulle tro det är mera sällan som han försöker meddela att han håller på att svälta ihjäl :x :lol:

Bra att knycken sitter. Nu ska du bara precis lära dig sluta just när du tycker att "Aha! NU tar vagningen!" Då är det finito. Plus skak.

Och så ska du tänka: "Bara markera, dags att sova, här ska inte vagnas, det behövs inte alls. Bara markera." Slut. Och så skak och GÅ. Och tänk "ÅÅÅÅ vad det ska bli skönt att sova..." :lol:

Ack ja, Ylva var/är av en annan sort. Mat ska de ha i vilket fall. Man lär sig, till slut, att faktiskt inte jämföra HUR de små älsklingarna begår sina måltider - och annat, allt annat här i världen :!:
Lena

Inlägg av Lena »

Go´kväll!

Här sitter man alltför sent istället för att sova...

Du har fått massor av bra råd av Anna 8) så jag vill bara svara på din fundering om att få ihop tillvaron med storasystern; du undrade vad vi har för schema/riktlinjer. Nu är det så att jag lever i lyxen :lol: av att ha sambon hemma på semester plus pappaledighet för storstumpan tills lillstumpan fyller tio veckor, det var något vi planerade tidigt.

Stortjejen vaknar 7.30 och lägger sig 19.30 samt sover middag 12.30 till 14. Vi ser ett tydligt mönster hos lillstumpan att bygga ett schema på, så jag har nu börjat fundera lite på pusslandet i den kommande vardagen :wink: , på hur mkt jag ska styra in den lilla på gemensam tid för middagslur eller inte samt på hur lång hennes tredje och sista dagslur egentligen bör vara. Först tänkte jag att det är kanon om lillan sover första luren samtidigt som Tuva ensamleker samt andra luren samtidigt som Tuvas middagslur, för så har det varit ett par veckor tills för några dagar sedan då hon velat börja sin morgon lite senare (eft 08 istället för runt 07). Sedan har jag istället börjat se en hel del fördelar med att skjuta schemat så att man får mer tid för var och en istället. Jag känner att jag kan fundera en tid till och spika schemat om ett par veckor eftersom jag har den friheten att ha stor hjälp av sambon här hemma samt att lillan nu visat tendens att sova längre på morgnarna än jag trott, så vi får se var det hela landar!

Nu bums i säng! :lol:
Hannapanna

Inlägg av Hannapanna »

Ja vad skönt att ha maken hemma. Allting funkar lite smidigare då... Tyvärr har jag inte det. Han jobbar på dagarna och bygger på vårt hus på kvällarna istället så det känns helt ok. Jag visste ju förutsättningarna från början.

Nu har Isak hunnit bli 6 veckor och han sover fortfarande inte några 6 h... En natt, i tisdags, sov han 6 h men annars så vaknar han en gång vid 2 eller 3. Då vagnar jag kort och han somnar om. Sedan vaknar han vid 4 eller 5 och då somnar han bara kortare stunder då jag vagnat lite. Jag går upp några gånger och försöker övertala honom att det går bra att sova en stund till men till slut kör jag in honom i köket och där låter han mer eller mindre. Hur länge vet jag inte för jag har somnat så fort örat nuddat kudden... Ger jag honom psykiska men på det här sättet??? Jag orkar inte längre sitta där hela tiden och vagna i 1,5 h (Kortare stunder alltså). Eller gå upp 40 ggr...

Han sover på magen med larm och jag matar honom så mycket jag bara kan. Kvällsmålet är nu bara 20 min. Han är så trött då.

Fattar inte varför han inte somnar in efter vagning, utan vaknar igen efter typ 2 min och gapar upp sig. Om och om igen... De ska ju inte skrika men hur mycket och hur länge får de protestera och i vilken form??? Man ska ju ge dem tid att reagera men hur lång tid får det ta innan poletten bör trilla ner?

Jag har inte sviktat genom att ge mat någon natt så det borde inte vara kortslutning i lilla skallen pga det.

Eller är det bara att ge honom mer tid? Att överlevnadsångesten sitter i fortfarande.

Trött och förvirrad mamma...
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Nu dyker jag in i tråden och ska väl lyckas med att förvirra lite till :wink: . Som vanligt är det helt mina egna reflektioner - take it or leave it!

:idea: Jag skulle vilja varna för sufflett och tyg på vagnen! Risken finns att det blir för livmoderslikt i den varma och fuktiga luften som bildas där under. Och då kan lilla barnet få för sig att sluta andas - precis som inne i magen. Detta har jag hört och tycker låter relevant.

:idea: Jag måste fråga om en 4-veckors bebis verkligen ska sova 6 timmar? 6 timmar natt vid 6 veckor är väl det jag gått efter. Sedan så har jag väntat in barnet för att se om det själv vill sova de där timmarna. Och gett det ett par veckors marginal. Det har funkat bra! Har de sovit över en gång så vagnar jag nästa natt om det vaknas då. Ett bra sätt att få till det - tycker jag :thumbsup:

:idea: Tycker fö att det är för mycket fokus på exakta timmar och exakta veckor. Ge barnet och dig själv en chans att hitta varandra innan ni försöker trycka in er tillvaro i excel :wink: ! Ta det lugnt :heart: ....
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Vad det gäller mörkläggningen så hänger du bara över ett tjockt mörkt tyg över fönstret i rummet och trycker in det i fönsterkarmen :thumbsup:
Hannapanna

Inlägg av Hannapanna »

Tack Mammut Maria.

Vill bara säga att han har hunnit bli 6 veckor och några dagar nu. Du har kanske rätt om det där med antalet veckor för det var ju när han var 6 v exakt som han sov 6 h första gången. Han sov faktiskt 5,5 h i natt!!! :D Ville dock inte somna om riktigt när jag vagnade. Men han var på bra humör när jag tog upp honom.

Jag har inte heller tyg över suffletten utan fäller ner persiennerna. Det kändes lite väl kvavt där inne iom att han ligger o flåsar o snörvlar så mycket...
Hannapanna

Inlägg av Hannapanna »

Hej igen!

Tänkte berätta att nu var det andra natten på rad som lillskrot sov 5,5 h! Det kanske finns en ljusning i änden på tunneln ändå!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"