Dipl. Barnaboksfarmor!

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Dipl. Barnaboksfarmor!

Inlägg av SusanD »

Nu måste jag skriva diplom till Emils underbara och helt fantastiska farmor. I början av Emils tillvaro på jorden tyckte hon att det verkade hur tokigt som helst att ha ett schema till lilla barnet, att proppa i det massor av mat fastän han absolut inte kunde vara hungrig, att lilla barnet skulle stoppas i säng fastän han inte verkade ett dugg trött, han var ju inte gnällig. Vi ömma föräldrar suckade lite men log inombords :) och tänkte att vänta bara Farmor lilla snart kommer du förstå :idea: .

Nästa steg för Farmor var att kläcka denna fantastiska kommentar: men tänk att han alltid är så go och glad :!: Jo du farmor sa vi ömma föräldrar, det är för att han sover :sleep: och äter =P~ så mycket :!: :wink:

Sen fick då Farmor vara barnvakt till Emil i dagarna fem när mamman var på SHN-kur kurs i Gastsjön och Pappan jobbade. Varje dag när jag ringde svarade en lyrisk Farmor att allt var toppen och så enkelt det var sen då :!: Man bara följde schemat, gav mat och la i sängen på uppsatta tider och Emil gjorde precis det som förväntades av honom, åt och sov när han skulle och var förövrigt hur go och glad som helst. Tänk så lätt det var att passa honom, man behövde ju inte oroa sig, inte undra om han var trött eller hungrig.

Fem härliga dagar hade Farmor och Emil tillsammans och det har satt sina positiva spår hos bägge två. Farmor har växt till en blivande Dipl. Barnaboksfarmor och nyss ringde Pappan som är i huvudstaden och jobbar och berättade följande:

igår kväll var Emils lilla kusin hos Farmor och skulle sova över, lilla kusinen blir 3 i oktober och är en tjej som aldrig sovit i egen säng, aldrig gått och lagt sig förräns någon av föräldrarna gått till sängs, aldrig ätit ordentligt men ändå varit skapligt go och glad. Nu la Farmor lilla kusinen i sängen brevid sin egen, de läste en saga och sen sa Farmor godnatt och gick ut i tv-rummet och slog sig ner i soffan. Inom några minuter kom lilla kusinen släpandes på täcke och kudde och sa att hon skulle sova i soffan med Farmor.
Då tänkte Farmor på mig :!: :oops: :) Tog med sig lilla kusinen tillbaka in i sovrummet, la henne i sängen, sa att hon måste sova där för dockan kunde inte sova där alldeles ensam. Lilla kusinen protesterade men Farmor framhärdade att den stackars dockan absolut inte kunde sova ensam i sängen. Sen gick Farmor tillbaka till tv-rummet och lilla kusinen somnade :sleep: i sängen :!: Hon som aldrig somnat själv :!: Svårare än så var det inte och här kan man ju lätt se att vad det handlar om är att ha den rätta ATTITYDEN, den kan få vem som helst att sova var som helst :wink: .

Så härmed vill jag utnämna Emils Farmor till Dipl. BarnaboksFarmor :!:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Vilken lyckost Emil är då! Med en sån farmor minsann!! :-D

Då måste jag få passa på att berätta att Ellas mormor inte är så dum hon heller. Kanske inte riktigt diplomerad än men på god väg. :)
Pappan och mamman var på bröllop i lördags. Blev hämtade klockan två och mormodern tog då över. Ut på stan mitt i augustifestivalen med barnkarnevalståg och marknad. Ella pratade med alla och ryckte dem i kjolarna eller byxbenen. Hem till em-vila. :sleep: efter fem minuter. Sedan mat, bad och mera mat samt avslutande skoj i soffan. :sleep: efter fem minuter och sov sen hela natten.

Mormor säger:
"Jag tycker att det är bra att barnen får äta och sova på fasta tider. Jag tror inte på det här med att hänga fram brösten i tid och otid. När ni växte upp åt man var fjärde timme och det var aldrig några problem."

Sedan kom något som överraskade mig.
"Stackars barn som måste vara på dagis när de är så där små. Det bästa vore nog om man kunde vara hemma med dem tills de var åtminstone tre."

Det bor visst en barnaboksmormor i henne utan att hon vet om det.
För mig och Håkan känns det hur tryggt som helst.

/Åsa
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja du Åsa, det låter som om Ellas mormor är en Dipl. Barnaboksmormor, tycker hon har klarat examen med glans :!: :)

Vi får kontakta Anna som gjorde våra fina Dipl. SHN-kurardiplom och ta fram ett mor- och farförälders diplom eller varför inte ett certifikat :?:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Mor Anna

dipl farfar?

Inlägg av Mor Anna »

Sonens farfar är också på god väg. Han passade sonen en dag och allt gick såklart bra med fruktstund och lunch. Sedan var det middagslur, sonen byttes på, av med brallorna och sedan i sängen -där han ställde sig! Inte alls vad farfarn hade förväntat sig, så han utbrast, "men du, nu ska du ju ligga och sova", varpå sonen log och sa "toba (=sova)" (ungefär som aha, var det sova jag skulle?!), lade sig och somnade. Farfarn som inte visste vad han skulle göra lade sig i sängen bredvid (nåja, inte diplom riktigt än kanske då) och sov han med. Sedan vaknade sonen, farfarn också, men för tidigt, så farfarn tänkte att han skulle se vad som hände och inte ta upp, varpå båda somnade om igen och vaknade efter marginalkvart (med råge tror jag :lol: ).
/Anna med 19 månaders kille
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:lol: :lol: Okej, kanske inte Dipl. än men på god väg tycker jag :!:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"