Nu måste jag skriva diplom till Emils underbara och helt fantastiska farmor. I början av Emils tillvaro på jorden tyckte hon att det verkade hur tokigt som helst att ha ett schema till lilla barnet, att proppa i det massor av mat fastän han absolut inte kunde vara hungrig, att lilla barnet skulle stoppas i säng fastän han inte verkade ett dugg trött, han var ju inte gnällig. Vi ömma föräldrar suckade lite men log inombords

och tänkte att vänta bara Farmor lilla snart kommer du förstå

.
Nästa steg för Farmor var att kläcka denna fantastiska kommentar: men tänk att han alltid är så go och glad

Jo du farmor sa vi ömma föräldrar, det är för att han sover

och äter =P~ så mycket
Sen fick då Farmor vara barnvakt till Emil i dagarna fem när mamman var på SHN-kur kurs i Gastsjön och Pappan jobbade. Varje dag när jag ringde svarade en lyrisk Farmor att allt var toppen och så enkelt det var sen då

Man bara följde schemat, gav mat och la i sängen på uppsatta tider och Emil gjorde precis det som förväntades av honom, åt och sov när han skulle och var förövrigt hur go och glad som helst. Tänk så lätt det var att passa honom, man behövde ju inte oroa sig, inte undra om han var trött eller hungrig.
Fem härliga dagar hade Farmor och Emil tillsammans och det har satt sina positiva spår hos bägge två. Farmor har växt till en blivande Dipl. Barnaboksfarmor och nyss ringde Pappan som är i huvudstaden och jobbar och berättade följande:
igår kväll var Emils lilla kusin hos Farmor och skulle sova över, lilla kusinen blir 3 i oktober och är en tjej som aldrig sovit i egen säng, aldrig gått och lagt sig förräns någon av föräldrarna gått till sängs, aldrig ätit ordentligt men ändå varit skapligt go och glad. Nu la Farmor lilla kusinen i sängen brevid sin egen, de läste en saga och sen sa Farmor godnatt och gick ut i tv-rummet och slog sig ner i soffan. Inom några minuter kom lilla kusinen släpandes på täcke och kudde och sa att hon skulle sova i soffan med Farmor.
Då tänkte Farmor på mig

Tog med sig lilla kusinen tillbaka in i sovrummet, la henne i sängen, sa att hon måste sova där för dockan kunde inte sova där alldeles ensam. Lilla kusinen protesterade men Farmor framhärdade att den stackars dockan absolut inte kunde sova ensam i sängen. Sen gick Farmor tillbaka till tv-rummet och lilla kusinen somnade

i sängen

Hon som aldrig somnat själv

Svårare än så var det inte och här kan man ju lätt se att vad det handlar om är att ha den rätta ATTITYDEN, den kan få vem som helst att sova var som helst

.
Så härmed vill jag utnämna Emils Farmor till Dipl. BarnaboksFarmor
Kram Susan